Forum > Geluid

nieuwe versterker

(44 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
12-8-2003 23:41
3db er bij is 2 x ZOVEEL niet 2x zohard
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
12-8-2003 23:44
Idd ja dat is een vergissing die veel mensen maken.

+3dB is een verdubbling van het vermogen,
echter bij +10dB lijkt het voor het mensenlijk oor pas 2x zo hard :)
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
13-8-2003 00:05

Exision schreef:

Idd ja dat is een vergissing die veel mensen maken.
+3dB is een verdubbling van het vermogen,
echter bij +10dB lijkt het voor het mensenlijk oor pas 2x zo hard :)
Heb t nog eens nagezocht, zelfs op de site van de Universiteit van Utrecht staat het verkeerd, Maar vroeger is er inderdaad ooit eens afgesproken dat een geluid dat als 2 keer zo hard word ervaren 10dB meer is.
Keep the Inspirit alive...
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
13-8-2003 00:12
Veel mensen weten dat idd niet, daarom dat ik het even melde.
Maar in een doorsnee natuur/scheikunde boek moet het toch wel te vinden zijn lijkt me :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-8-2003 00:35

Bergambacht schreef:

Exision schreef:

Idd ja dat is een vergissing die veel mensen maken.
+3dB is een verdubbling van het vermogen,
echter bij +10dB lijkt het voor het mensenlijk oor pas 2x zo hard :)
Heb t nog eens nagezocht, zelfs op de site van de Universiteit van Utrecht staat het verkeerd, Maar vroeger is er inderdaad ooit eens afgesproken dat een geluid dat als 2 keer zo hard word ervaren 10dB meer is.
Niks afgesproken, niks geen "onder de tafel politiek" MAAR het resultaat van tientallen (zo niet honderden) onderzoeken met duizenden (zo niet honderdduizenden) testpersonen.

Afhankelijk van de geluidsdruk wordt een vermeerdering van 6-10dB ervaren als zijnde 2 x zo "luid".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-8-2003 00:48

Exision schreef:

Klasse B is ronduit slecht, het geeft een niet erg prettig geluid.
ben erg benieuwd of je het verschil hoort. AB wil zeggen dat er een ruststroom in de eindtrap loopt (50-100 mA) en B wil zeggen dat er geen ruststroom loopt.

klasse B word vaak aangeven dmv kortgesloten basissen. ik heb mijn amp ook in klasse B draaien echter met een voorspanning op de basis om deze benodigde BE spanning op te heffen. maar er loop geen mA ruststroom en op mijn scoop is geen cross-over vervorming waar te nemen. ik ben van mening dat veel PA versterkers dit hebben ingesteld, dus klasse B.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
13-8-2003 09:52
Ik denk ook dat veel PA versterkers in Klasse B draaien of in AB.
Echter heel veel commerciele producten zoals portabele radio's ed. draaien volgensmij ook veelal klasse B en die klinken over het algemeen toch niet zo mooi ;).

(heb je het in jouw post over een zelfbouw versterker?)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-8-2003 17:09

Exision schreef:

Ik denk ook dat veel PA versterkers in Klasse B draaien of in AB.
Echter heel veel commerciele producten zoals portabele radio's ed. draaien volgensmij ook veelal klasse B en die klinken over het algemeen toch niet zo mooi ;).
dat die portable dingen niet klinken heeft meer te maken met de lullige speakerstjes.
(heb je het in jouw post over een zelfbouw versterker?)
nee.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ExisionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-8-2003
Laatste: 18-11-2003
Berichten: 16
13-8-2003 17:30
Jah, dat het aan de luidsprekers ligt snap ik ook wel, maar als je die er af haalt en je stuurt een sinus uit en je meet voor en na de versterking....

(laten we kappen hierover :))
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-8-2003 18:06

Exision schreef:

Klasse A - er loopt een groter ruststroom en de versterker staat 'altijd aan'
Even een beetje nauwkeuriger (als je het niet erg vindt): Bij Class-A gaat de transistor (of transistoren) NOOIT uit geleiding. Elke transistor in de eindtrap versterkt dus de volledige sinus (360 graden geleiding).
Klasse AB - combinatie van klasse A en B
Klasse B - versterker gaat aleen iets versterken als hij merkt dat hij signaal krijgt (op Hele korte basis)
Bij Class-B (laten we even uitgaan van push-pull (meest gebruikt in ons geval)) geleidt elke transistor 180 graden. Doordat een transistor een e-curve volgt is de vervorming behoorlijk rond het punt waar hij uit geleiding gaat. Daarom hebben ook vrijwel alle PA eindtrappen een ruststroominstelling (20-100mA per tor) om dat gebiedje "weg te werken".
Klasse D - digitaal versterkt
Heeft eigenlijk niet zoveel met digitaal te maken behalve dan dat de transistoren (de OT's) maar 2 standen kennen: Aan of Uit. We noemen dit puls breedte modulatie. De tijdsduur die de torren aanstaan bepaalt dus de uitgangsspanning (na het "reconstructiefilter"). De aansturing van PWM kan echter volledig analoog geschieden. De Powersoft Digam is een mooi voorbeeld van een Klasse-D versterker. De Lab.Gruppen is een voorbeeld van een Klasse-AB versterker die een Klasse-D geregelde voeding gebruikt (slimme oplossing ;-)

Daarnaast hebben we nog een hoop andere methodes zoals Class-G, Class-H en derivaten van diverse topologieën (sp). Soms is er sprake van meerdere eindtrappen, elk met hun eigen voedingsrail (bijvoorbeeld de Carver PM-1200), soms is er een eindtrap maar die werkt dan met een gemoduleerde voeding (QSC PLX bijvoorbeeld) etc. etc.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)