Forum > Geluid

HK Audio Deacon bassen vallen weg

(36 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
4-7-2009 12:05
Vind het een beetje onzin om meer geluid weg te zetten op een warme dag dan op een koele dag
Ben ik helemaal met je eens, ik vind het riskant om net zoveel neer te zetten dat er geen reserve meer in zit, ook op koele dagen.
Bedenk hierbij dat 3 dB meer al het dubbele vermogen van je versterkers vraagt en dus ook evenzo veel meer warmte ontwikkeling.
Zorg er gewoon voor dat je altijd ruim voldoende vermogen bij je hebt voor de locatie waar je staat.
En nogmaals, een ventilator voor een versterker zetten die geforceerd gekoeld is zal, ervan uitgaande dat de warme lucht niet opnieuw aangezogen kan worden, geen of nagenoeg geen effect hebben. Mocht je de indruk krijgen dat dit wel zo is, neem dan maar van mij aan dat het een 'op het randje' geval is.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
4-7-2009 13:15
dus jij vind het niet profesioneel om extra koeling neer te zetten?
Ik vind dat alleen maar verstandig.....
Daarover verschillen we dan van mening.

Ander leuk voorbeeldje dan:
ik heb wel eens meegemaakt dat de vinylplaten krom trokken op mijn tt van de zon.
Een ventilator voorkwam dat in de praktijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
4-7-2009 14:42
dus jij vind het niet profesioneel om extra koeling neer te zetten?
Ik vind dat alleen maar verstandig.....
Daarover verschillen we dan van mening.
Je kunt natuurlijk structureel mijn tekst verkeerd interpreteren, hoe duidelijk moet ik zijn?
Ik merk dat veel mensen hier op feestjes gaan draaien die een maatje te groot voor ze zijn en vervolgens allerlei prutsoplossingen bedenken om de boel alsnog te redden. Wanneer een setje van 14.00 tot 24.00 uur maximaal staat te spelen dan is er dus gewoon te weinig vermogen neergezet. Dit heeft niets met de buitentemperatuur te maken en al zeker niet met de zon want bij mijn weten is die tegen middernacht al lang onder gegaan.
Als ik 10 XLR kabels nodig heb neem ik er 12 mee, als ik geluid nodig heb voor 500 man neem ik genoeg mee voor 700 man en volgens mij doet ieder zichzelf respecterende professional dat en daarmee voorkom je dus dit soort problemen en hoef je niet met ventilatortjes te knoeien.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 21-8-2024
Berichten: 57
5-7-2009 01:24
Ik moet zeggen dat ik het wel met MusicXtra eens ben.
Als je je set de hele dag op vol vermogen moet laten spelen om aan de eisen van de klant te voldoen, heb je gewoon te weinig vermogen in je set.
Dus zorg dat je altijd wat meer vermogen bij je hebt dan dat je nodig hebt.
Dus niet voor 100 man verhuren als je eigenlijk maar 80 man aan kan.
En nu met deze hitte zeker niet op vol vermogen draaien, dan maar 2 versterkers.
De versterker kan zijn warmte nu veel moeilijker kwijt omdat de omgevings lucht veel warmer is dan normaal.
Tja een tafel ventilator!!!, mocht het zou uitkomen dat je hem terplekken moet neerzetten omdat 1 van je ventilatoren net is vast gelopen oke.
Maar om ze al gelijk mee op stap te nemen vind ik ook niet professioneel overkomen.

Marcel
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
5-7-2009 08:36
Moet zeggen dat ik het toch met Tom eens ben.
Op hete dagen zou ik ook rustig zorgen voor een extra ventilator, of ik nu vermogen genoeg heb of niet.
Het kan zomaar eens voorkomen dat je versterker het gewoon warm krijgt, zeker in dampende tenten of in het bakkende zonnetje (strand)

Is het overigens niet zo dat de gemiddelde drive-in tegen het eind van de avond toch op vol vermogen staat te draaien, ongeacht hoeveel meer vermogen ze bij hebben?
Vooral het ego en spierballen gehalte speelt dan mee.
Want hoe bepaal je of je set voor 500 of 700 man geschikt is? Waar kan ik die tabel vinden dan?
Speelt de locatie, rendement van je speakers etc ook niet mee?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
5-7-2009 09:57
Ik denk dat beide gelijk hebben.
Een te krappe set moet je zien te voorkomen maar ook een grote set kan door de omstandigheden oververhit raken.
Een "nood" oplossing zal een opdrachtgever niet erg vinden zolang er maar spraken is van onvermogen (zijn/haar evenement mag immers niet stoppen dit kost inkomsten en dat moet verkomen worden), en 30 graden komt in Nederland nu niet iedere dag voor.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-7-2009 11:22

Frank76 schreef:

Op hete dagen zou ik ook rustig zorgen voor een extra ventilator, of ik nu vermogen genoeg heb of niet.
Ik neem nooit wat extra mee, de interne koeling moet goed genoeg zijn.
Als dat niet goed is, heb je geen geschikte set.
Het kan zomaar eens voorkomen dat je versterker het gewoon warm krijgt, zeker in dampende tenten of in het bakkende zonnetje (strand)
Dat is in het geval van de TS niet het probleem.
Is het overigens niet zo dat de gemiddelde drive-in tegen het eind van de avond toch op vol vermogen staat te draaien, ongeacht hoeveel meer vermogen ze bij hebben?
Hoe onprofessioneel. (met alle gevolgen van dien)
Want hoe bepaal je of je set voor 500 of 700 man geschikt is? Waar kan ik die tabel vinden dan?
Speelt de locatie, rendement van je speakers etc ook niet mee?
Ervaring.....

Tom schreef:

Ander leuk voorbeeldje dan:
ik heb wel eens meegemaakt dat de vinylplaten krom trokken op mijn tt van de zon.
Een ventilator voorkwam dat in de praktijk.
Verkeerd voorbeeld, als het zweet langs mijn voorhoofd loopt zoek ik ook verkoeling in een ventilator. In een versterker zit een ventilator dat moet voldoende zijn.

Martin.
kvm entertainment
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
5-7-2009 13:36
Verkeerd voorbeeld, als het zweet langs mijn voorhoofd loopt zoek ik ook verkoeling in een ventilator. In een versterker zit een ventilator dat moet voldoende zijn.
Martin.
Tenzij het echt te warm wordt, dan is een ventilator ook niet voldoende en zet men de airco op happy :)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
5-7-2009 14:19

KVM] schreef:

In een versterker zit een ventilator dat moet voldoende zijn.
Offtopic:
Is het daarom dat menig serverruimte een airco heeft? Een server heeft immers ook eigen ventilatoren, evenals veel van de randapparatuur in het serverrack.
Het toevoegen van extra koeling is zo gek nog niet dus.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-7-2009 14:34
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 5-7-2009 14:36
En waar moet die warme lucht heen in een serverruimte? (Kan me tenminste aardig wat serverruimtes herinneren waar ik echt niet langer dan een paar minuten in wilde staan.)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)