Forum > Geluid

Nieuwe set EAW, RCF oid.

(93 reacties. Pagina 2 van 10)
Moderator(s): Dré
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
4-11-2008 21:32

Hugoov schreef:

Een collega/kameraad van me heeft laatst een set van 2x Electrovoice RX118 en 2x Electrovoice Sx300 op de kop getikt voor 2100 euro.. Spul ziet er helemaal top uit en klinkt prima.

Mijn tip: houdt marktplaats/heuff/etc. eens in de gaten, er komen een hoop nette sets voorbij wink ;)
Inderdaad een leuke set, al is de set met 2x rx118 + 2x zx3 een stuk leuker.
Als je een klein beetje meer geld neerlegd en de basjes 2e hands koopt moet dat ook wel bereikbaar zijn.
De zx3 klinkt namelijk echt een heel stuk beter dan de sx300. Ben daarom zelf ook voor de zx3 gegaan wink ;)
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
5-11-2008 07:40

Djblackdevil schreef:

Beste Sis,

speaker die er in zit is de b&c 15tbx met de specs;

Nominal Power Handling (2) 1000 W
Continuous Power Handling (3) 2000 W
Sensitivity (1W/1m) (4) 96 dB
Frequency Range 35 - 1500 Hz

als we dan de regel 1.5 x, komen we op 1500 watt p.s uit. Dit is uiteraard met processing (maar die heeft hans (lem). Speaker is volgens philip jansen berekend, dus neem aan dat ik hem daar op kan vertrouwen..

Snap dat jij veel verstand van eaw hebt Sis, maar met alle respect; je hebt mijn boxen nog nooit gezien, nooit gehoord, nooit geproeft en toch haal je alles onderuit..
Inderdaad, ik heb jou kasten nog nooit gehoord maar wat ik wel weet dat je met geen enkele ander processor de EAW MX100 ( die is er voor ontworpen ) kan evenaren.
Dit hebben wij bij mij thuis duidelijk ondervonden en getest samen met forumlid Verheyen.
Die persoon kan dat ook bevestigen.
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
GanzzStandaard Lid
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
5-11-2008 07:49
Maar als U ervaring heeft met EAW kasten, kunt U mij misschien een tip geven. laugh :D

Na wat gegoogle kom ik tegen dat heel veel aktief is tegenwoordig (zoals alle leuke RCF toppen) Maar ik heb al een amprek met veel spullen erin. Of zou ik er beter aan doen mijn LEM DX26+ en mijn amps te verkopen en volledig actief te gaan. Dat zou het bugdet wel ineens +1000 E worden zeker. Zegmaar 3000E totaal.
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
TBStandaard Lid
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
5-11-2008 08:45
Ik heb ook SB150r kopieen: Met RCF L15P200AK woofers. Ik heb de originele processor er dus níet bij, wat duidelijk problemen geeft: de speaker gaat gauw "klapperen". Ik heb inmiddels de B&C 15TBX100 besteld, die het, naar het schijnt, een stuk beter doet in deze kast.
Mocht dit het geval zijn en het "klapperverhaal" afgelopen zijn, dan vraag ik me sterk af of de RCF L15P200AK wel de juiste speaker is voor dit kastontwerp, zeker als je alleen door stevige processing/limiting de speaker "in het gareel" krijgt.

Mijn ervaringen post ik nog.
SisStandaard Lid
5-11-2008 09:42

TB schreef:

Ik heb ook SB150r kopieen: Met RCF L15P200AK woofers. Ik heb de originele processor er dus níet bij, wat duidelijk problemen geeft: de speaker gaat gauw "klapperen". Ik heb inmiddels de B&C 15TBX100 besteld, die het, naar het schijnt, een stuk beter doet in deze kast.
Mocht dit het geval zijn en het "klapperverhaal" afgelopen zijn, dan vraag ik me sterk af of de RCF L15P200AK wel de juiste speaker is voor dit kastontwerp, zeker als je alleen door stevige processing/limiting de speaker "in het gareel" krijgt.

Mijn ervaringen post ik nog.
Dat klapperen is een bekent fenomeen, daarom is die processor crusiaal om deze kast goed te laten werken.
Kijk bvb eens naar de afmeting van de kast + een 15" speaker en die produceerd een sublaag vanaf 33 hz +/- 3 dB met processor, dat is toch niet niks vind ik .
Er zijn hopen copies van de SB150 in omloop maar bijna iedereen vergeet dat deze kast goed moet geprocessed worden, zeeeeeer belangrijk.
Ook nog even bij vermelden dat deze sub al meer dan 10 jaar oud is, toen was er nog geen B&C TBX reeks.
Verder is het zo dat BVB een NEXO kast ook altijd de juiste processor nodig heeft, dat is bij alle topmerken zo .
Probeer maar eens een NEXO PS15 zonder processing, klinkt voor geen meter.
Vandaar zie je ook steeds meer en meer actieve kasten met alles erop en eraan.
Ik raad dan ook iedereen aan die een SB150 heeft om een MX100 erbij te kopen.
Op deze manier werkt de kast optimaal en dan merk je pas tot welke resultaten dit kan leiden.
Je zal versteld staan, neem dat van mij aan .
sis
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
5-11-2008 09:45

TB schreef:

Tja... Een beetje vreemde gedachtengang als je het mij vraagt. Pak de beste automotor en klauw daar het motormanagement uit. Die motor zal het NIET MEER DOEN. Is dat omdat die motor een pisbak is? Nee, natuurlijk niet. Die motor is ontworpen, uitgaande van dat motormanagement systeem.

Als je dingen nabouwt dan doe je het OF precies zoals de fabrikant gedaan heeft OF, als je voldoende kennis hebt, je laat er je eigen sausje op los. Doe je dat laatste (en dat doe je als je ervoor kiest de processor achterwege te laten), wees dan niet zo "minder slim" om het originele ontwerp daarvan de schuld te geven (want da's echt de wereld op z'n kop)!

Een klapperende woofer duidt vrijwel altijd op een niet goed gekozen subsonic filter! Soms kan het ook duiden op het niet rekening houden met een eventuele powerdip.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TBStandaard Lid
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
5-11-2008 10:47

Dré schreef:

Tja... Een beetje vreemde gedachtengang als je het mij vraagt. Pak de beste automotor en klauw daar het motormanagement uit. Die motor zal het NIET MEER DOEN. Is dat omdat die motor een pisbak is? Nee, natuurlijk niet. Die motor is ontworpen, uitgaande van dat motormanagement systeem.
Ik ben een enorm fan van dit soort vergelijkingen, maar vind hem in deze een beetje scheef: Een (moderne) motor heeft een management nodig, een speaker niet per definitie.
Overigens heb ik de speaker niet gehoord met de originele processor, dus zal daar verder geen uitspraken over doen. Sis: ik weet dus inderdaad letterlijk niet wat ik hoor happy :)
Een klapperende woofer duidt vrijwel altijd op een niet goed gekozen subsonic filter!
42 hz met een afval van 24 db/oct...
SisStandaard Lid
5-11-2008 11:07
Inderdaad , je weet niet wat je hoort als je de juiste processing hebt of niet hebt , kan een bak meer vermogen op en je kan tot 33 hz +/- 3dB gaan laugh :D zonder proc. vergeet het maar .
Holland P.A. moet je even naar mailen, die hebben nog 2 de handse MX100 of 200 processors.
Laat deze configureren voor een SB 150 en je bent klaar
sis
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
5-11-2008 11:43
Renkus Heinz X120 doet het overigens ook prima op SB-150. laugh :D

Zonder processor gaat het inderdaad niet goed, met processor echter is de EAW SB-150(R) een heel erg fijn subje!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
5-11-2008 12:10

sis schreef:

Inderdaad , je weet niet wat je hoort als je de juiste processing hebt of niet hebt , kan een bak meer vermogen op en je kan tot 33 hz +/- 3dB gaan laugh :D zonder proc. vergeet het maar .
Holland P.A. moet je even naar mailen, die hebben nog 2 de handse MX100 of 200 processors.
Laat deze configureren voor een SB 150 en je bent klaar
sis
Wat ik me toch elke keer afvraag bij dit soort uitspraken is wat zo'n MX processor nou voor trucjes uithaalt waardoor hij zoveel beter is op deze kasten dan een 'normale' moderne speakerprocessor. Dat moet toch uit te vinden zijn? Waarom heeft nog niemand dat gedaan dan (voor zover ik weet en voor zover uit jouw posts blijkt)? Het is niet omdat ik je niet wil geloven, maar toch ben ik er wel benieuwd naar.

TB schreef:

42 hz met een afval van 24 db/oct...
Heb je de settings die EAW opgeeft (legacy-settings danwel moderne settings) al eens geprobeerd?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)