Forum > PC related Forum

Keuze beamer? Optoma EP728i?

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
16-4-2009 22:09
Hallo allen,

We willen voor onze drive-in een beamer aanschaffen voor karaoke doeleinden.
Nu hebben we een beamer op het oog (Optoma EP728).

De spec's zijn; 2600 lumen, contrast 2200:1 en native XGA (1024x768).
Optoma is de tweede grootste beamerproducent te wereld. En deze beamer staat als "mobiele-beamer" aangegeven op hun website.

Zijn er mensen die deze beamer kennen of die een beamer kunnen aanraden binnen die prijsklasse (650 euro).

Wat zijn zaken waar ik ook op dien te letten bij aanschaf?
Het blijkt ook erg lastig te zijn om beamers in levende lijve te zien, omdat niet veel winkels ze hebben staan in deze regio (Helmond).
Thats fun.....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
16-4-2009 22:59
Ik heb de EP739H die zo te zien redelijk vergelijkbaar is. Prima ding, ik ben er zeer tevreden over. Het enige nadeel is de idiote maat van de metaalschroefjes waarmee een plafondhouder aan deze beamer moet worden bevestigd: 2,5 mm.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
17-4-2009 00:17
Ik hang ook altijd optoma weg in kroegen, super beamers voor het geld echter plafonbeugels zijn idd slecht te bevestigen.
MB Audio systems
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-4-2009 10:03

2party4 schreef:

Zijn er mensen die deze beamer kennen of die een beamer kunnen aanraden binnen die prijsklasse (650 euro).
Waarom de keuze voor een beamer?
Behoorlijk grote plasma schermen (42") zitten al onder die prijs.

Martin.
kvm entertainment
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
17-4-2009 10:10
Houdt er wel rekening mee dat je zowel horizontale als verticale keystone correctie hebt. Ik heb dat niet en dat vind ik vrij irritant. Overigens kun je op www.vergelijk.nl behoorlijk wat info vinden over beamers.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-4-2009 10:56
Een goede tip over beamers: ga niet af op cijfertjes,
dat blijkt in de praktijk heel wening te zeggen.
Ga dus kijken en vergelijken,. Vergelijk uit één of twee is helemaal niets.
Tuurlijk zijn er dan verschillen zichtbaar, maar schuif de gordijnen open bij vergelijk.
Daglicht is een killer voor beamers.
Heb je er eentje die dan ook nog goed beeld geeft, dan kom je in de juiste richting.

Vorig jaar heb ik een ware speurtocht ondernomen in het vergelijken van beamers ivm de voetbalwestrijden.
Ansi lumen is leuk, maar optiek is net zo belangrijk.

Ook vraag ik me af hoe ze die lumen berekenen/meten. Want beamers met hogere papieren hoeven niet altijd meer opbrengst te hebben.

Zelf heb ik nu een Dell met 3000 ansi/lumen, alle mogelijk conectivity en correctie mogelijkheden, zelfs trapezium, schuin en op zijn kop of in spiegel (voor door een scherm projecteren).
Deze heb ik tweede hands met 60 uur op de klok gekocht voor een redelijk bedrag.
Op mp worden ook veel beamers aangeboden op dit moment tweede hands. En daar staan leuke dingen tussen.

Mijn advies als je eventueel tweedehands koopt: geloof niet 100% wat er op de klok staat, want die kan je resetten.
Reken je daarom altijd bij de prijs de kosten van een nieuwe lamp, en bepaal dan of de prijs redelijk is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-4-2009 11:38

Tom schreef:

Ook vraag ik me af hoe ze die lumen berekenen/meten. Want beamers met hogere papieren hoeven niet altijd meer opbrengst te hebben.
Volgens mij is contrast minstens zo belangrijk. Velen kijken uitsluitend naar de lumen.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
17-4-2009 12:37
precies mijn punt,
daarom ook mijn advies ga kijken en vergelijken.
Voor het WK had je ook zo'n gozer op MP met geweldige beamers voor 400/500 euro.
Cijfers van heb ik jouw daar.
Ik ben wezen kijken,
vergelijk met een doodnormale sony met 1200 ansi, die ging over zijn 2500 ansi ruimschoots heen, en hij was ook veel scherper.
Want ook in de scherpte zijn grote verschillen, en dat ligt niet altijd liniair paralel met de resolutie!
En ook opassen dat er eerlijk vergeleken word,
een hdmi is iets heel anders als een gewone tulp video ingang....
(de sorry, maar ik heb geen ander snoertje meer verkooptruuksneaky :V )

Ik heb nog even een relevant topic voor je gevonden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
17-4-2009 16:33
Een plasma-scherm is me nét iets te veel elke keer mee te sjouwen van klus naar klus. Een beamer met een scherm is wat lichter en gemakkelijker te vervoeren.

Ik hoor ook van alle kanten dat je met een Optoma gewoon goed zit. En natuurlijk blijft staan; alle waar voor je geld. Van een beamer van 650 euro moet je niet het beeld van een beamer van 12.000 euro verwachten (ja, die zijn er!!)

Blijft staan, dat er maar verdomd weinig mogelijkheden zijn om te kijken en vergelijken. Ook mails naar fabrikanten met vragen naar verkopers in de buurt heeft niets opgeleverd.

Kieskeurig kun je mooi spec's vergelijken. De reviews zijn leuk, maar op zijn minst objectief te noemen.

Tja, de zoektocht gaat door.
Thats fun.....
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-4-2009 17:44

2party4 schreef:

Een plasma-scherm is me nét iets te veel elke keer mee te sjouwen van klus naar klus. Een beamer met een scherm is wat lichter en gemakkelijker te vervoeren.
Als ik zie hoeveel werk het fatsoenijk plaatsen van een beamer is, dan neem ik liever een plasma scherm mee. Daarnaast zit het gewicht van de plasma in de voet, die gebruik ik niet. (uiteraard moet er wel een fatsoenlijke case omheen.)
Blijft staan, dat er maar verdomd weinig mogelijkheden zijn om te kijken en vergelijken. Ook mails naar fabrikanten met vragen naar verkopers in de buurt heeft niets opgeleverd.
Klopt. Soms moet je op zoek naar een groothandel die ook verhuurd,of op zoek naar een verhuurbedrijf die een toestel heeft wat in aanmerking zou kunnen komen. (misschien Hecla Borne/Hengelo)

Vaak let ik op wat een ander heeft. Zo is er een brandweerkorps die zo'n Aldi beamer heeft (Medion) die zelfs bij tl verlichting duidelijk genoeg is. Op zich zou je dat natuurlijk nooit verwachten van een beamer in een goedkope prijsklasse.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)