Forum > Geluid

Nieuwe geluidsnormen in Belgie

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-1-2011 17:31
Iets waar ik al jaren voor waarschuw is een feit.Indien men zelf niet in staat is het volume binnen de perken te houden gaat de overheid zich er mee bemoeien.De grote festivals nog max.100 db.+ gratis oordopjes + konstante metingen via scherm aan publiek tonen.Middelgroot 95db en klein 90 db.Wanneer ik hier op het forum lees wat sommigen neerzetten voor enkele honderden aanwezigen,
gewoon crimineel.En wees gerust als het regent in Belgie druppelt het in Nederland.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
19-1-2011 19:27
Slecht nieuws voor de hoortoestellen winkels, goed nieuws voor de oortjes.
Ik verwacht dat de kwaliteit van het geluid meer en meer gewaardeerd gaat worden. Niks meer brakke MP3's en als het maar hard is. Gewoon nette kwaliteit leveren.
90 dB is wel erg laag overigens, maar wat sommigen presteren gaat alle perken te buiten en is inderdaad gewoon opzettelijk anderen schade berokkenen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
19-1-2011 19:39

eddy wally schreef:

De grote festivals nog max.100 db.+ gratis oordopjes + konstante metingen via scherm aan publiek tonen.Middelgroot 95db en klein 90 db.
Waar en hoe gemeten?

A-gewogen op FOH..? Helemaal top en volledig mee eens!

C-gewogen 1 meter voor de luidsprekers..? Tja, dan kunnen we wel thuis blijven met alle spullen, want dan gaat het publiek zelf al harder...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-1-2011 19:59
hoe juist gemeten en waar heb ik nog niet gehoord.Wel betrokken minister gehoord op radio en daar zegt ze max.100 db waar het publiek staat.Festivals en fuiven vallen onder zelfde reglementering dus geen subs meer meesleuren.Het grootste gedeelte van de dj's is nu al 50% doof als ik zie wat ik aan monitor op 1m.naast hun oren moet neerzetten en van geluidskwalitiet hebben ze geen kaas gegeten vermits 90% nog niet weet waarvoor de rode lichtjes dienen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
19-1-2011 20:10
Zolang je niet weet hoe en wat er gemeten wordt kun je er dus nog helemaal niets over zeggen...

Ik vind het prima als er duidelijke regels komen, máár dan wel regels waar we wat mee kunnen. (Voor festivals een 100dB(A) op FOH lijkt mij een erg goede zaak bijvoorbeeld).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
20-1-2011 09:35
Het zou gaan over 100dBA, echter is het nog lang geen feit het gaat immers 'slechts' over een voorstel.
Bovendien hebben de getroffen sectoren tot ergens in februari om hun commentaren te formuleren richting Schauvliege. Hier zal waarschijnlijk uitkomen dat 100dBA niet werkbaar is voor zowel artiest als geluidsmannen.
Mocht er dan geen oor zijn naar de opmerkingen zitten Nederland, Frankrijk, Groot-Brittanië en inderdaad Wallonië ook met een hoger geluidsniveau dan bij ons.
Mochten op het evenaren van dit geluidsniveau door ons, Vlamingen, boetes staan dan zit Wallonië met een concurrentieel voordeel (het is immers goedkoper voor een artiest om in Wallonië op te treden dan in Vlaanderen als hij weet dat hij de boete zal moeten betalen). Dan zullen we naar het Grondwettelijk Hof moeten om na te vragen of er al dan niet een schending is van het gelijkheidsbeginsel en vooraleer dat we daar een uitspraak over hebben zitten we al lang 2 legislaturen verder en is het voorstel al weer lang vergeten.

Marc Vrebos op StuBru

Groeten pieter
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
20-1-2011 13:09
Geloof je dit nu zelf?
Er zijn tientallen voorbeelden van verschil inzake belastingen,roerende voorheffingen en taxen tussen Walonie en vlaanderen,wel stap maar naar het hof omdat bvb.in Brussel de tax op een flipperkast een vierde van de tax in vlaanderen bedraagt of omdat in de ene gemeente je 10%opcentiemen betaald en in de andere 2%.Ik wens je veel succes.
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
20-1-2011 13:37
Ik stel voor dat we hier gewoon niet op de feiten vooruit zullen lopen of het al dan niet haalbaar is. Toch vind ik het jammer dat je hier staat te roepen maar de strijdbijl wel al begraven hebt. Ik dacht dat de Vlaamse leeuw niet te temmen was zolang hij nog kon klauwen wink ;)
Maar laten we stellen dat we niet weten of het erdoor komt of niet, een oplossing zal er altijd wel zijn. Ik maak er mij vooralsnog niet druk om, het zal Joke wel duidelijk worden dat ze op Jo (Volksgezondheid) zijn terrein zit en het zal haar ook wel duidelijk worden dat 100dBA te weinig is.

Groet pieter
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-1-2011 13:42
100dBA op een (openlucht) festival is zoals Hugo al zei goed werkbaar, indien gemeten op FOH. Het is de 90dBA (of 95dBA) in de kroeg of in zaaltjes die ik een probleem zie worden.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
20-1-2011 16:20
Strijdbijl begraven?
Had men een beetje zijn verstand gebruikt en wat zelfdiscipline aan de dag gelegd hoefde het zo ver niet te komen.
Weldra is het weer karnaval en moet je maar eens gaan zien wat sommige pipo's op een wagen neerzetten,gewoon waanzin.
Wanneer je hiervoor waarschuwt ben je een zeurpiet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)