Forum > Geluid

welke microfoon?

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
24-8-2011 21:39
Hallo Tom
Deze ringleiding is niet aanwezig.Ik doe dit ook maar eenmalig omdat het gaat om een der slachtoffers van het drama op het pukkelpopfestival welke ik persoonloijk kende.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 25-11-2024
24-8-2011 21:58
Mooiste zou 1 of 2 "shotguns" (Sennheiser ME66 of Rode NTG-1 o.i.d.) zijn die je enkele meters voor het publiek neerzet.
Blijf in ieder geval op enkele meters afstand van het publiek (voor menging van de individuen), maar ook van muren en hoekjes.
Probeer de mics op een plek te zetten waar het minst wordt gelopen e.d., naast/ter hoogte van altaar ofzo.

Heb je geen shotguns? Dan gebruik je de gevoeligste/minst ruisende condensator mics die je hebt (je krijgt toch geen last van feedback, omdat je buiten versterkt). Misschien heeft de kerk wel een mooie shotgun(s) over (deze hebben ze vaak).
't is maar een hobby...
TimothyStandaard Lid
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
25-8-2011 13:42
Off-topic,

Eddy, ik veronderstel dat het gaat over de begrafenis van Marijke (Pukkelpopslachtoffer)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
ProsoundandlightStandaard Lid
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
25-8-2011 13:51
Vanwaar toch altijd de misvatting om shotguns of richtingsgevoelige mics te gebruiken om een grote groep mensen te capturen?? In een situatie als deze versterk je sowieso de heersende galm. Feit is dat je IN de kerk zelfs al weinig of niets verstaat van de replieken die de mensen uitspreken. Ik neem dan ook aan dat het niet de bedoeling is dat je buiten woordelijk verstaat wat de groep binnen zegt. Het gaat hem enkel om de sfeer. Aangezien je idd praktisch geen last van feedback hebt, ben je dus veel beter met een rondomgevoelige mic. Wil je toch woordelijk verstaan wat er binnen gezegd wordt, dan kan je idd een shotgun gebruiken, maar dan weet je ook dat je slechts (hooguit) een paar mensen versterkt. Ik ga toch ook geen podium uitlichten met een volgspot? Dus ook geen volledige kerk 'vangen' met een richtmicro!
Uiteindelijk zal niemand in deze situatie wakker liggen van welke micro je gebruikt om de trieste sfeer naar buiten te brengen. Het belangrijkste is dat je de hoofdmicro's op een degelijke manier buiten krijgt. Voor de sfeer maakt de keuze van de microfoon op zich echt niet veel uit. Zolang je maar sereen en onopvallend te werk gaat... Vlaamse kerken zijn vaak uitgerust met degelijke Beyer microfoons (vroeger bijna in elke kerk), waar idd in veel gevallen nog wel ergens eentje als reserve ligt. Is dat niet het geval, zorg je gewoon dat je ergens onopvallend een micje neerzet.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
PvGVIP Lid
25-8-2011 16:05
Dat is geen misvatting. Je wil de mic niet dicht bij het publiek zetten, want dan hoor je alleen de eerste rij. Als je een cardiode condensator enkele meters van het publiek zet, krijg je een goede menging van het publiek. Echter dit is een kerk en voor het publiek zal er ook gelopen worden. Om te zorgen dat de hakjes van de dames niet knalhard binnenkomen, kun je hier beter shotguns (op afstand) gebruiken.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
25-8-2011 16:53
Als sfeermic gebruik ik vaak een simpele grootmembraam van Behringer.....
Dat werkt perfect want deze is alleen op de kerkzender en in de ringleiding hoorbaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
25-8-2011 18:43

PvG schreef:

Dat is geen misvatting. Je wil de mic niet dicht bij het publiek zetten, want dan hoor je alleen de eerste rij. Als je een cardiode condensator enkele meters van het publiek zet, krijg je een goede menging van het publiek. Echter dit is een kerk en voor het publiek zal er ook gelopen worden. Om te zorgen dat de hakjes van de dames niet knalhard binnenkomen, kun je hier beter shotguns (op afstand) gebruiken.
Je wil de mic idd niet té dicht bij het publiek zetten. Met een shotgun op (beperkte) afstand hoor je ook enkel diezelfde eerste rij (zelfs nog minder). Je shotgun ver weg zetten heeft hier ook niet echt veel nut. Een rondomgevoelige mic die je wat dichter bij de mensen brengt en die je iets hoger opstelt, zal niet meer hakjes opnemen dan een richtingsgevoelige mic. Je wil hier de sfeer van 'zo veel mogelijk mensen' naar buiten brengen op een eenvoudige manier. Je wil geen 'volgspotje' spelen, je wil niet enkel het gesnuf van net die ene persoon waar je op richt, je wil niet enkel en alleen galm door je mic heel ver weg te plaatsen. De momenten waarop de mensen iets zeggen in de kerk, zijn statische momenten qua beweging. In principe zal er op die momenten slechts een minimum aan 'knalharde hakjes' te horen zijn.
Ik spreek enkel en alleen vanuit een (ideale) akoestische benadering. Dat neemt niet weg dat de ts in deze voor hem ook emotioneel moeilijke situatie gewoon EEN microfoon uit zijn verzameling kan gebruiken. Hier werkt vrijwel alles...
Eddy wallyStandaard Lid
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
25-8-2011 18:54

prosoundandlight schreef:

Feit is dat je IN de kerk zelfs al weinig of niets verstaat van de replieken die de mensen uitspreken. Ik neem dan ook aan dat het niet de bedoeling is dat je buiten woordelijk verstaat wat de groep binnen zegt.
Klopt volledig,had ik trouwens zelf al aangegeven maar ik zou het lullig vinden wanneer je buiten op het videoscherm de pastoor iets hoort zeggen waarop het publiek antwoord en je hoort dan niets.Van galm denk ik geen last te hebben is een moderne kerk van amper 25 jaar oud,zonder hoge gewelven maar met een laag en vlak plafond.
PvGVIP Lid
25-8-2011 19:30
Succes en sterkte. Laat even weten hoe het ging.
't is maar een hobby...
25-8-2011 22:11

eddy wally schreef:

prosoundandlight schreef:

Feit is dat je IN de kerk zelfs al weinig of niets verstaat van de replieken die de mensen uitspreken. Ik neem dan ook aan dat het niet de bedoeling is dat je buiten woordelijk verstaat wat de groep binnen zegt.
Klopt volledig,had ik trouwens zelf al aangegeven maar ik zou het lullig vinden wanneer je buiten op het videoscherm de pastoor iets hoort zeggen waarop het publiek antwoord en je hoort dan niets.Van galm denk ik geen last te hebben is een moderne kerk van amper 25 jaar oud,zonder hoge gewelven maar met een laag en vlak plafond.
Een moderne kerk zal idd niet veel problemen opleveren... Je redt het wel! Mijn deelneming alleszins!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)