Forum > Zelfbouw Speakers

[guide] Filters

(42 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
18-9-2003 18:35
Hmm, ik kan mijn 1e post niet editen :?.

Anyway, hier een stuk over het simuleren enz van de lage tonen luidsprekers + parameters.
Eigenlijk veel belangrijker voor het meerendeel van de bezoekers hierzo lijkt me...

1.DE PARAMETERS:

Fs: De resonantie frequentie van een luidspreker. Makkelijk te zien als je een impedantie meting doet (als hij in free-air gemeten wordt) is het het hoogste punt (in ohms).

Vas: Het volume lucht dat dezelfde akoestische complicatie heeft als de ophanging van de driver.

Q: De verhouding tussen energie die opgeslagen wordt en die afgegeven wordt door de driver op Fs.

Xmax: maximale lineare excursie in mm, wordt op verschillende manieren gebruikt, soms als "een kant op" andere keren al "van helemaal naar achteren tot helemaal naar voren".

Re: de DC weerstand tussen de 2 luidspreker terminals

Sd: het effectieve oppervlak van de konus.

BL: de sterkte van de "motor" (de magneet) van de luidspreker. (in telsa meter)

Mms: De bewegende massa van de konus

Cms: stijfheid van de ophanging

Rms: verliezen door de ophanging

Qms: De mechanische Q van de luidspreker

Qes: De electrische Q van de luidspreker

Znom: nominale impedantie, met Z wordt impedantie bedoeld.

Pe: Maximale thermische belasting van een driver

Aantal formules die wel eens makkelijk kunnen zijn:

EBP=Fs/Qes : Efficiency Bandwidth Product, Een waarde boven de 100 staat meestal voor een basreflex luidspreker, onder de 50 is een gesloten luidsprekerkast meestal de beste keus. Bij een waarde tussen de 50 en 100 kan je de driver in allebij gebruiken.
(uitzonderingen daargelaten)

Vd=Sd*Xmax : De maximale "displacement" van een driver.

Qts= Qms*Qes/(Qms+Qes)

Simuleren zal ik later op ingaan. Ik weet niet of ik iets vergeten ben, zoja, zal ik het even veranderen :D
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
22-9-2003 17:58
Kwam laatst dit tegen, vrij ingewikkeld, vrij technisch maar toch wel te doen. lcewww.et.tudelft.nl/~verdult/subwoofer/filter.html
correct me if I'm wrong...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
1-8-2004 16:06
Nuttige link m.b.t. filteren;

www.12vhifi.nl/filters.html
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-8-2004 14:28
Ik lees echt letterlijk 1 seconde en zie al direct een cruciale fout:

''subsonic filter
Een soort actief filter is het subsonic filter. Dit filter heeft een scheidingsfrequentie tussen 15Hz - 40 Hz en is altijd een laagdoorlaat type.''

Een laagdoorlaat filter laat de lage frequneties door, een subsonic filter laat die lage schadelijke frequneties juist NIET door en is dus een HPF. Verder vind ik het stuk tekst niet uitblinken in correctheid...

MVG Contour
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-8-2004 14:41
Hmmm... weer verkeerde dingen geleerd dus shut up :X

Maar die uitrekentabellen kunnen vast wel handig zijn of kloppen die ook niet?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-8-2004 14:58
De uitrekentabellen zouden kloppen als:

- De gebruikte luidsprekers bij elke frequentie dezelfde weerstand zouden hebben (helaas is dit niet zo, bij de resonantiefrequentie zit een piek, dan een kort vlak traject en daarna begint de weerstand langzaam te stijgen)

- De gebruikte luidsprekers een oneindige bandbreedte zouden hebben. Helaas begint bijv. een woofer bij hogere frequneties af te vallen. Niet zo vreemd want de grote konus is te zwaar om de snelle bewegingen die de hoge frequenties eisen nog goed te kunnen volgen. Het resultaat is dan wanneer je bijv. een 12dB/okt LP filter op de woofer wil zetten op 3000Hz en de woofer toevallig bij die frequentie zelf ook begint af te vallen met 6db/okt je een resulterende flank hebt van 18dB/okt terwijl je juist 12dB/okt wilde omdat bijv. je tweeter ook met een 12dB/okt filter was uitgerust. Nu heb je grote kans op een dip in de responsie bij de 3000Hz crossover frequnetie

- De tabellen rekening zouden houden met het afstralingsgedrag van de speakers. Optimaliseren van de amplitude karakteristiek axiaal kan leiden tot zeer slechte responsies onder bijv. 30 graden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen om rekening mee te houden maar daar zijn hele boeken over volgeschreven. Als je zo diep op de stof wilt ingaan moet je deze eens lezen...

MVG Contour
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-8-2004 15:21
Filters ontwerpen lijkt me erg leuk, maar ook erg moeilijk. Ikzelf heb in al m'n hobby kastjes gewoon simpel gedaan, ik meen een 2de octaaf filter (dus spoel en flinke condensator (spoel in serie, condensator parralel) maar het blijft moeilijk, vind ik dan.

Bijvoorbeeld als ik wil dat de bassen beginnen bij een 50 Hz (daaronder niet echt nodig, in mijn geval, zeg maar kickbass dus) en doorlopen tot 800 Hz, en dan een 6" middentoner het ongeveer bij de 1000 Hz laten overnemen tot c.a. 2 Khz ? En de tweeter bullit vanaf daar tot... oneindig door laten lopen, ik weet ergens: dit werkt vast niet op deze manier.. Maar ik heb al flink wat gelezen, maar begrijp gewoon de basis niet echt, de frequenties weet ik nu, en dat is ook bijna alles..

EN dan de soorten filters.. Maar ik begrijp niet hoe je moet kiezen welk component je gebruiken moet waarbij, waaruit concludeer je welk component je voor welke speaker nodig hebt? Lastig.. Vind ik dan. Owja, het hoeft niet top of the bill, maar gewoon de basis, simpele en vrij goed werkende filters is genoeg, als ik dit begrijp kan ik zelf natuurlijk verder erin verdiepen.

Mvg Edie
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-8-2004 15:27
Als een eerste beginsel kun je prima met die tabellen uit de voeten. Het resultaat zal zich alleen niet direct met fabiekskastjes kunnen meten... Fabrikanten beknabbelen wel vaak op de keuze van de componenten. Hier heb je een voordeel met zelfbouw, je kunt de componenten zo zwaar en duur kiezen als je zelf wilt. Maar zou je echt 100 euro aan een filter willen uitgeven dan lijkt me het ook nuttig om bijv. bij Speaker&Co dit filter te laten berekenen voor je.

MVG Contour
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-8-2004 15:29
Geen 100den Euro's , hehe, misschien 15 euro p/s, dus echt budget.. Folie condensator's etc, goedkoop dus.

Maarja, welke waarden heb je voor welke speaker nodig, dit is iets waar ik me eerst nu in moet gaan verdiepen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-8-2004 15:34
Die ontwerptabellen uit je link daarmee moet je toch een eind kunnen komen. Je weet neem ik aan de impedantie van de speakers (meestal 4, 8 of 16 ohm) en je weet ongeveer welke scheidingsfrequentie je wilt. Invullen in de ontwerptabel en klaar is Mr. Edie! Je zult zien dat filtercomponenten alleen in bepaalde waarden te koop zijn. Een kleine afwijking met wat je volgens de tabel nodig hebt is geen probleem. De componenten hebben van zichzelf meestal al 5 tot 10% afwijking...

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)