Forum > Zelfbouw Speakers

Projectje: Stepped Horn met Ciare 12.00SW

(43 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 384
29-12-2009 17:34
De stukjes extra hout lijken me weinig toevoegen. Waarschijnlijk zitten die er om te zorgen dat de inslagmoeren zich niet door het hout drukken. Maar zo extreem hoef je het niet aan te draaien...

De plaatsing van het connectorpaneel zal geen verschil maken, zolang deze maar luchtdicht is.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
29-12-2009 17:40
Dat is gedaan, denk ik, omdat en t-nut snel doordraai in mdf.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-12-2009 17:51
Als ik hem goed vast lijm, en laat drogen voor ik hem aandraai lijkt het me weinig problemen te geven. Met 8 stuks moet zo'n speaker toch wel vast zitten lijkt me dan.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
29-12-2009 19:53
Mdf is een zwak matriaal als het op "grijpkracht" aankom.
Als je t-nut's gebruik gebruik een grote m (m6 of m8, als dat pas) sla de t-nut niet in het hout, als deze scheef zit draait hij vlugger door bij het aandraaien omdat de bout vastloopt, maar boor het gat iets groter dan de t-nut druk de t-nut in het gat en draai hem met en boutje en ring ertussen aan.
Als je met lijm gaat werken zorg dat er ook wat lijm in het boorgaatje zit, pas wel op dat er geen lijm in je schroefdraad komt.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 785
29-12-2009 20:38
Zoals Ivo al aangeeft, moet je de inslagmoer vast trekken met een boutje en een stalen ring eronder. Op deze manier krijg je de inslagmoer goed vlak in de plaat. Ikzelf gebruikte toendertijd 2-componenten lijm om de inslagmoer aan het MDF te verlijmen.

Inderdaad opletten dat er geen lijm in de moer komt, en let ook op de je de moeren precies op de goede plek zet en loodrecht op het MDF.

MVG Contour
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-12-2009 21:23
Bedankt voor de duidelijke en zinvolle tips! Zodra ik alles binnen heb ga ik er mee aan de slag, zal ook wat foto's maken zodat duidelijk is hoe ik het gefikst heb.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
5-1-2010 21:06
Zo, inmiddels is het hout binnen en heb ik bij de lokale hobbyboer wat inslagmoeren, bouten, lijm en tochtstrip gehaald. Ik ben begonnen met de bafle. Heb eerst precies uitgetekend waar het gat moest komen, en vervolgens ben ik met de decoupeerzaag aan de slag gegaan. Ik had het liever met een frees gedaan, desnoods met een geleider, maar die heb ik allemaal niet en ken ook niemand die ze wel heeft. Als je zorgvuldig aftekent, een goede zaag gebruikt (erg belangrijk!), een vaste hand hebt en wat geduld, dan is het echt goed te doen. Het resultaat was dan ook netjes. Je kunt bijna niet zien dat het met een decoupeerzaag gedaan is! Daarna heb ik de speaker even in het gat gelegd om de gaten goed uit te lijnen, zodat ik zeker weet dat het perfect past. De speaker komt uiteraard niet zo te zitten, maar wordt aan de andere kant gemonteerd. Toen mooi ruimte gemaakt voor de inslagmoeren, lijm er in en aantrekken die dingen. Werkte prima met een spacer en een flinke ring! Nogmaals bedankt voor de tips! Nu staat er een behoorlijke hoeveelheid gewicht op de moeren, omdat de lijm druk nodig heeft bij het drogen. Daarna kunnen we weer verder! Mocht er iemand nog vragen hebben dan hoor ik het graag;)

(Ps: De foto’s zijn iets van 1,5Mb groot en niet de beste kwaliteit want heb ze met mijn mobiel gemaakt… Had even niks anders bij de hand, sorry.)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
12-1-2010 23:21
Het is hier nu 7 graden, een aangezien verf een graadje of 10 lekkerder vind lijkt het me niet slim om te gaan verven. Voorlopig kan ik dus niet verder. We moeten ergens nog een straalkacheltje hebben, maar eens gaan zoeken!

Dan heb ik voor jullie nog even een kleine indicatie van wat het allemaal gekost heeft:

Speaker: €229,-
Hout (+zagen enzo): € 80,-
Klein spul (inslagmoeren, lijm, enz.): € 30,-
Connector paneel + Neutrik speakons: € 10,-

Totaal heeft het tot nu toe dus zo'n €350,- gekost.

En nu heb ik eens zitten kijken naar dat aansluitpaneeltje, maar die komt echt direct achter de speaker te zitten, net een paar centimeter er onder. Gaat dit echt geen rare bijgeluiden opleveren? Als ik hem op die plek monteer zit hij bijna tegen de speaker... De speaker kan hem dan wel niet raken, maar toch twijfel ik of het geen problemen oplevert. En dan nog de kabel van het paneel naar de speaker, hoe voorkom ik dat deze mee gaat trillen? Voldoen een paar kabelhaakjes (je kent ze wel, zo'n spijkertje met een plastic haakje aan het uiteinde) of moet ik de kabel ergens anders mee vast maken?

Alvast bedankt!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 1594
13-1-2010 23:33
Mijn ervaring is dat die "spijker-kabel-klemmetjes" loskomen als het plastic veroudert.
En dat wil je niet los achter je speaker hebben.
Mijn advies: kabel niet langer dan nodig, verder niets.
Merk op dat de kabel geen drukverschil ondervindt in de kast en dus niet gaat trillen
(de kast wel).
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
14-1-2010 10:28
Waarom doe je de aansluiting niet gewoon onderaan de zijkant?
Ruimte genoeg, en dan kan je je box tenminste tegen de muur zetten sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)