Forum > Licht

LED moonflower V.S. Halogeenlampje...

(42 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
5-8-2003 19:19
Die nieuwe generatie ledjes geven een bak licht hoor, vergis je daar niet in. Natuurlijk zullen er een stuk of wat in een cirkel bij elkaar zitten, 1 led geeft immers nooit genoeg licht. Ze zullen met gemak zo'n 50W pitje eruit schijnen hoor.
Volgende keer Peter!
DJ Dave-QStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-4-2003
Laatste: 13-11-2006
Berichten: 75
5-8-2003 20:35
onderschat vooral niet de lichtopbrengst van een LED hoor!
je moet als voorbeeld natuurlijk niet de LEDs nemen die je in elektronische apparatuur
en gadgets als telefoons, gameboys e.d. vind. dr bestaan LEDs die zoveel licht
produceren dat je er met het blote oog nieteens in mag kijken. en dan heb je nog LEDs
die bijna 2cm dik zijn (da's wel wat anders dan de 3mm LEDs die je in bovengenoemde
apparatuur vind).

dr bestaan ook zogenaamde RGB-LEDs. die kunnen miljoenen kleuren 'maken' door een
wisselende spanning op de (3) pootjes.

als je een stuk of 100 van die 2cm RGB-LEDs met superhoge lichtopbrengst naast elkaar legt of er een cirkel mee vormt komt daar wel degelijk een hele bak licht uit!

en als dat licht dan ook nog eens gebundeld worden door een lens...
Music is the answer! GEAR: 2x Gemini PT-2400 + Concorde Pro's, Dateq XTC, Pioneer HDJ-1000
BailaXtasisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-7-2003
Laatste: 26-12-2006
Berichten: 51
5-8-2003 23:00
En nu maar wachten op Dré z'n kennis over wat hij verkoopt... razz :p
Over die LED's, volgens mij zijn lasers ook LED's maar dan hele straffe. LEDs en LASERs zijn beide lightgevende diodes.
En die fietslampjes met dat heel wit flitsend licht, daar kijk je ook best niet in, dit werkt ook met een reflector en een stuk of 5 LED's.
Om een zaal te verlichten met LED's zal lastig worden door de heel fijne straal, maar dit is des te mooier als effect met een wolkje rook happy :)
WHAHAHA... DROP THAT BEAT!! Music was my first love...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
6-8-2003 10:05
Idd. met een paar flinke grote led's met en zeer hoge lichtsterkte zou je heus wel wat eruit krijgen hoor.

Maar een Led is geloof ik echt niet hetzelfde als een laser hoor. Een laser is een pijpje van (ik d8 koper) met een spoel eromheen en aan beide kanten een spiegel. En dan nog zoiets en dat geeft dan licht. EN ja, in de meeste fietslampen worden ze nu gebruikt. Ik denk ook vooral om de zeer lange houdbaarheid. wink ;)

En als de led's kunnen en gaan toepassen heb je meteen geen verbrande vingers meer, lampen kunnen best wat lager hangen want ze kunnen zich er niet aan verbranden, je hoeft de lampen niet te laten afkoelen. En dit moet een mushrome/derby or whatever wel...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-8-2003 11:05
Er bestaan halfgeleiderlasers, zeg maar LED's die de eigenschappen van een laser hebben. Die worden onder andere in cd-spelers, barcodescanners, laserprinters en goedkope lasereffectjes gebruikt. Ze gaan zelfs tot een paar honderd milliwatt. Voor een serieuze lasershow zijn halfgeleiderlasers (nog?) niet geschikt.

Heeft allemaal weinig met deze discussie te maken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
6-8-2003 11:16

Mr. Edie schreef:

Altijd rood? Led's krijg je in bijna alle kleuren hoor....
Als je goed leest doelde Stefan op het feit dat een STOPlicht altijd rood is en dat is een geheel terechte opmerking. Dat een LED meer kleuren dan rood alleen ondersteunt, mag duidelijk zijn (ook voor stefan). wink ;)

Verder denk ik dat je met LED's idd wel mooie effecten kan maken (zoals dat 'watereffect') omdat LEDS een 'wazige' cirkel licht geven (geen scherpe randen) en omdat je geen gloeidraad ziet. Wat betreft de lichtopbrengst die is met een LED meer als je zou denken. (kijk maar eens in het donker naar het licht wat van bijv. het display van je digitale wekker afkomt).

gr.
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1855
6-8-2003 11:17
Maar hoe zit het nu precies met lampjes vervangen ?
als er een paar ledjes kapot gaan hoef je toch niet allemaal lopen te solderen ?
en zijn er modules waar 100(?) ledjes inzitten die je kunt plaatsen i.p.v. een lampje...
óf kunnen ledjes eeuwig mee ?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-8-2003 11:43
die LEDs gaan eeuwig mee. en mocht er een kapot gaan, dan zal het niet zo opvallen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
6-8-2003 13:25
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 6-8-2003 13:30
Kunnen we dan nu weer fijn een stukje onn-topic??
want dit gaat echt nergens over.
Edit Mod: Inderdaad, alle bs over stoplichten en dergelijke verwijderd, kortom topic stevig opgeschoond-Victor
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
6-8-2003 13:31
He Victor wat flauw.. probeer ik een Belg eens een keer wat uit te leggen.. mag het niet laugh :D Maar OK terug naar topic..
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)