Forum > Zelfbouw Speakers

eminence omega pro 18 aansturen.

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
15-7-2009 20:54
Ik heb ze net terug gezet en ze getest met een low cut en zonder het resultaat is er wel maar niet echt opzienbarend veel. Dus dat betekend dat deze speaker niet aan de verwachtingen voldoet die ik had gedacht. Is het dan niet een optie om een andere speaker aan te schafen bijvoorbeeld een rcf l18p300 deze is ook geschikt voor de kast die ik gebouwd heb. En dan kan ik misschien een andere kast bouwen voor deze 2 eminence speakers.

Of kan het ook zo zijn dat als de kast die ik gebouwd heb niet goed lucht dicht is hij sneller over de xmax heen gaat.

Mvg,
Tom
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
15-7-2009 22:31
Een low cut van 10 Hz (ofzo) doet ook niet zoveel he. Je kastontwerp is afgestemd op 35 Hz. Dat wil zeggen dat daaronder de speaker nauwelijks nog belast word door de kast en/of bassreflexpoort. Dat is ook een prima plek om je low cut op te plaatsen. Voor luidsprekers met een hoge X-max kun je wellicht lager afkappen, maar de normale series van Eminence staan daar nou niet echt om bekend.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-7-2009 01:18
Het is wel aan te raden je te verdiepen in de materie waar je je mee bezig houdt. Je eigen ASCII (speaker gebruiken zonder kast, speaker gebruiken zonder subsonic) doet vermoeden dat je die belangrijke stap vergeten bent. Dat kan een dure ervaring worden (of op z'n minst een zwaar teleurstellende ervaring).

Je huidige methode is een beetje vergelijkbaar met een keukenmes uit de la pakken, je borstkas opensnijden en er dan achter komen dat je toch níet zelf open hart chirurgie toe kunt passen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
16-7-2009 01:29

djtee schreef:

Of kan het ook zo zijn dat als de kast die ik gebouwd heb niet goed lucht dicht is hij sneller over de xmax heen gaat.
Nee.
Als de kast niet luchtdicht is, krijg je allemaal hele rare (bij)geluiden, maar die komen totaal niet met jouw verhaal overeen.
Lost in Music
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 276
16-7-2009 08:59
Lijkt misschien een rare vraag,
Zit er een limiter op die x-over, in het verleden ook een behringer gehad die op het moment dat de limiter ingrijpt een stevige knal gaf op de subjes.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
16-7-2009 09:28
Op deze zit een limiter. Maar met of zonder het geluid blijft terug komen. De low-cut van deze crossover is 25 hz. maar verder niet in te stellen.

mvg,
Tom
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-7-2009 10:13
Een subsonic op 25Hz is, voor PA gebruik, te vergelijken met geperforeerde condooms!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
16-7-2009 14:17
Overigens is je versterker juist aam de lichte kant voor deze speakers. Eminence haalt zijn electrische belasting (in dit geval van 700w rms) meestal niet voordat de speakers eerder over hun x-max heen gaan, maar de 2x 380 watt rms @ 8 ohm die je er nu op hebt staan is zeker niet te veel.

Je laat de versterker niet clippen? je stuurt niet te hoog in (mengpaneel in het rood?) dit kan ook klappen tikken en kraken veroorzaken! (ook bij "merk" mengpanelen) en tevens je speakers bij weinig vermogen beschadigen.

ik denk niet dat je op zoek moet naar nieuwe woofers (tenzij je de spoel van deze al te veel op hun donder hebt gegeven) Zorg dat je een clean, niet geclipt signaal voert aan de woofers terwijl ze in de kast zitten, doe dit zonder limiter , zorg dat je nergens een clip indicatie krijgt. Heb je dan nog bijgeluid, wissel dan de subs of je versterker rack met dat van iemand anders. Ik vermoed dat je je op de speakers richt terwijl dit niet perse de bron van je tikken en klappen hoeft te zijn.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
16-7-2009 14:22
Die behringer heeft wel een hogere Lowcut, kwestie van goed lezen....
Als jij deze 4 weg mono gebruikt KAN het toevallig zijn dat je de 'SUM' knop heb ingedrukt (+ 6dB) en dan ook toevallig die speaker daarop aangesloten hebt???

Ik zou eerst een andere cross-over pakken om te kijken of het niet aan die Behringer ligt.

Ook stoeien met je cross-over (edit: lees de handleiding eens goed door)
Probeer was meer demping materiaal in de kast te stoppen.

Eerst speel je de woofer tot 2kHz en later zeg je dat je 4 weg mono gebruikt..
Weet je zeker wat je aan het doen bent??

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
16-7-2009 18:44
Oke super, hier kan ik iets mee ik ben gaan stoeien met de crossover en de versterkers ik heb ipv de crown een qsc mx3000a er op gezet dit gaat een stuk beter. De crossover staat nu in 3 weg stand met een crossoverpunt bij 130 hz. Het tik/klap geluid is nu helemaal weg en komt alleen terug bij clip signaal. (dit deed hij eerder bij 0db).

Mvg,
Tom

Terug naar forum Reageer (zonder quote)