Forum > Geluid

Nieuwe geluidsnormen in Belgie

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
20-1-2011 18:13
voor zo ver ik weet gelden geluidvergunningen hier per gemeente.
En zo vind ik het hier in onze gemeente nog niet zo slecht.
Podium op een wijkdag: 95dbA gemeten op de eerst gelegen woonhuisgevel.
en ik meen 90 dbA voor een buurt feest tot 12.00.
Maar dit laatste is al even geleden dat ik er vergunning daarvan onder ogen heb gezien.
Op de wijkdag, kon het geluid meer dan hard genoeg.
houd zelf bij dit soort podia meestal 100dbA gemeten op fohhn aan.
Vind ik prima voldoende.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
20-1-2011 21:35

Ronny B schreef:

houd zelf bij dit soort podia meestal 100dbA gemeten op fohhn aan.
Vind ik prima voldoende.
fohhn = foh?
dus...
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 19-8-2024
Berichten: 109
20-1-2011 21:35
100 dbA ben ik het helemaal mee eens!
dat eindelijk ook al de groepen eens gaan doorhebben dat ze on stage gas moeten terugnemen/ in ear gaan spelen, ....
waardoor er bij zelfs 95 of minder dB al een mooie mix te maken is die boven de marshall stacks bovenuit kan komen
!!!
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
20-1-2011 21:36

eddy wally schreef:

Had men een beetje zijn verstand gebruikt en wat zelfdiscipline aan de dag gelegd hoefde het zo ver niet te komen.
Weldra is het weer karnaval en moet je maar eens gaan zien wat sommige pipo's op een wagen neerzetten,gewoon waanzin.
Wanneer je hiervoor waarschuwt ben je een zeurpiet.
Dat carnaval complete idioterie is op dat gebied is natuurlijk geen geheim, echter denk ik dat het voorstel wel getroffen is met andere bedoelingen dan het lawaai op carnavalswagens aan banden te leggen.
Voorts denk ik dat, mits zelfsdiscipline, dit voorstel/andere maatregelen van de overheid, niet te voorkomen waren. We leven in een tijd waar ongeveer alles gereglementeerd is of zal worden, ook geluidsnormen. En vanuit die beweging is natuurlijk het laatste nieuwe voorstel van Schauvliege ontstaan. Ze heeft hiervoor helaas naar Zwisterse geluidsnormen gekeken, maar mijn inziens zal haar wel duidelijk worden dat de 100dBA in vergelijking met onze buurlanden geen haalbare kaart is (hopelijk).

Persoonlijk denk ik dat reglementering niet zo hoogdringend is als er nu over gedaan wordt, maar ik denk wel dat bewustwording zeker op zijn plaats is. Want niet alleen op evenementen worden mensen blootgesteld aan 'overdreven' geluidsvolumes (je kent vast wel andere boosdoeners voor het gehoor).

Groeten pieter
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
20-1-2011 22:49

pimmo schreef:

Ronny B schreef:

houd zelf bij dit soort podia meestal 100dbA gemeten op fohhn aan.
Vind ik prima voldoende.
fohhn = foh?
sorry inderdaad foh.
Typ foutje van mij.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
26-1-2011 16:40
Schopje

Groeten
Pieter
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 19-8-2024
Berichten: 109
26-1-2011 20:18
electronische drum met in ear.....
doet wonderen
en de ene drummer is anders dan de andere natuurlijk
is er bij deze meting ook rekening gehouden met reflecties?? staande golven....???
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
11-2-2011 00:50

djjorre schreef:

electronische drum met in ear.....
doet wonderen
en de ene drummer is anders dan de andere natuurlijk
is er bij deze meting ook rekening gehouden met reflecties?? staande golven....???
Als je *echt* wil zou je natuurlijk prima onder die 100dB uit kunnen komen. Maar klinkt een elektronische crash ook echt hetzelfde als een 'echte' crash?

Bovendien is het grootste probleem niet het zachter zetten van PA's. Want het opvoeden van bands zodat ze in de repetitiehokken al onder de 100dB spelen is veel moeilijker.

En wat gaan we doen met de big-bands en grote orkesten die zonder een speaker al makkelijk de 100dB halen? De ME bellen om 100 man van het podium op te ruimen?
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-2-2011 18:28

Stoney3K schreef:

En wat gaan we doen met de big-bands en grote orkesten die zonder een speaker al makkelijk de 100dB halen? De ME bellen om 100 man van het podium op te ruimen?
Neh. Dat komt vast goed. Gewoon nog wat meer subsidie weghalen en wat BTW verhogen, dan zijn we vanzelf een keer van die herriemakers verlost. shut up :X Voor alle voetballiefhebbers onder jullie: Ik zou in 't stadion ook maar niet teveel herrie meer maken want straks zijn de politici gedwongen het BTW niveau van het voetbalkaartje ook naar 19% te verhogen en mogelijk verdere maatregelen te nemen om ook dit publieksvermaak uit te roeien! wink ;) sneaky :V
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
11-2-2011 18:39
Je moet wel even rekening houden met het feit dat we het nu over regelingen in 2 verschillende landen hebben, hè!
Alhoewel als ik de Belgen soms op het journaal hoor dan vraag ik me af hoe lang dit nog zo is... sneaky :V

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)