Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Exision

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 16 bijdrage(n) van Exision (Pagina: 1 van 1)

Topic: [guide] Filters (18-9-2003 18:35:00)
Hmm, ik kan mijn 1e post niet editen :?.

Anyway, hier een stuk over het simuleren enz van de lage tonen luidsprekers + parameters.
Eigenlijk veel belangrijker voor het meerendeel van de bezoekers hierzo lijkt me...

1.DE PARAMETERS:

Fs: De resonantie frequentie van een luidspreker. Makkelijk te zien als je een impedantie meting doet (als hij in free-air gemeten wordt) is het het hoogste punt (in ohms).

Vas: Het volume lucht dat dezelfde akoestische complicatie heeft als de ophanging van de driver.

Q: De verhouding tussen energie die opgeslagen wordt en die afgegeven wordt door de driver op Fs.

Xmax: maximale lineare excursie in mm, wordt op verschillende manieren gebruikt, soms als "een kant op" andere keren al "van helemaal naar achteren tot helemaal naar voren".

Re: de DC weerstand tussen de 2 luidspreker terminals

Sd: het effectieve oppervlak van de konus.

BL: de sterkte van de "motor" (de magneet) van de luidspreker. (in telsa meter)

Mms: De bewegende massa van de konus

Cms: stijfheid van de ophanging

Rms: verliezen door de ophanging

Qms: De mechanische Q van de luidspreker

Qes: De electrische Q van de luidspreker

Znom: nominale impedantie, met Z wordt impedantie bedoeld.

Pe: Maximale thermische belasting van een driver

Aantal formules die wel eens makkelijk kunnen zijn:

EBP=Fs/Qes : Efficiency Bandwidth Product, Een waarde boven de 100 staat meestal voor een basreflex luidspreker, onder de 50 is een gesloten luidsprekerkast meestal de beste keus. Bij een waarde tussen de 50 en 100 kan je de driver in allebij gebruiken.
(uitzonderingen daargelaten)

Vd=Sd*Xmax : De maximale "displacement" van een driver.

Qts= Qms*Qes/(Qms+Qes)

Simuleren zal ik later op ingaan. Ik weet niet of ik iets vergeten ben, zoja, zal ik het even veranderen :D
Topic: [guide] Filters (8-9-2003 21:55:00)
Ja, ik heb op het moment weinig tijd om iets te schrijven, maar ik zal proberen in het weekeinde een stuk te schrijven over de parameters etc.
Topic: Transmissie Lijn boxen (20-8-2003 13:24:00)
ff als aanvulling,,,
als je er wel info over wilt weten:
www.quarter-wave.com/
en het forum (engels) waar de maker actief is
www.diyaudio.com

good luck :)
Topic: [guide] Filters (20-8-2003 13:22:00)
Hey ik ben weer terug, alleen niet thuis...
Zal het stukje in het begin van de week wel ff verder uitwerken als ik daar zin in krijg :)
Topic: Karlsons (14-8-2003 18:40:00)
Ik weet wel iemand, maar dat is denk ik niet gratis...
Topic: Dap boxen (14-8-2003 18:32:00)
het gaat over het wel of niet weglaten van specs nu...

Dat wordt echt MEGA veel gedaan, niet alleen bij complete systemen. Ook bij drivers alleen. xmax is bv. een erg dubieuze parameter. (vooral bij goedkope drivers)

je hebt veel verschillende manieren om die op te schrijven:
1kant op linear
voor en achter linear (helmaal naar achteren tot aan helemaal naar voren)
1kant op maximaal
voor en achter maximaal (helmaal naar achteren tot aan helemaal naar voren)

En fabriekanten kunnen ook makkelijk beweren dat de xmax groter is dan de werkelijkheid. Veel mensen nemen toch niet de moeite ze na te meten....
Topic: nieuwe versterker (14-8-2003 09:44:00)
Jah, het lijkt me idd een goed idee om daar een iets van algemene info 'op te hangen' :D. Gewoon de basis met een beetje diepgang. Maar toch dat iedereen het begrijpt :D
Topic: [guide] Filters (14-8-2003 09:41:00)
Thanx voor de het 'ophangen' van het topic :).
Ik zal morgen ofzo wel ff een stuk schrijven over Kasten enz. Ook kan er bij de filter sectie nog een hele hoop info bij...

EDIT: mm dat zal toch volgende week worden, ik ga morgenvroeg op vakantie...
Topic: [guide] Filters (13-8-2003 22:47:00)
Dit is hetzelfde als ik in een ander onderwerp al poste, maar aangezien het een hoop typen was en er misschien veel bruikbare info tussen staat maak ik er maar een nieuw topicje over als het niet goed is wordt het vanzelf wel weer gesloten.

DISCLAIMER: luidsprekers maken is een leuke hobbie, maar je kan niet zomaar een systeempje maken omdat je bijna verplicht bent om luidsprekers te kunnen meten, zonder die mogenlijkheid is de kans van slagen VEEL kleiner.
Er komt dan wel nog steeds geluid uit je creatie....

Filters:

Hieronder staat een korte uitleg van verschillende soorten en maten:

Een filter is bestaat uit verschillende componenten meestal wordt er gebruik gemaakt van spoelen en condensatoren.
Ook worden er weerstanden gebruikt, maar daar ga ik nu ff niet op in.
Een filter zwakt dus bv. een woofer af en doet hetzelfde bij een tweeter, als ze bijde bv. 6dB afgezwakt zijn dan komen ze elkaar tegen, die freqentie is de zogenaamde crossoverfrequentie. Hoe snel een filter afzwakt ligt aan het aantal componenten. De afzwakking wordt uigedrukt in dB per octaaf.

Bij de volgende uitleg worden formules gebruikt om filters uit te rekenenen, die formules moet je als illustratie zien, ik zou ze niet gaan gebruiken omdat ze uitgaan van dingen die alleen in theorie zouden zijn bij de ideale luidspreker/combinatie van units zijn. Als je zelf luidsprekerfilters wil gaan berekenen ben je eigenlijk verplicht een meetmicrofoon te hebben (of maken van bv. een panasonic elektretkapsel/monacor 2000 (is dezelfde)). Hiermee kan je de freq. response met de bijbehorende fase meten, als je deze dan invoert in een simulatie programma zoals lspCAD, dan kun je het geheel simuleren zonder je druk te maken over van alterande formules.

Een goed 'gratis' simulatie programma kan je vinden www.geocities.com/f4ier/newxoversim.htm.
Een goed commercieel programma is lspCAD/soudeasy
www.mhsoft.nl/spk_calc.asp hier staat een java calculator voor filters.

De waarden zijn in Henries voor spoelen en farads voor condensatoren.

vermenigvuldig L met 1000 om tot mH te komen,
vermenigvuldig C met 10000000 om tot uF te komen.

Symbolen voor de formules:

Rh = gelijkstroomweerstand van de tweeter
Rl = gelijkstroomweerstand van de woofer
f = crossover frequentie
pi = 3.14enz...

(een L is een spoel/inductor, een C is een condensator)

Een octaaf is een verdubbeling van de frequentie, dus bv.
200>400>800Hertz

1e Orde Butterworth:

+ -----C1-----+
| +
Tweeter
|
- ------------+

+ -----L1-----+
| +
Bass
|
- ------------+

1 Rl
C1 = --------- L1 = --------
2 pi Rh f 2 pi f

Een eerste orde netwerk is red. goedkop omdat je slechts 2 componenten nodig hebt, Het grootste nadeel is dat dit filter slechts 6dB per octaaf afzwakt. (het is niet raadzaam om een 1e orde filter te gebruiken)

2e orde butterworth:

+ -----C1---+------+
| | +
L1 Tweeter
| |
- ----------+------+

+ -----L2---+------+
| | +
C2 Bass
| |
- ----------+------+

1 Rh
C1 = --------------- L1 = -----------
2 sqrt2 pi Rh f sqrt2 pi f

1 Rl
C2 = --------------- L2 = -----------
2 sqrt2 pi Rl f sqrt2 pi f

Voor 2e orde heb je ook nog de Bessel en Chebychev manieren om het filter uit te rekenen maar daar ga ik nu niet op in.
2e orde is al veel beter voor de belastbaar heid van bv. de tweeter. De afzwakking van de unit na de crossoverfreqentie is bij 2e orde 12dB per octaaf. 2e orde wordt over het algemeen het meeste gebruikt.

3e orde Butterworth:

+ -----C1---+---C2-----+
| | +
L1 Tweeter
| |
- ----------+----------+

+ -----L2---+---L3-----+
| | +
C3 Bass
| |
- ----------+----------+

Butterworth

0.1061 0.1194 Rh
C1 = -------- L1 = -----------
Rh f f

0.3183 0.2387 Rl
C2 = -------- L2 = -----------
Rh f f

0.2122 0.0796 Rl
C3 = -------- L3 = -----------
Rl f f

3e orde maakt gebruik van veel componenten, je kan een derde orde filter ook op de Bessel manier berekenen, maar daar ga ik nu even niet op in. 3e orde wordt meestal gebruikt als een luidspreker dicht bij zijn resonantie frequentie moet operen. (de resonanatie frequentie is de frequentie waarom de unit een grote impedantie piek heeft, oder die freqentie geeft de unit meestal de tonen maar heel zwak weer)
Topic: Speakers voor in Sa kastjes (13-8-2003 21:15:00)
Ik maak hier maar even een algemene info post van als het mag :).
Edit Mod: Die tekst is hier: www.new-line.nl/forum/read/?m=53825#53825 terug te vinden.
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 18:19:00)
Punt :D
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 17:30:00)
Jah, dat het aan de luidsprekers ligt snap ik ook wel, maar als je die er af haalt en je stuurt een sinus uit en je meet voor en na de versterking....

(laten we kappen hierover :))
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 09:52:00)
Ik denk ook dat veel PA versterkers in Klasse B draaien of in AB.
Echter heel veel commerciele producten zoals portabele radio's ed. draaien volgensmij ook veelal klasse B en die klinken over het algemeen toch niet zo mooi ;).

(heb je het in jouw post over een zelfbouw versterker?)
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 00:12:00)
Veel mensen weten dat idd niet, daarom dat ik het even melde.
Maar in een doorsnee natuur/scheikunde boek moet het toch wel te vinden zijn lijkt me :)
Topic: nieuwe versterker (12-8-2003 23:44:00)
Idd ja dat is een vergissing die veel mensen maken.

+3dB is een verdubbling van het vermogen,
echter bij +10dB lijkt het voor het mensenlijk oor pas 2x zo hard :)
Topic: nieuwe versterker (12-8-2003 23:30:00)
Het rms vermogen van luidsprekers maakt bij normale monitor/hifi speakers helmaal niks uit.
Veel belangrijker is de gevoeligheid, bv. 87db of 90db (bij PA is de gevoeligheid meestal veel hoger).
Die gevoeligheid is de geluidsdruk die je krijgt als je 1 watt/2.8v in je luidsprekers stopt en je op 1 meter afstand de gevoeligheid meet met een decibel meter.

Ik zou je niet doodstaren op watt's want daar wordt nogal vaak mee gesjoemelt. (ik heb hier bv. een buizenversterker van 2X 20 watt en een AKAI geval van 2X 150 watt, en je raad natuurlijk al dat die Buizenbak veel meer vermogen kan leveren)
Waar ik op doel is eigenlijk het volgende:

stel je hebt een luidspreker die je gebruikt als monitor, en hij is 90dB efficient.
Dan krijg je als je er ... instopt er ... uit:

>BELANGRIJK< 10dB meer wordt door een mens ervaren als 2x zo hard geluid...

Watt - dB
1 - 90
2 - 93
4 - 96
8 - 99
16 - 102
32 - 105
64 - 108
128 - 111
256 - 114
512 - 117

Je snapt dus wel dat het verschil tussen een versterker van 'maar' 130 watt en een van 250 maar 3dB is, en je moet erg veel moeite doen om bij die geluidsdruk 3dB meer of minder te kunnen waarnemen. (het is zoieso maar een heel klein verschil)

Het is dus erg belangrijk te kijken naar de efficientie van een luidspreker. Ook belangrijk is dat als je voor een Hifi ding gaat (wat ik persoonlijk zou doen als ik er geen PA mee hoefde te doen) om naar de Klasse te kijken waar zon ding in geschakeld is.

Klasse A - er loopt een groter ruststroom en de versterker staat 'altijd aan'
Klasse AB - combinatie van klasse A en B
Klasse B - versterker gaat aleen iets versterken als hij merkt dat hij signaal krijgt (op Hele korte basis)
Klasse D - digitaal versterkt

Klasse A klinkt meestal het beste en heeft ook de meeste stroom reserves. 20 watt pure klasse A is Ruim voldoende
Klasse AB is zoals de meeste versterkers zijn, denk aan wat de meeste mensen in huis hebben staan
Klasse B is ronduit slecht, het geeft een niet erg prettig geluid.
Klasse D zie je bijna niet, alleen bij erg moderne subwoofer versterkers enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)