Forum > Geluid

Inschakelstroom P-700

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
12-11-2009 22:47
Probleem is wat ik hoorde dat die NTC nog wel eens heet wou worden,
En stel nou, dan je die NTC gewoon direct aan het lichtnet hangt,
En op het moment dat je je aan/uit schakelaar omzet, je de uitgangen van je transfo,
En de ingangen van de transfo aan schakelt?

Of geeft dit weer andere problemen?

Is even puur theoretisch.. niet handig om in de praktijk uit te voeren ( alleen al omdat je aardig wat verschillende spanningen moet schakelen..)
If it ain't Dutch it ain't much...
Dj TresholdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2008
Laatste: 19-1-2012
Berichten: 12
12-11-2009 22:54
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-11-2009 09:43
Hier was ik ook al over aan het nadenken. Dat word dan zoiets:
Edit Mod: Dré: In een eerder bericht gaf je aan niet te willen linken naar circuitsonline (terwijl dat een niet commerciële instelling is) maar even later link je wel simpelweg naar een webshop. Joh... De logica daarachter is volgens mij VER VER te zoeken (daarnaast is het in strijd met de regels)!


Deze gaan helaas maar tot 5,5A. 2 Parallel lijkt me geen idee? Ze zijn nooit precies hetzelfde en die met de laagste weerstand zal vrijwel alle stroom te voorduren krijgen lijkt mij.

Kan je me mischien ook vertellen naar wat voor NTC ik precies moet zoeken? Welke weerstand moet het ding hebben? En ik neem aan dat het geschikt moet zijn voor 8A.
Dj TresholdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2008
Laatste: 19-1-2012
Berichten: 12
12-11-2009 22:57

Daniel-sound schreef:

Probleem is wat ik hoorde dat die NTC nog wel eens heet wou worden,
En stel nou, dan je die NTC gewoon direct aan het lichtnet hangt,
En op het moment dat je je aan/uit schakelaar omzet, je de uitgangen van je transfo,
En de ingangen van de transfo aan schakelt?

Of geeft dit weer andere problemen?

Is even puur theoretisch.. niet handig om in de praktijk uit te voeren ( alleen al omdat je aardig wat verschillende spanningen moet schakelen..)
Je sluit de ntc aan op de primaire wikkeling. Dat is dus alleen de 230V.

De NTC heeft een bepaalde weerstand die de inschakelstroom begrenst, door deze stroom zal de NTC warm worden en de weerstand afnemen. Dan is de trafo dus volledig ingeschakeld en door de lagere weerstand zal de NTC weer afkoelen.

Volgens mij heb ik de theorie aardig door, helaas heb ik hier geen ervaring mee, vandaar de vragen in mijn vorige post.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-11-2009 09:37

Dj Treshold schreef:

Bij conrad kom ik bij Bestnr.: 195901 - 89. Kost 14 euro. Deze schakeld helaas maar 35V.
Bestelnummer 510044-8A of 622412-8 komt meer in de buurt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
13-11-2009 09:38

Daniel-sound schreef:

Probleem is wat ik hoorde dat die NTC nog wel eens heet wou worden,
Tja... Z'n weerstand neemt nu eenmaal AF als hij heet wordt (dus om hoogohmig te beginnen en laagohmig te eindigen zal hij heet MOETEN worden).

Inschakelvertraging met een zelfoverbruggende serieweerstand is veel netter (en daarvoor zijn, o.a. op circuitsonline (waar prima naar gelinkt mag worden aangezien het geen commerciële instelling is) zat schema's te vinden.
En stel nou, dan je die NTC gewoon direct aan het lichtnet hangt,
Hoef je niet te stellen, dit is namelijk precies wat je doet. Soms is 1 genoeg (in de fase of de 0), soms 2 (1 in de fase, 1 in de nul).

In een lichteffect vind ik NTC's helemaal prima (toch een hete boel daarbinnen) maar in een versterker vind ik ze verre van charmant en zou ik eerder kiezen voor een serieweerstand die na korte tijd (100msec of zo) overbrugd wordt door een relais dat vertraagd gevoed wordt door de voeding die zojuist ingeschakeld is. Weerstandje, condensatortje, torretje, relais, een 2.2 Ohm 20W weerstand en je bent de man ;-)

Of je probeert eerst gewoon eens een lang verlengsnoer...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-11-2009 09:40

Dj Treshold schreef:

Hier was ik ook al over aan het nadenken. Dat word dan zoiets:
Edit Mod: Dré: In een eerder bericht gaf je aan niet te willen linken naar circuitsonline (terwijl dat een niet commerciële instelling is) maar even later link je wel simpelweg naar een webshop. Joh... De logica daarachter is volgens mij VER VER te zoeken (daarnaast is het in strijd met de regels)!


Deze gaan helaas maar tot 5,5A. 2 Parallel lijkt me geen idee? Ze zijn nooit precies hetzelfde en die met de laagste weerstand zal vrijwel alle stroom te voorduren krijgen lijkt mij.

Kan je me mischien ook vertellen naar wat voor NTC ik precies moet zoeken? Welke weerstand moet het ding hebben? En ik neem aan dat het geschikt moet zijn voor 8A.
Ze zijn er gewoon voor stroomsterktes tot 16A, dus even zoeken. In een flipperkast zit een type als NTC4R7, maar een flipper trekt geen 7A. Even Googelen voor de stroomsterkte dus.

Wel heeft een NTC een nadeel (afgezien van dat hij warm wordt): hij werkt niet als de versterker al een tijdje aanstaat, dan wordt uitgezet en meteen weer wordt aangezet. Dan is de NTC immers al warm en biedt hij geen weerstand op het moment dat je de versterker weer aanzet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
13-11-2009 11:28

Victor schreef:

[In een flipperkast zit een type als NTC4R7, maar een flipper trekt geen 7A.
Nah, mijn Frankenstein en de Hook deden een 16a B zekering regelmatig omklappen hoor......
NTC ertussen en het probleem was opgelost.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-11-2009 14:55
Dit is een makkelijk te bouwen schema
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-11-2009 15:55

Tom schreef:

Nah, mijn Frankenstein en de Hook deden een 16a B zekering regelmatig omklappen hoor......
Bij Sega/Data East werd afaik geen standaard NTC ingebouwd, bij Bally/Williams wel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj TresholdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-12-2008
Laatste: 19-1-2012
Berichten: 12
13-11-2009 17:42
Deze bedoelde ik dus ook en ik heb ook besloten om voor een inschakelvertraging te gaan in plaats van een NTC. Behalve dat het NTC goedkoper is kan ik me geen voordelen bedenken voor een NTC.

Excuses voor de link, had er nooit bij nagedacht.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)