Welke microfoons in een bandset
(24 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 9-2-2011 01:01 |
Persoonlijk zou ik helemaal geen sm58's aanschaffen, enkel beta 58's voor vocalen. SM58 is toch wel een erg achterhaald ontwerp. Voor sommige situaties is hij ideaal, maar van een beta 58 wordt ik over het algemeen toch wel een stuk vrolijker. Voor elektrische gitaar is een e609 of e906 wel erg fijn: goed geaccepteerd, goede klank en geen statief nodig! Qua kickmic heb ik sinds kort een EV N/D868: erg onder gewaardeerde, maar waanzinnig goede microfoon! AKG D112 moet je van houden, heeft een hele eigen sound waar je verder niet zo heel veel kanten mee op kunt. Beta 52 is ook wel oké, maar ik vind het een groot nadeel dat deze microfoon ontzettend veel last heeft van contactgeluid en trillingen. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
RemcopetersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-8-2007 Laatste: 6-9-2012 Berichten: 232 | 14-2-2011 18:26 |
Je zou voor de kick ook voor de 902 kunnen gaan, of een combinatie van de 901 & 902 klinkt ook erg lekker. Heb trouwens ook goede berichten gehoord over de D6 van Audix. Voor de Hi-hat zou je ook kunnen kijken naar een NT-3 van Rode, doet het perfect bij mij! | |
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan. | |
KnorrepotStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-10-2009 Laatste: 25-6-2021 Berichten: 479 | 6-1-2012 12:26 |
Ik heb de datum van dit topic gezien, is idd bijna een jaar geleden, toch een intressant onderwerp. Ik zie veel shure mic's voorbij komen hier, echter kijkende in de mic case bij ons nouwelijks te zien haha! Ik gebruikt veel EV mic's zoals de EV PL80a als allround zang mic, en voor een electrisch gitaar, de PL44 wil ook wel fijn, maar meer voor de vrouwelijke zangeres vind ik persoonlijk. De wil ik nog wel eens een D/N 767A opzetten voor een lekkere zware mannen stem. Ook zitten er enkele ''budget'' mic's in de case namelijk de Q7 en Q8 van Samson. Ook niet verkeerd voor het geld een Q8 op gitaar wil ook best well, maar liever de PL80. Ook een sennheiser e606 zit er in voor de ''scheurende'' gitaren bij rock en roll muziek. Bass gitaar pak ik meestal de direct uit, Voor de kick een EV PL33 of een Shure beta 52 enkele sennheiser clip mic's de e604 voor de snare/tops. OH durf ik niet te benoemen momenteel, die types weet ik niet uit mijn hoofd. Voor de blazers een sennheiser e608 | |
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 6-1-2012 13:04 |
Tja, microfoons blijven een erg persoonlijke keuze. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Microfoons van EV zijn erg ondergewaardeerd, ze maken echt steengoede microfoons, maar helaas zie je ze niet veel (marketing probleempje?). Zelfde geldt ook voor Beyerdynamic, de M88 bijvoorbeeld is een waanzinnig goede zangmicrofoon (werkt ook goed op kick en bass), het verschil in klank met een SM58 (zelfs na een simpele hé hé, check check) is dag en nacht. Nog een leuke onbekende: de Beyerdynamic M201. Werkt waanzinnig goed op snare, maar je kunt hem in principe overal voor gebruiken waar je een Shure SM57 ook voor zou gebruiken. Het enige waar je soms tegenaan zult lopen is ridervriendelijkheid. Dus je ontkomt er haast niet aan om de standaardmodellen van Shure en Sennheiser op de plank te hebben liggen. Ben zelf nu wel erg tevreden met mijn drumkitje: -Kick EV N/D868 -Snare Beyerdynamic M201 -Hi-Hat Neumann KM184 -Toms 1~4 EV N/D468 -OH AKG C414 Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
KnorrepotStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-10-2009 Laatste: 25-6-2021 Berichten: 479 | 6-1-2012 13:18 |
hugovanmeijeren schreef: Tja, microfoons blijven een erg persoonlijke keuze. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.Het enige waar je soms tegenaan zult lopen is ridervriendelijkheid. Dus je ontkomt er haast niet aan om de standaardmodellen van Shure en Sennheiser op de plank te hebben liggen. Groeten Hugo Voorbeeld: ieder jaar is er bij ons het ''JazzFesteval'' georganiseerd door de Jazz club Groenlo. Iedere horeca gelegenheid kan hier aan mee doen, deze betalen een vast bedrag om mee te doen, en krijgen dan een jazz band(je) in hun zaaltje/cafe. Gemiddeld hebben we dan zo'n 4 a 5 gelegenheden op de planning staan, dat verschilt van complete PA incl bediening, tot een stel topjes en een powerd mixertje. Dat is op een vrijdagavond. Zaterdags staan we met een pa incl trusscarre in duitsland. Met 2 man is dit druk een druk avondje! Maar wel leuk, wel even wennen als je normaal rock en cover bandjes schuift, je dan een genomineerde jazz band voor je neus hebt! Maar dat ter zijne, bekijk je de riders, staan op 9 van de 10 riders allemaal dat ze met een meyer, nexo set willen werken, de beste neumann mic's willen, allemaal avalon compressors willen hebben, ja dat gaat nou eenmaal niet. En al helemaal niet in een cafetje Na een belletje met de betreffende band en wat uitleg kom je prima weg met een deltamaxx setje en je standaard mic set. Zo niet, mag je het zelf mee nemen! :) Vaak volgt er ook een uitleg waarom ze zoiets op de rider zetten. (als je er niks op zet kwa voorkeur krijg je ouwe meuk om mee te werken) is een reden die vaak voorbij komt. Dan moet je toch een beertje lachen Moraal van het verhaal: In goed overleg is er veel mogelijk! Dan staat er op kantoor nog een mooi kistje met ''exotische'' mic's waar de voornamelijk duurdere modelletjes inzitten, condensators, richtpijpjes etc etc. Dat gaat absoluut niet met een bandsetje mee, maar meer voro de ''defitge'' doeleinden om het zo maar even te noemen. Daar zitten voornamelijk mic's in van sE electronics. | |
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 6-1-2012 14:46 |
knorrepot schreef: Moraal van het verhaal: In goed overleg is er veel mogelijk!Artiesten die graag een KMS150 willen, nemen die vaak zelf wel mee is ook mijn ervaring, en dat is dan natuurlijk geen enkel probleem. Groeten Hugo | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 6-1-2012 14:48 |
Een paar sm58 of beta 58 kost je ook de kop niet, en worden ook voor verhuur dingetjes veel gebruikt. Het wordt iets anders als je telkens allerlei exotische mics van 1000 euro mee moet gaan nemen. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
UltrasoundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-10-2006 Laatste: 5-10-2021 Berichten: 193 | 29-6-2012 21:48 |
Om dit topic even te kicken. In onze standaard kist zit: - SM 58's (8x) voor vocals/allround - SM 57's (6x) voor gitaar/snare - 1x AKG D112 (kick) - 3x Sennheiser MHZ 504/ E604: Toms - 1x Sennheiser E606 (gitaarversterker) - 2xBeyerdynamic Opus 53: Overhead - 1x Beyerdynamic Opus 83 Microfoon Div. DI boxen (Behringer) en benodigde bekabeling. | |
Nieuwe website online! | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 30-6-2012 00:05 |
Een zeer fijne mic die ik recent ontdekt heb voor OH/HiHat en eigenlijk ook gitaar: MXL V67N. In se een KM84 kopie van aziatische makelijk zoals zovele (Alctron etc...), maar met een hele hoop mods op basis van community mods. De klank is voor wat het ding kost, ongeveer 150EUR btw in, echt super. Onze mic kit wired is tegenwoordig 1x B52 1x B91 1x B56 4x B98AD/C 2x B58 2x SM58 3x AKG D7 2x C430 1x MXL V67N 5x SM57 4x BSS AR133 3x Radial PROD2 DI Die radials zijn overigens prachtige DI boxen voor stereo toestellen, ik gebruik ze zelfs liever dan de BSS'en. Ook klankmatig. | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 30-6-2012 13:48 |
bomdes schreef: Die radials zijn overigens prachtige DI boxen voor stereo toestellen, ik gebruik ze zelfs liever dan de BSS'en. Ook klankmatig.Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro |