Forum > Geluid

Passief beter dan actief?

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RottentweetieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2009
Laatste: 30-8-2019
Berichten: 8
9-8-2009 11:11
Beste mensen,

Ik ben nog een beetje op zoek naar een setje mooi luidsprekers, maar nu er de vraag bij mij op:

Zijn passieve speakers nou beter dan actieve speakers? En waarom dan?

En als passieve speakers beter zijn, wat zijn dan een stel mooi passieve speakers?

Groeten,
Rottentweetie happy :)
DToshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2009
Laatste: 22-5-2013
Berichten: 49
9-8-2009 11:22
Nouja, het maakt niet veel uit. Maar het fijne aan actieve speakers is dat je niet met een eventueel versterkerrack rond hoeft te zeulen. Zo wordt het meer "plug and play". De aanschaf is echter relatief prijzig.

Sommige actieve subs hebben een ingebouwde, instelbare filter en een doorlusmogelijkheid naar een passieve topkast(gefiltert op sommige subs met crossover/filter). Dus dan hoeven alleen nog maar signaalkabels gelegt te worden.

Zie een voorbeeld:

www.new-line.nl/v/26260

EDIT:

Deze heeft overigens geen versterker voor het hoog!
Maar dynacord heeft er een paar die dat wel hebben, maar die zijn heel prijzig.
X-15 + AltoD4 / X-15HL + Vision 3500
RottentweetieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2009
Laatste: 30-8-2019
Berichten: 8
9-8-2009 11:51
Ow ok. Want ik was al van plan actieve monitor speakers te gaan kopen, maar toen vertelde iemand dat passieve speakers beter zijn dan actieve omdat je bij passieve speakers een externe versterker hebt, en bij actieve interne versterker waardoor deze vele malen kleiner moet zijn dan een externe versterker.

Maar goed, als er niet verschil tussen zit, ga ik lekker voor de actieve speakers.

En dan nog een vraag: Hoe regel je dan eigenlijk het volume bij actieve speakers? Gewoon op de mixer? Of op de speakers zelf?
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
9-8-2009 11:54

Rottentweetie schreef:

Ow ok. Want ik was al van plan actieve monitor speakers te gaan kopen, maar toen vertelde iemand dat passieve speakers beter zijn dan actieve omdat je bij passieve speakers een externe versterker hebt, en bij actieve interne versterker waardoor deze vele malen kleiner moet zijn dan een externe versterker.
Naja, dat kun je ook uitleggen als: de belasting blijft continu hetzelfde, dus hoeft de versterker minder "zwaar" uitgevoerd te worden, dus word ie kleiner..

Bovendien zou ik voor monitoring actief prefereren.. alleen al omdat je dan voor elke speaker een monitorgroep kunt pakken mocht dat aanwezig ( en gewenst ) zijn..
If it ain't Dutch it ain't much...
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
9-8-2009 11:57
Voordeel van passieve kasten is juist dat de versterker en speaker gescheiden zijn. Wanneer bijvoorbeeld de versterker in een actieve speaker het begeeft, ben je ook meteen je speaker kwijt. Bij een passieve speaker kan je er altijd nog een andere versterker op aansluiten.

Buiten dat zit je met passieve speakers wat meer "safe" als je setjes buiten neerzet. Je kunt de versterkers namelijk ergens anders (overdekt) plaatsen, aangezien er in de passieve speakers niet zulke gevoelige elektronica zit kunnen die beter tegen weersinvloeden zoals een drupje regen (overigens nog steeds geen aanrader om je speakers in de regen te zetten ;-)).
Waar zit de cut op dit apparaat?
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
9-8-2009 12:36

Victor Junior schreef:

Voordeel van passieve kasten is juist dat de versterker en speaker gescheiden zijn. Wanneer bijvoorbeeld de versterker in een actieve speaker het begeeft, ben je ook meteen je speaker kwijt. Bij een passieve speaker kan je er altijd nog een andere versterker op aansluiten.
Ofdat je nu altijd een extra 19" versterker mee sleept of er voor zorgt dat je altijd nog een actieve-inbouwunit bij je hebt (uiteraard van hetzelfde type als er in je actieve speakers gemonteerd zit). Misschien is het iets meer werk om deze over te zetten, maar verder zie ik het verschil niet.
Ik heb eerder altijd het idee dat een "goedkope" actieve kast een te lichte versterker heeft (underpowered). Stel dat je een zelfde passieve kast zou hebben kan je er een stuk meer vermogen ingooien. Maar ik kan het hierbij totaal mis hebben.

Een groot voordeel van actief vind ik dan wel weer dat je veel gemakkelijker kunt uitbreiden, je hoeft namelijk niet rekening te houden met de ohmse belasting van je versterker (daar deze altijd hetzelfde blijt).
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
9-8-2009 13:19

wouter_oosterwijk schreef:

Ofdat je nu altijd een extra 19" versterker mee sleept of er voor zorgt dat je altijd nog een actieve-inbouwunit bij je hebt (uiteraard van hetzelfde type als er in je actieve speakers gemonteerd zit). Misschien is het iets meer werk om deze over te zetten, maar verder zie ik het verschil niet.
Het gaat niet om het extra meeslepen, dat doe je normaliter toch niet... Het gaat puur om het gemak, stel er gaat een versterker stuk, kun je makkelijker even langs de verhuurder om een los 19inch ampje op te halen dan dat je aan een actieve inbouwversterker kunt komen... Overigens kan ik het verhaal ook omdraaien. Stel je speaker gaat stuk, dan heb je ook geen versterker meer. Ter vervanging zul je dan dus én een amp én een speaker moeten huren.
Het lijkt me niet dat iedereen van elke speaker die hij heeft standaard elk component op voorraad heeft liggen (uitzonderingen daar gelaten/grotere bedrijven).
Waar zit de cut op dit apparaat?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-8-2009 13:36

Victor Junior schreef:

Het gaat niet om het extra meeslepen, dat doe je normaliter toch niet... Het gaat puur om het gemak, stel er gaat een versterker stuk, kun je makkelijker even langs de verhuurder om een los 19inch ampje op te halen dan dat je aan een actieve inbouwversterker kunt komen...
Volgens mij ga je zoeken naar een creatieve oplossing.Losse luidsprekerkasten met losse eindtrappen kennen genoeg creatieve oplossingen als er een eindtrap uitvalt.

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
9-8-2009 15:09
Ik zie het anders met actief en passief.

Het voordeel van actieve setjes is, dat deze in principe plug and play zijn. Versterkers, processing, limitng, alles zit ingebouwd. Ook het opbouwen gaat lekker snel en er zijn relatief weinig kabels.
Nadeel (bij veel goedkope actieve setjes) vind ik dat het tweak gehalte beperkt is en dat DSP's van bijvoorbeeld LEM actieve speakers (D-400, Poseidon 212) ook nog eens factory password protected zijn.

Het voordeel van passieve setjes vind ik wel de losse onderdelen die je zelf kunt bepalen voor optimale geluidskwaliteit en de te behalen maximale geluidsdruk.
Je kun zelf de speakers, versterkers en processing kiezen. Iemand die dus een beetje verstand van geluid heeft, zal met een passieve set ook het beste resultaat behalen.
Nadelen zijn meer kabels, lastiger in te stellen, meer sleepwerk enzo.

TCMC
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
9-8-2009 22:06
Voor zover ik weet gaan er nog steeds meer kabels in actiefkastje (Stroom en signaal, dus 2) dan in een passief kastje (speakon, dus 1) dus daar gaat je voordeel van actief tov passief...
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)