Forum > Zelfbouw Speakers

[guide] Filters

(42 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
19-8-2003 22:38

nijhuisr schreef:

tom, schaam je! laugh :D biafra? is dat geen zwerverbier? tom kon niet genoeg krijgen van mijn limonade razz :p
Ik werd eruit gezet laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
19-8-2003 23:05
BW gaat uit van geen sommatie-effecten (fout), LR gaat uit van perfecte sommatie-effecten (ook fout).
Ik had het over de electrische overdracht fucties van alleen het filter, daar vertoond Butterworth toch een heuvel bij de resonantie frequentie waar het bij LR juist vlak is. Als je het over het respons van het filter hebt MET de speaker in ingebouwde toestand is het inderdaad ´meten is weten´. Correct me (again) if i´m wrong...

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-8-2003 10:55

Joost schreef:

BW gaat uit van geen sommatie-effecten (fout), LR gaat uit van perfecte sommatie-effecten (ook fout).
Ik had het over de electrische overdracht fucties van alleen het filter, daar vertoond Butterworth toch een heuvel bij de resonantie frequentie waar het bij LR juist vlak is.
Maar dat is juist net zo boeiend als de kleur van de behuizing. Waar het immers om gaat is de acoustische overdracht van het ontwerp.

BW hield geen rekening met bundeling en pressure addition, LR ging ervan uit dat dit allemaal perfect was. De waarheid ligt daar tussenin.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
20-8-2003 13:22
Hey ik ben weer terug, alleen niet thuis...
Zal het stukje in het begin van de week wel ff verder uitwerken als ik daar zin in krijg :)
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
20-8-2003 18:14
Maar dat is juist net zo boeiend als de kleur van de behuizing.
Naar mijn idee is het wel nuttige informatie, want als je een filter ontwerpt streef je toch naar een bepaalde akoestische overdracht. Als je een vlak verloop wil hebben kun je bijvoorbeeld streven naar LW en liever niet naar 2e orde BW voor hoog en laag. Dan ga je meten per speaker en kijken hoever je respons van een LW lijn overeenkomt met de gemeten waarden.
Als je dus streeft naar een bepaal akoestisch verloop is het dus best boeiend te weten hoe de respons (freq., fase, groepslooptijd, enz) is van een bepaald type filter (vind ik).

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-8-2003 22:33

Joost schreef:

Maar dat is juist net zo boeiend als de kleur van de behuizing.
Naar mijn idee is het wel nuttige informatie, want als je een filter ontwerpt streef je toch naar een bepaalde akoestische overdracht.
Zitten wij langs elkaar heen te typen of zo? laugh :D

We willen inderdaad een bepaalde (en laat ik het even in grote letters zetten) AKOESTISCHE overdracht. En hoe daarbij de ELEKTRISCHE overdracht is is niet bepaald boeiend TENZIJ het heel absurd is (maar in dat geval is je componentencombinatie sowieso fout en zijn de afwijkingen in je elektrische overdracht wel je LAATSTE probleem).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
21-8-2003 13:04
Zitten wij langs elkaar heen te typen of zo?
Ja die indruk kreeg ik nu ook ja laugh :D
Nee we bedoelen geloof ik hetzelfde. Nu ik er even over nadenk slaat het inderdaad ook nergens op, want wat de som van de electrische overdracht doet zal uiteraard ook het akoestische exact hetzelfde doen (mits ze gelijk verlopen).
Wat ook belangrijk is, is de opgetelde [edit]akoestische[/edit]frequentie karakteristiek van hoog en laag. Zo heeft Bessel en Butterworth (even orde) bijvoorbeeld een bult in het overgangs gebied. Andere soorten filters zoals 4e orde Linkwitz-Riley en Butterworth (oneven orde) hebben wel een vlak verloop.
Hiermee wou ik alleen aantonen dat als je bijvoorbeeld een vlak verloop wilt hebben je bijvoorbeeld kunt streven naar een verloop zoals LW, maar ik bedoelde niet dat je dan dit filter erin kunt stoppen en dan even een vlak verloopje krijgt.

Even goeie vrienden? laugh :D
Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
6-9-2003 13:40
Zou het ook niet handig zijn als we hier de dingen zetten van:

Xmax en alle andere termen.
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
8-9-2003 21:55
Ja, ik heb op het moment weinig tijd om iets te schrijven, maar ik zal proberen in het weekeinde een stuk te schrijven over de parameters etc.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-9-2003 22:03

dj Jasper schreef:

Zou het ook niet handig zijn als we hier de dingen zetten van:

Xmax en alle andere termen.
Ik denk dat je dan wel erg veel informatie in dit topic krijgt. Overigens zijn deze volgens mij wel uitgelegd in dit forum?
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)