Forum > PC related Forum

Keuze beamer? Optoma EP728i?

(33 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
18-4-2009 20:24

KVM schreef:

2party4 schreef:

Een plasma-scherm is me nét iets te veel elke keer mee te sjouwen van klus naar klus. Een beamer met een scherm is wat lichter en gemakkelijker te vervoeren.
Als ik zie hoeveel werk het fatsoenijk plaatsen van een beamer is, dan neem ik liever een plasma scherm mee. Daarnaast zit het gewicht van de plasma in de voet, die gebruik ik niet. (uiteraard moet er wel een fatsoenlijke case omheen.)
Martin.
Het meeste gewicht in de voet?? Ik neem aan dat je hier iets van een stand bedoelt om het scherm op hoogte te krijgen? De voet van mijn LG's wegen namelijk 2x niks. Patrick heeft wel een punt dat een beamer makkelijker mee te nemen is dan een plasma/lcd. Bovendien is met een beamer een veel indrukwekkender (groter) beeld te bereiken. Nadeel is weer dat je met de projectie-straal zit. Het is maar net welk beeldformaat je wilt bereiken en hoeveel ruimte het mag kosten bij vervoer.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
21-4-2009 21:05
Dan komt de volgende vraag; wat is een gangbare maat voor een scherm? Moet ik dan denken aan 1.50x1.50 of wellicht richting de 2 meter?
Het zal veelal gebruikt worden voor feesten t/m 100 personen.
Thats fun.....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-4-2009 21:49

2party4 schreef:

Moet ik dan denken aan 1.50x1.50 of wellicht richting de 2 meter?
1.50x1.50 is een "dia" formaat, uiteraard kies je een scherm wat geschikt is voor 4:3 projectie. (of breedbeeld)
Voorbeelden:
4:3 projectie 170x127 / 203x152.

Bij een 1.50 scherm zie ik het voordeel van een beamer niet.

Harry1 schreef:

Patrick heeft wel een punt dat een beamer makkelijker mee te nemen is dan een plasma/lcd.
Ja reuze makkelijk, voor het gemak vergeten we even de statieven en de truss om de beamer fatsoenlijk in op te hangen.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
21-4-2009 22:09
Zelf heb ik een scherm van 200x200 cm
Is ook fijn voor breedbeeld, dan stelt het tenminste nog wat voor wink ;)

Onder deze afmeting kom je gevoelsmatig al vrij snel in het zelfde formaat als een flinke flatscreen
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
21-4-2009 23:15

KVM schreef:

Ja reuze makkelijk, voor het gemak vergeten we even de statieven en de truss om de beamer fatsoenlijk in op te hangen.
Dat probleem heb je met een plasma/lcd ook.

Wel kost het knap neerzetten van een beamer en het ophangen van een groot scherm (ik heb een 2.20m scherm en dat is een flinke onhandige joekel) soms vrij veel tijd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
22-4-2009 09:38
Okee, iets groter scherm.

Mijn redenatie van 150x150 is dat je naast 1:1 ook 4:3 en 16:9 kunt projecteren. Maar ik begrijp dat 1:1 niet meer vaak gebruikt wordt.

Ik heb wel een "aardig" scherm gezien van 180x135 van het merk Celexon.
Dat is dan 4:3 verhouding met een gainfactor van 1.20.
Hij is er ook in 200x150 formaat. Maar die is prijstechisch gezien natuurlijk wat hoger.
Thats fun.....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-4-2009 10:08

Victor schreef:

KVM schreef:

Ja reuze makkelijk, voor het gemak vergeten we even de statieven en de truss om de beamer fatsoenlijk in op te hangen.
Dat probleem heb je met een plasma/lcd ook.
Nee, absoluut niet. Een volledige truss met statieven is wel iets anders als een presentatie standaard voor een plasmascherm.

Ik ben geen tegenstander van een beamer, gebruik namelijk veelal beamer en plasma scherm. Maar voor slechts 100 man zou ik uitsluitend een plasma neerzetten.
Een 42" kost momenteel 500euro. Beeld is vele malen scherper en dus duidelijker. (is ook in te stellen). Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat het meer ruimte inneemt dan een beamer met truss en statieven en scherm.

Martin.
kvm entertainment
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
22-4-2009 14:20

KVM schreef:

Harry1 schreef:

Patrick heeft wel een punt dat een beamer makkelijker mee te nemen is dan een plasma/lcd.
Ja reuze makkelijk, voor het gemak vergeten we even de statieven en de truss om de beamer fatsoenlijk in op te hangen.

Martin.
Zelfs zonder die niet te vergeten (uit ervaring met eigen 42" plasma's en beamer). sneaky :V
Een beamer staat prima op een fatsoenlijk lichtstatief. 1 lichtstatief, beamer en spanscherm is bij mij nog steeds compacter dan 1 flightcase voor een 42" plasmascherm + voet.

Jij zet elke keer als je een beamer gebruikt een volledige truss neer om je beamer in te hangen? shut up :X

Ik ben ook geen tegenstander van plasma's/lcd's wink ;) Ik vind mijn 42" plasma's echter ook al snel te klein worden. Ik heb het wel geprobeerd bij kleine presentaties ed. Dit was voor minder dan 20 tot 40 man, maar zelfs daar vond ik ze eigenlijk al te klein.

Daarnaast is een plasma/lcd 16:9 formaat. Vaak kom je 4:3 tegen, dan ben je dus ook al weer heel wat inches van je plasma/lcd kwijt wil je dat correct weergeven (2 dikke zwarte balken links en rechts op je scherm). De meeste beamers+scherm zijn 4:3, waardoor je dit probleem niet hebt (alleen 2 zwarte balken onder en boven als je 16:9 weergeeft natuurlijk). Al met al is het gewoon een kwestie van dingen afwegen en voor jezelf kiezen wat het beste bij jou toepassing past.

Ik zou, zoals martin zegt, sowieso voor een 4:3 scherm kiezen.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
22-4-2009 16:16
We gaan in elk geval voor de beamer met scherm. De beamer op een lichtstatief is een goede optie! Mits goed geplaatst (als in; opletten voor tegenaan lopend publiek) maar dat geldt voor alles natuurlijk......
Het scherm wat ik op het oog heb is er één die je van onder uit omhoog trekt. De bak waar het doek in zit is als het ware ook meteen de voet waarop het scherm rust.

We hebben altijd een truss staan, dus kunnen we evt nog overwegen de beamer te hangen?

Mocht er iemand nog wijze raad hebben aangaande de aanschaf van beamer of scherm hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de goede tips zover.
Thats fun.....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-4-2009 17:00

Harry1 schreef:

Jij zet elke keer als je een beamer gebruikt een volledige truss neer om je beamer in te hangen? shut up :X
Vaak kan je niet anders, je wilt immers vrij zicht hebben, en dus niet tegen een stand aankijken.
Soms zijn er crea bea oplossingen.(Ik heb een systeem waardoor ik de beamer en het scherm in een "schuifwandrail" kan plaatsen.)
Daarnaast is een plasma/lcd 16:9 formaat. Vaak kom je 4:3 tegen, dan ben je dus ook al weer heel wat inches van je plasma/lcd kwijt wil je dat correct weergeven (2 dikke zwarte balken links en rechts op je scherm).

Heb ik geen last van, de presentaties zijn beeldvullend en geschikt voor 4:3 en 16:9. Daarnaast kan je natuurlijk ook spelen met "smartzoom" o.i.d..

2party4 schreef:

We hebben altijd een truss staan, dus kunnen we evt nog overwegen de beamer te hangen?
Naar mijn idee de beste oplossing, beamer op z'n kop en projecteren maar.
Tevens de minste kans dat je door het beeld loopt.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)