Forum > Geluid

Passief beter dan actief?

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
10-8-2009 01:53
Hoe ga je dan vanaf je mengpaneel naar de versterkers/cross? Of te wel, je bent als nog evenveel kabels kwijt (al heb je ook wel kabels met 230 + signaal (dan is het 1 kabel die je moet trekken voor actief)

Je moet zoiezo dus signiaal + 230 leggen, echter hoef je voor actief minder meters te leggen (want versterker + speaker zitten bij elkaar) en voor passief staan de verterkers meestal ergens achteraan en ga je dus meer meters maken.

Waar het dus vooral om gaat is dat je minder hoeft uit te doen om een setje op te bouwen/af te stellen..

hoop dat ik het beetjke duidelijk heb uitgelegd (inmiddels ook al weer tijdje op (en aardig wat bier in het verschiet ;-)
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
10-8-2009 14:58
Nadeel van aktief blijf ik vinden dat het gewicht van de speakers hoog is, laat mij maar lekker twee keer lopen met een gewicht dat ik in mijn eentje makkelijk kan handelen. happy :)
Muzikanten hebben daarnaast nogal eens de neiging om zelf aan de knoppen te gaan zitten rommelen en moet je, om alles in en uit te schakelen het hele podium over om alle luidsprekers af te lopen en liggen er overal op het podium verlengkabels en aansluitdozen.
En als laatste, uitbreiden is makkelijker, je kunt beginnen met een betere versterker kopen en later pas nieuwe speakers, of andersom.
Doe mij dus maar gewoon lekker nette versterker rackjes met passieve speakers.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-8-2009 16:17

MusicXtra schreef:

Nadeel van aktief blijf ik vinden dat het gewicht van de speakers hoog is, laat mij maar lekker twee keer lopen met een gewicht dat ik in mijn eentje makkelijk kan handelen. happy :)
Dat kun je prima compenseren door kunststof kastjes i.p.v. houten kastjes te nemen.
LErojjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2008
Laatste: 30-6-2015
Berichten: 55
10-8-2009 16:22
Ik blijf het maar een kwestie van smaak vinden.
Ik vind zelf actief ideaal als monitor en voor klusjes op een stokkie.
maar onze grote set is ook geheel passief.
Met 4-polige bekabeling trek je maar 1 speakon kabel.
Naar het versterkerrack 2 korte xlren vanuit de stagebox en een 16 amp krachtstroomkabel, welke daar ook verdeeld wordt. Dit vind ik stukken handiger en fijner werken dan actief.

leroy
je zou t maar hebben...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-8-2009 17:47
Powered speakers zijn erg handig voor kleine klusjes, of wanneer er een of twee monitoren benodigd zijn voor bijvoorbeeld een dj. Voor klussen waar al 4 of 5 monitorgroepen nodig zijn vind ik het persoonlijk minder handig. Het leggen van 2 aparte kabels zou je nog kunnen oplossen door 230V/linesignaal combikabels te nemen. Echter ondanks dat er allerlei mooie spatwaterdichte contrastekkers e.d. te krijgen zijn zou ik bij bepaalde feesten de 230V toch liever uit de buurt van de podiumrand houden (misschien enigszins gevoelskwestie). Belangrijkste reden voor mij zou echter zijn dat op actieve kastjes vaak veel te veel interessante schakelaars, potjes en ledjes (liefst knipperend) zitten die publiek (en soms ook de muzikant) haast uitnodigen om er aan te zitten.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
10-8-2009 20:40
Dat kun je prima compenseren door kunststof kastjes i.p.v. houten kastjes te nemen.
En die klinken meestal toch weer minder dan houten kastjes. shut up :X
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-8-2009 21:17

René Eppink schreef:

Belangrijkste reden voor mij zou echter zijn dat op actieve kastjes vaak veel te veel interessante schakelaars, potjes en ledjes (liefst knipperend) zitten die publiek (en soms ook de muzikant) haast uitnodigen om er aan te zitten.
Daar moeten fabrikanten eens mee ophouden. Ik denk niet dat er één PA man is die niet een laptop bij zich heeft. Dus weg met al die potjes en frutsels en welkom USB poortje (of netwerkpoortje; helemaal fijn)! Volgens mij nog goedkoper en meer bedrijfszeker ook. En dan ook gelijk maar powercon in EN doorlus op dat ding (weg met de eurostekker!).

Overigens zou ik de keuze actief/passief niet willen omschrijven als smaak (tenzij je likken aan de kast een prettige bezigheid vindt?). Soms is actief handiger, soms passief. De uiteindelijke keuze hangt af van zoveel parameters dat hij per situatie ingeschat zal moeten worden.

De gedachte dat een kunststof kast minder goed zou klinken dan z'n houten broertje is een gedachte die volgens mij niet op waarheden gebaseerd kan zijn (maar dat zien we wel vaker)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-8-2009 22:58
Waarom veel fabrikanten dat Powercon In én Out verhaal nog niet hebben doorgevoerd is mij inderdaad ook een raadsel.

Mooiste zou misschien nog wel een netwerkoplossing zijn waarbij je het netwerk gewoon uitbedraadt (afhankelijk van de soort kabel nog wel wat duur vrees ik...) en de audio ook digitaal over dat netwerk gooit. Dan kun je alle luidsprekerinstellingen centraal aansturen én plug je de digitale audioaansluitingen rechtstreeks in je digitale mengtafel. (hoppa, weer een paar A/D en D/A converters minder)
Of lijd ik nu aan heel gekke fantasieën? laugh :D
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-8-2009 08:15

Dré schreef:

En dan ook gelijk maar powercon in EN doorlus op dat ding (weg met de eurostekker!).
Volgens mij is het nog mooier als men ipv "powercon doorlus" er een schuko stopkontakt opzet (beetje zo het idee van het 5de stopkontakt op een T4-bar met vaste spanning). Dan heb je het voordeel dat je voor alles maar 1 type kabel nodig hebt (schuko naar powercon blauw). Anders heb ik ook nog powerconkabels wit naar blauw nodig, en regelmatig zijn die dan te kort dus heb ik weer koppelstukjes nodig etc...
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
11-8-2009 08:31
Of je maakt een paar blokjes van wit naar 3-weg...
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)