Forum > Geluid

Lab Gruppen FP10000Q Replica

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
2-10-2012 20:15
Dat ze niet vergelijkbaar zijn snap ik ook wel, maar mijn vraag meer, is dit te doen, of kun je beter een orginele kopen? M.a.w een kat in de zak kopen..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
2-10-2012 20:18
Het antwoord staat er al. Het is best te doen, hij doet vast wat ie moet doen (anders garantie) maar verwacht geen wonderen.
Het is vooral wat er in jouw hoofd zit of ie gaat voldoen. Met skypech in je achterhoofd is het wellicht een toppertje, met een Lab een rotding.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 1595
2-10-2012 20:29
2e hands met garantie? Chinese copies met garantie? Waar ga je dan naar toe?
Ik zou maar aannemen dat stuk=geld weg in dit soort gevallen of je moet de "service" zelf regelen.
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-10-2012 21:46

knorrepot schreef:

Dat ze niet vergelijkbaar zijn snap ik ook wel, maar mijn vraag meer, is dit te doen, of kun je beter een orginele kopen? M.a.w een kat in de zak kopen..
Ik gebruik al een dik jaar zelf eentje. Toestel presteert prima, is klankmatig in orde, levert zat vermogen en was zeer betaalbaar.
Is het een echte Lab/Crown/Camco/Hoellstern/whatever? Neen, maar voor de prijs heb je wel veel vermogen dat gewoon netjes werkt.
Ze maken er ook geen punt van om spareparts en modules te verzenden, maar je moet natuurlijk wel rekening houden dat het centjes kost deze uit China te halen.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 694
3-10-2012 10:32
Ik heb ook wel eens geinformeerd, ik meen dat een goede nepFP10000Q zo`n 750,- kost inclusief luchtvracht vanaf Hongkong. daar komt alleen nog BTW bij.

Het grote verschil is dat ze niet goed op 2Ohm draaien omdat ze andere eindtorren gebruiken dan de originele..
En dat hele computercontrol gebeuren zit er niet op, het is eigenlijk een vereenvoudigde versie.
Garantie heb je niet, maar als je het eerste jaar problemen krijgt zijn ze niet te beroerd om reserveonderdelen te sturen.
Ik praat over de Sanway-versie trouwens...
750,- is toch niet gek voor een amp die ruim 2000W geeft (@4Ohm) op 4 kanalen... en slechts 12 Kg weegt...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
4-10-2012 16:47
Geloof mij AUB dat er echt wel wat meer voor nodig is om een amp op 2 Ohm load veilig te kunnen laten draaien dan alleen een setje andere transistoren! Voeding, bedrading en limiter zijn veel belangrijker! Sterker nog, als alleen het verschil de transistoren zouden zijn geweest, waarom zetten de Chinezen er dan niet meteen de juiste op en vragen ze er nog een 500 bij?

Ik ken zowel de Lab Gruppen FP serie als een aantal kloons van binnen. Desondanks de manier van opbouw en plaatsing hetzelfde is, zit er in het ontwerp zelf wel degelijk verschil. Het eerste wat mij opviel was bijvoorbeeld de SMPS trafo, die van de LAB Gruppen ziet er een stuk groter/degelijker/massiever uit dan die van de kloon.

Wat ik hiermee wil aangeven dat de kloons prima zijn voor het geld, maar vergelijk (en gebruik) ze niet als een echte FPxQ. Ik begreep dat er verschillende kloons in omloop waren maar die ik heb gehoord deden het wat minder goed naarmate ze op hun pin getrapt werden in het (sub)laag.
Corolla power!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-10-2012 18:58

DJohnny schreef:

Knip

Wat ik hiermee wil aangeven dat de kloons prima zijn voor het geld, maar vergelijk (en gebruik) ze niet als een echte FPxQ. Ik begreep dat er verschillende kloons in omloop waren maar die ik heb gehoord deden het wat minder goed naarmate ze op hun pin getrapt werden in het (sub)laag.
Een orginelelab fq10.000 doet het ook niet heel goed op het sublaag.. bij teveel vraag naar vermogen zakt de voeding ook in, logisch, je hebt immers max 16A tot je beschikking, de voeding moet dit verdelen over 4 kanalen!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
4-10-2012 21:25

Watt-Xtra schreef:

DJohnny schreef:

Knip

Wat ik hiermee wil aangeven dat de kloons prima zijn voor het geld, maar vergelijk (en gebruik) ze niet als een echte FPxQ. Ik begreep dat er verschillende kloons in omloop waren maar die ik heb gehoord deden het wat minder goed naarmate ze op hun pin getrapt werden in het (sub)laag.
Een orginelelab fq10.000 doet het ook niet heel goed op het sublaag.. bij teveel vraag naar vermogen zakt de voeding ook in, logisch, je hebt immers max 16A tot je beschikking, de voeding moet dit verdelen over 4 kanalen!
Ben ik het mee eens, zelf aan den lijve ondervonden in vergelijking met een ouderwetse 2 kanaals LAB Gruppen en rouwdouw Macrotech (2401 dacht ik) dat een FPxQ wat "minder" presteerd op het laag. Ik denk ook niet dat dit "soort" ampjes (4 kanaals in een klein doosje) bedoeld zijn om echt sublaag mee te kweken. Maar de kloons die ik heb gehoord doen het nog een stukkie "slechter" dan een originele FPxQ (wat natuurlijk ook ook niet anders kan voor het geld).
Corolla power!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
17-3-2013 19:53
Heb er hier nu enkele maanden één in gebruik en ga de vaste stroomkabel vervangen door powercon en
terwijl hij dan toch open is maar enkele foto's genomen..
foto
foto2
foto3
Ben geen technieker maar vind het wel keurig afgewerkt.
VdbekeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-4-2013
Laatste: 27-12-2019
Berichten: 31
15-4-2013 20:02
Mijn bevindingen mbt deze amps en dan voornamelijk Sanway.

Lab Gruppen:
230 aan de linkerzijde van de achterkant
zijpaneel loopt door aan de achterkant
speakons aan de achterkant, enkel rechts
enkele dwarsligger aan de binnenzijde met 2 fans
alle beveiligingen
achterkant heeft montage mogelijkheid

Sanway:
230 aan de linkerzijde van de achterkant
zijpaneel loopt door aan de achterkant
speakons aan de achterkant, enkel rechts
enkele dwarsligger aan de binnenzijde met 4 fans
mist beveiligingen, bevestigd door Sanway

Level control
Lab Gruppen: -80 – 0dB
Sanway: -80 – 0dB

Temperature
Lab Gruppen: led, ingangssignaal verminderen bij het bereiken van een kritische temperatuur (90°C)
Sanway: enkel led, zelf actie ondernemen

Clip/ limiter:
Lab Gruppen: led, vergelijkt ingang met uitgang, wanneer de vervorming groter is als 1% dan wordt het inganssignaal proportioneel verminderd.
Sanway: tekst is copy/ paste van LG

VHF
Lab Gruppen: bij een ingangssignaal groter dan 12KHz dat na 5 seconden nog aanwezig is, wordt het ingangssignaal afgekoppeld en na 5 seconden terug hersteld
Sanway: led, bij langdurig f > 12KHz op ingang, zelf actie ondernemen

Softstart
Lab Gruppen: softstart (5A)
Sanway: softstart en vertraagde opkomend luidspreker relais

Short circuit
Lab Gruppen: bij langdurige kortlsuiting gaat het desbetreffende kanaal in thermal protection totdat het zich hersteld.
Sanway: ?

Een pluspunt tov de originele is dat deze een doorlusmogelijkheid hebben, waar op de originele de NOMADlink connectoren zitten. De elco's in de LG zijn 160V, Sanway 200V met een werkspanning van 157V vind ik toch dat de LG krap bemeten is.

Nu heb ik ook een andere verkoper gevonden (TDS) zij beweren voor 25 dollar meer tov Sanway, kwalitatief betere componenten (elco's, koeling) te gebruiken en 4 jaar garantie te geven (Sanway 1 jaar). Via forumberichten lees ik dat TDS hun versterkers ook niet 2 ohm stabiel zijn.

Ik heb een hele hoop foto's van zowel de clones als de originele en een documentje waarin alle klachten van gebruikers staan met al dan niet de oplossing. Meestal komt het neer op een rotte elco's, of een slecht afgestelde voeding, waardoor de versterker in een soort van hiccup mode komt (willen opstarten maar niet kunnen doorstarten). Door het missen van de beveiligingen is een kortsluiting op de uitgang meestal fataal voor de versterker. Langdurig in de clip spelen is fataal voor je speakers!
Ik moet wel zeggen dat die chinezen redelijk goed gewild zijn om problemen op te lossen, je moet alleen zelf de handen uit de mouwen willen steken.

Mijn mening, veel bang for buck.
Mijn opstelling is zo dat de limiter in de processor er voor zorgt dat het niet uit de hand loopt. Ik filter actief, dus elke speaker krijgt genoeg juice om zijn werk te doen, niet meer. Ik beschik zelf over de tools om een eventuele herstelling uit te voeren, dat maakte de drempel voor mezelf al wat minder om een clone te kopen.

Mijn idee is dat als je voor de eerste maal besteld bij hun, je voor 95% zeker kunt zijn dat je een werkend exemplaar krijgt. Bestel je een tweede keer, wel good luck, je hebt evenveel kans om de lotto te winnen. just my 0,02.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)