Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte 12" Sub/bas kast

(70 reacties. Pagina 2 van 8)
Moderator(s): Dré
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
17-6-2009 18:06
Mijn excuses: in plaats van m/s bedoelde ik ms (het ging dus wel om de group delay)
't komt goed
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
17-6-2009 20:18

Rademakers schreef:

Bovendien is achteraf lager afstemmen meestal niet moeilijk te realiseren, hoger wel.
DIVISION BY ZERO...

Ik dacht altijd dat het inkorten van poorten (materiaal weghalen) eenvoudiger was dan het verlengen van poorten ;-)

<<<

Daarnaast kun je ook nog leuk stoeien met dempingsmateriaal (hoe meer je toevoegt, hoe groter de kast zich gaat gedragen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
17-6-2009 20:20
Ik dacht altijd dat het inkorten van poorten (materiaal weghalen) eenvoudiger was dan het verlengen van poorten ;-)
Nu je het zegt, bij ronde (PVC) poorten wel ;) , bij rechthoekige (slot)poorten prefereer ik verlenging. I.p.v. met bijvoorbeeld een frees in de kast te gaan klooien.
het ging dus wel om de group delay
Gelukkig, in dat geval is er niets aan de hand (althans niets waar je je zorgen over hoeft te maken).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
18-6-2009 15:52
De group delay van 22 ms bij 33hz is geen probleem dus als ik het goed begrijp?
Omdat ik de poort niet recht kan laten vraag ik me af wat het beste is?

- Rechthoekige poorten waar een knik in zit
- Ronde poorten met een bocht

Krijg je bijvoorbeeld bij de ene poort meer poortruis en/of bijgeluiden dan bij de andere?
't komt goed
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 384
18-6-2009 16:17
Vanuit de stromingsleer is het voordeliger om een ronde poort met een (scherpe) bocht te nemen, daar deze minder wrijvingsverliezen heeft. Daar staat tegenover dat een rechthoekige poort makkelijk (en stevig) uit hout te vervaardigen is.

Zolang je de poort niet te klein maakt en de luchtsnelheid in de poort in de gaten houdt, hoef je je geen zorgen te maken over bijgeluiden.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
18-6-2009 16:32
Als ik met mijn lomp boeren verstand nadenk zou ik juist eerder zeggen dat een ruime bocht in plaats van scherpe bocht beter is tegen bijgeluiden en voor de 'stroming' of klopt dit totaal niet?

Wanneer ik een ronde poort ga gebruiken, is dan pvc degelijk genoeg of is bijvoorbeel staal (met een lasbocht als bocht) een betere optie?
't komt goed
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
18-6-2009 16:45
De group delay van 22 ms bij 33hz is geen probleem dus als ik het goed begrijp?
Group delay is geen probleem an sich. Temeer daar je de kast waarschijnlijk niet tot 33 Hz zult gebruiken. Je kunt de vorm en de hoogte van de piek mijns inzien beter interpreteren als een oordeel over de gekozen afstemming en het kastvolume. Een scherpe of heel hoge piek kan er op duiden dat je een kast gebruikt waarvoor de luidspreker in kwestie eigenlijk niet bedoeld is.

Bij een groupdelay piek op 33 Hz vraag ik me (in het geval van de Ciare) bijvoorbeeld af of je de poort onder de Fs hebt getuned? Waar het doorgaans gebruikelijk is dat je op of boven de Fs tuned (echter niet noodzakelijk).
Omdat ik de poort niet recht kan laten vraag ik me af wat het beste is?

- Rechthoekige poorten waar een knik in zit
- Ronde poorten met een bocht

Krijg je bijvoorbeeld bij de ene poort meer poortruis en/of bijgeluiden dan bij de andere?
Een ronde poort heeft door de vorm het minste last van poortruis. MInder dan een rechthoekige poort die bijvoorbeeld weer doorgaans minder last heeft van poortruis dan een driehoekige poort (scherpe kantjes op en rond/voor de poort minimaliseren dus).

Gekeken per frontaal oppervlakte komt een rechthoekige poort gunstiger uit. Een frontaal vlak van ca. 10 bij 30 cm kan 3 ronde poorten van 10 cm diameter met een totaal oppervlak van ~225 cm^2 herbergen. Een rechthoekige poort van 10 bij 30 cm is ~300 cm^2.

Praktisch gezien kun je de dus eigenlijk de soort poort kiezen die het beste bij je kast/kunde/gereedschap past.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 384
18-6-2009 18:36

Heatside schreef:

Als ik met mijn lomp boeren verstand nadenk zou ik juist eerder zeggen dat een ruime bocht in plaats van scherpe bocht beter is tegen bijgeluiden en voor de 'stroming' of klopt dit totaal niet?
Het klopt wat je zegt, maar je hebt mij verkeerd begrepen. Ik maakte de vergelijking tussen een scherpe bocht (zeg 90 graden) en een knik (met gelijke hoek).

Uiteraard geldt hoe minder scherp de bocht of de knik, hoe minder het verlies. Hopelijk is het nu duidelijk.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
18-6-2009 18:44
Hou bereken je de lengte van een pijp met een knik erin?
Reken je de lengte van de binnenbocht/ buitenbocht, of iets anders.

Als je een pijp met een diameter van bv. 5 cm hebt en een hoek van 90 graden is de buitenbocht tussen de 5 en 10 cm langer dan binnenbocht.
Lost in Music
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
19-6-2009 02:55
Lengte buiten + binnenkant delen door 2? wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)