Forum > Licht

Showtec PSA-321 Aardlek

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
5-12-2008 19:12

CyberDance schreef:

TIP: Duw er een aardlek in van een fatsoenlijk merk ipv die china rommel die te pas en te onpas uitvalt. Als er iets is waar je toch wel op moet kunnen vertrouwen is het je stroomverdeling.
Dat is nog het gunstigste geval. Als hij (gedeeltelijk) blijft plakken en niet uit valt wanneer het moet, heb je een groter probleem. Laatst ook van een klant gehoord dat er ergens een steekvlam uit een goedkope aardlek kwam bij inschakelen. Ik heb laatst een mail gekregen van een chinese leverancier, die verkocht 4 polige aardleks voor $2,60. Kun je na gaan hoe veilig je dan bent happy :)

Tip van mij: kijk eerst je garantie na. Knal er anders een aardlekje in van de elektrostunt, die is vrij tot heel goed geprijsd.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-12-2008 17:29

joepurlings schreef:

Laatst ook van een klant gehoord dat er ergens een steekvlam uit een goedkope aardlek kwam bij inschakelen.
Tja, je moet zo'n aardlekker dan ook niet aanzetten met alle verbruikers nog in de aan stand.
Beste is eerst alle zekeringen uit zetten,
aardlekker aanzetten,
en dan één voor één de zekeringen weer omzetten.
Kom je er ook meteen achter in welke groep er eventueel een storing zit.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
6-12-2008 19:20
Tja Tom, ik weet... Maar een aardlekschakelaar is toch iets dat iedere malloot bedient op het moment dat het licht uit gaat.

Daar mag gewoon geen steekvlam uit komen. Klaar.
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
6-12-2008 22:44

Tom schreef:

Tja, je moet zo'n aardlekker dan ook niet aanzetten met alle verbruikers nog in de aan stand.
Staat mij toch echt bij dat een aardlek vollast moet kunnen schakelen (dat gebeurt namelijk ook als ie uitschakelt omdat er iemand aan de stroom hangt)!

Onzin post nummer 2 in dit topic shut up :X
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
7-12-2008 00:17
Wat Cyberdance zegt klopt.

Bij een vollast zonder extreme stroommonsters(zoals strobes en rookmachines),
is het de bedoeling om de nul harmonisch stabiel te houden.

Mocht er echter een probleem zijn richting de aarde of de nul hoort de aarlek in te schakelen.
Afgelopen tour, werd opeens de hoofd zekering van de venue opgeblazen.

Na onderzoek bleek dat een van de 45 atomics er 1 was waarvan de lamp-uiteinden aan de behuizing waren 'gelast'.

Bij elke que waar die strobe gebruikt werd, . .. .. gebouw zonder spanning. laugh :D

Wat bleek, de schuldige atomic had een kortsluitig tussen anode en aarde. (het vervangen van de lampvoetjes en de anod/katode kabels) en nog een uurtje werk. Ding heeft voor de rest van de 2 maanden gewerkt, met dezelfde bulb. (all fixtures)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-12-2008 13:01
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 8-12-2008 11:53

CyberDance schreef:

Staat mij toch echt bij dat een aardlek vollast moet kunnen schakelen (dat gebeurt namelijk ook als ie uitschakelt omdat er iemand aan de stroom hangt)!

Onzin post nummer 2 in dit topic shut up :X
Hij zou dat idd moeten kunnen, maar.........

Zo'n onzin is dat nu ook weer niet als je de volgende nuance nog eens goed leest:
(Ik houd er misschien iets meer rekening mee dat niet iedereen op de top locaties werkt)
Maar jullie zijn iets anders gewend dan de gemiddelde drive-in show op dit forum wat stroomvoorziening op locatie betreft sneaky :V
De meeste locaties waar de gemiddelde drive-in van dit forum mee te maken heeft belasten met hun show vaak de elektriche installatie van de gemiddelde locatie tot zijn uiterste,
en als je dan zo'n vollast van al je lampen effecten en versterkers, in één keer aan zet,
maak je een goede kans dat ze het Nuon moeten bellen om de hoofdzekeringen te vervangen.
Vandaar mijn advies.

En vergeet niet we hebben het hier over de goedkopere aardlekkers....
die zijn vaak een stukje minder van kwaliteit.
Een beetje 40A aardlekker die je terugvind in een gewone huisinstallatie, 3 fasen,
kost los al gauw de helft wat zo'n kant en klare stroomverdeler van showtec nieuw en compleet kost....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-12-2008 09:17

CyberDance schreef:

Staat mij toch echt bij dat een aardlek vollast moet kunnen schakelen (dat gebeurt namelijk ook als ie uitschakelt omdat er iemand aan de stroom hangt)!
Afschakelen zeker. Afschakelen is echter niet gelijk aan inschakelen. En ik kan me voorstellen dat er verschillende specs zijn voor afschakelen en aanschakelen. Daarnaast is de afschakelstroom door een aardlekschakelaar over het algemeen niet zo groot. Hoe groot hij is bij het aanschakelen is nog maar de vraag (en hangt af van de last(en)).

Er zijn hele boeken geschreven over het verschil tussen aan en afschakelen. Indien er onduidelijkheid is over het verschil tussen die 2 dan is het wellicht een optie die informatie eens door te nemen.

<<<

Ding knalt uit zonder dat er ook maar één last op aangesloten is? Terug naar de dealer met dat ding.

PS: Controleer ELKE aardlekschakelaar regelmatig (daar is dat testknopje voor).

Verder: De PSA reeks meet spanning EN stroom. Ik zou (ondanks m'n opleiding) niet zo glashard durven zeggen dat het omwisselen van draden in de aanvoerleiding niet de genoemde problemen zou kunnen geven. Schijnbaar heb ik een gaatje in m'n kennis zitten (bij deze dan het verzoek dat gaatje gevuld te krijgen in mijn jacht tot vergroting van m'n algehele vakkennis). Ik zou sowieso nooit durven een apparaat aan te spreken op z'n gedrag vóór ik 100% zeker was dat het niet veroorzaakt zou KUNNEN worden door m'n eigen stomiteit... Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat dit apparaat een beveiliging heeft tegen zwevende nul (en ja, in dat geval zal er nogal een verschil in gedrag zijn als die nul een fase blijkt te zijn)...

PPS: Het enige mij bekende probleem met de PSA reeks is dat bij een (externe) aansluitfout in de aanvoerleiding de voedingstafo's van de meetmodules wel eens de geest kunnen geven. Erg slordig (en jammer) maar het is niet anders. Deze 230V trafo's kunnen niet tegen 400V (terwijl ze dat voor paar duppies meer wel zouden kunnen). Wij testen dit soort apparaten altijd vóór verzending en hebben de hier genoemde klacht (door 2 verschillende mensen) nog niet voorbij zien komen. In beide gevallen zou ik contact opnemen met de dealer in kwestie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
8-12-2008 11:12
Een ganse installatie in een keer terug inschakelen moet volgens mij een leuke stroompiek tot gevolg hebben. Ik zou het dus ook niet doen. Gewoon alle zekeringen uit, differentieel aan, en dan een na een de kringen terug aanzetten. Is maar een kleine moeite.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
8-12-2008 15:19
Ik heb ook nooit gezegd dat het GOED is om een installatie in 1x gelijk (terug) aan te schakelen, waar ik echter wel bij blijf is dat zo'n aardlek daar gewoon gemaakt voor moet zijn, en er GEEN steekvlam uit mag komen. (Er zijn namelijk genoeg mensen die niet weten dat t niet zou kunnen, dat afschakel- en inschakelstromen verschillend kunnen zijn, of simpelweg te lui zijn om eerst de hele rits automaten uit te zetten en daarna 1 voor 1 weer aan).

Dré schreef:

Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat dit apparaat een beveiliging heeft tegen zwevende nul (en ja, in dat geval zal er nogal een verschil in gedrag zijn als die nul een fase blijkt te zijn
Lees eens wat ik in mijn eerdere posts schreef:
Krijg je aardlek niet eens aan zonder stroom erop kan je er bij voorbaat wel vanuit gaan dat die stuk is, of er moet een hulpcontact/module aan gekoppeld zijn die 'm doet uitvallen als de stroom eraf gaat maar dat betwijfel ik ten sterkste in die verdelers.
Hm, wordt er voor beveiliging tegen zwevende nullen gebruikt? juist, zo'n hulpcontact. Vandaar dat in zo'n geval de aardlek / automaat ook niet in zal willen schakelen bij gebrek aan enige stroom.

Dré schreef:

PS: Controleer ELKE aardlekschakelaar regelmatig (daar is dat testknopje voor).
Of zet de aardlek uit dmv dat knopje ipv lomp de schakelaar naar beneden gooien. Heb je 2 vliegen in 1 klap.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
8-12-2008 15:56

CyberDance schreef:

Ik heb ook nooit gezegd dat het GOED is om een installatie in 1x gelijk (terug) aan te schakelen, waar ik echter wel bij blijf is dat zo'n aardlek daar gewoon gemaakt voor moet zijn, en er GEEN steekvlam uit mag komen. (Er zijn namelijk genoeg mensen die niet weten dat t niet zou kunnen, dat afschakel- en inschakelstromen verschillend kunnen zijn, of simpelweg te lui zijn om eerst de hele rits automaten uit te zetten en daarna 1 voor 1 weer aan).
Je mag natuurlijk die mening hebben, maar daarom is het er nog niet voor gemaakt. Het is geen speelgoed voor Jan-met-de-pet (ook al verkoopt showtec het wel aan een jan-met-de-pet prijs). Je kan niet alles tot in het oneindige idiot-proof maken. Electriciteit is nu eenmaal geen kinder-speelgoed, en sterkstroom al helemaal niet. Het is niet omdat dit soort verdelers de financiële drempel verlagen, dat er plots zonder nadenken mee omgesprongen kan worden.
Een powerlock onder load uittrekken wordt je ook niet vrolijk van, dat is er niet voor gemaakt. Ik kan me voorstellen dat een differentieel (toch zeker uit die prijsklasse) het leuk vindt om even een gigantische piekstroom te verwerken wanneer iemand hem terug opzet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)