Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Creatief met SpeakerFoam.

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-8-2008 15:10
Hallo,

Heren, weer allen bedankt voor jullie reacties en tips.

Daniel schreef:

Webbie schreef:

Nee hoor, als je het schuim wat groter houdt, dan zaag je eerst een kant recht en stel je de geleiders van de zaagtafel even daarna in op de maat die je wilt hebben. Het proefstukje is overigens netjes recht en "haaks".
Dit wordt lastiger als je onder een hoek gaat zagen. Je moet dan rekening houden met de dikte van de ijslaag om het schuim, anders wordt je werkstuk te klein/groot.
Wat met er aan de zijkanten afmoet kun je rekening houden voordat je het schuim in de vriezer gooit.
Je pakt een stuk schuim die je bijvoorbeeld een centimeter groter houdt rondom.

Als je gaat zagen eerst twee aanliggende kanten "haaks" zagen, en daar steeds de tegenoverstaande zijden evenwijdig en op maat maken.
Dan pas de schuine zijden, de schuine zijden lopen namelijk niet helemaal door (zie tekening).
Er blijft zo gezegd een randje "haaks" staan, die ik dus weer kan gebruiken als geleider.

Natuurlijk maak ik wel eerst een proefstukje van hout, om achter de exacte instellingen te komen voor de zaagtafel.

Misschien nog handiger om een handcirkelzaag te nemen en die langs een mal (van bijvoorbeeld kunststof, eentje onder en eentje boven, waar je het foam tussen legt, die je ook de vriezer mee in gooit) te laten lopen.

JVS schreef:

Ik laat op 't werk wel eens aluminium platen (frontplaten van bedieningspanelen) CNC-waterstraalsnijden. Dit kan ook onder een hoek. Gaat érg snel (door 3-5mm alu plaat) en tot een formaat van minstens 100x200cm. Ontwerp kun je op een dergelijke machine simpel als CAD importeren. Speakerschuim zal hier ook prima mee te bewerken zijn, al zal je iets moeten bedenken om het schuim netjes op de plaats te houden (zwaar karton erop leggen of héél licht vastlijmen aan een bodemplaat van karton of hardboard o.i.d..
Zou je eens een stukje speakerfoam, bij jullie op de zaak, willen proberen te snijden op de CNC-machine?

Dime_v schreef:

enige wat ik me nog kan bedenken dat eventueel iets uitmaakt is dat je rekening moet houden met het feit dat water iets uitzet als het bevroren is. Omdat het schuim poreus is zit er natuurlijk water in. Maar misschien is dat te verwaarlozen.
Klopt, dat had ik in een eerdere post ook al aangegeven.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-8-2008 17:08
Hallo,

Foam verlijmen:

Even tussendoor ook geprobeerd of je het foam goed kunt verlijmen.
Gaat prima zolang je maar de gebruiksaanwijzing volgt die op de verpakking staat.

Ik heb Bison Lijm Spray gebruikt.
Houdt er rekening mee dat je echt de 25 cm spuitafstand in acht neemt (beide zijden licht en gelijkmatig inspuiten) en de minimale droogtijd van 10 minuten aanhoudt voordat je de zaak samenvoegd.

Ik heb expres ook even een stukje van heel dichtbij ingespoten, zodat je niet alles er naast spoot.
Maar omdat de porieën van het foam dan ook vol gaan zitten met lijm krijg je bij het aandrukken van het foam "deuken" in het foam die niet meer weg gaan.
Afstand van 25 cm bewaren dus.

Inmiddels is het stukje verlijmd foam (als je goed kijkt zie je dat het drie stukjes zijn, en de overtollige lijm (te dicht bij gespoten)) ook de vriezer in gegaan, en zal dat morgen eens zagen.
Kijken of het heel blijft tijdens het mechanisch verspanen.

Het stukje wat ik gisteren in de vriezer had gelegd, was nu aan de beurt om mishandeld te worden.

Ik wou het volgende weten:
  • Maakt het verschil in maatvoering of het foam bevroren is of niet?
  • Kun je het foam frezen?
Maatvoering bevroren foam:

Het maakt inderdaad dus wat qua maatvoering uit of het foam wel of niet bevroren is.
Was eigenlijk natuurlijk wel een beetje te verwachten.

Voordat ik het bevroren stukje foam ging zagen, heb ik de zaagtafel ingesteld op 100 mm en ook even gecheckt met de schuifmaat (wat aardig klopte). En direct na het zagen het stukje foam ook even opgemeten (was netjes 100 mm).
Na het ontdooien van het foam heb ik de 100 mm kant een keer nagemeten (zover je foam goed kunt meten), en bleek 1 mm kleiner te zijn.
Zelfs nog even op de zaagtafel gecheckt, ik kon namelijk het schuim een milimeter verplaatsen tussen het zaagblad en de geleider.

We kunnen dus voorzichtig stellen: op elke 100 mm die het foam in bevroren toestand lang is, hou je uiteindelijk maar 99 mm er van over (mits de uitzetting van het foam tenminste lineair is).

In mijn geval zou ik de maat van de mal 7 mm groter moeten gaan houden (breedte maat Blue Box is 730 mm, totaal dus 737 mm), hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de hoogte maat (de BB ligt namelijk origineel op zijn "kant") die 470 mm is waar dan 4 á 5 mm moet worden bij opgeteld (dus 474 - 475 mm).

Foam frezen:

Moet er wel even bijvermelden dat de freesjes eigenlijk allang aan vervanging toe waren.
En dat ik een keer het proefstuk uit mijn hand heb laten vallen tijdens het frezen en terug viel op de nog nadraaiende frees (wat de happen uit het foam verklaart op de onderstaande foto's).

Maar zo krijg je wel een goed idee. Het gaat dus wel, alleen moet ik zorgen dat ik dat met een mal of geleider ga doen om een mooi strak resultaat te krijgen.
En natuurlijk een nieuwe frees halen, gelukkig heb ik er maar twee nodig of één als er een combo bestaat die dit (zie rode rechthoek) er in één keer uit kan halen kan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
17-8-2008 21:38
Had je ook een stukje 20mm schuim gekregen? Ik denk dat je die namelijk haast in "gewone" toestand kan frezen (is erg stevig spul, veel steviger dan velen denken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj merinosStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 22-8-2011
Berichten: 110
17-8-2008 21:56
gewoon boren (10mm foam) gaat sowieso niet.

ik heb geprobeerd een gat te boren met een boor van 7mm.
de foam draaide zich rond rond boor.

ik vrees dat als je gaat frezen het zelfde resultaat gaat hebben.
maar wie niet probeert wie niet weet.
Revolution Rental
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-8-2008 21:57
Hallo Dré,

Dré schreef:

Had je ook een stukje 20mm schuim gekregen? Ik denk dat je die namelijk haast in "gewone" toestand kan frezen (is erg stevig spul, veel steviger dan velen denken).
Ik heb alleen maar twee stukjes 2 cm dik foam gehad.
Had je dan meerdere maten foam?

Zal het ook uittesten zonder bevriezen als ik wat scherpe frezen heb, want met die ik nu heb ben ik bang dat de frees gelijk hapt in het foam.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
17-8-2008 22:04
Ik denk dat een waarschuwing op zijn plaats zou zijn dat WATER en ELEKTRISH gereedschap een DODELIJKE combinatie kan zijn/is, ik denk ook niet verstandig om er een TIP/TOPIC over te maken (er zijn gekken genoeg die deze tip? thuis gaan uitproberen en ongelukken veroorzaken)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
17-8-2008 22:15
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 18-8-2008 07:40
Hallo Ivo,

ivo2 schreef:

Ik denk dat een waarschuwing op zijn plaats zou zijn dat WATER en ELEKTRISH gereedschap een DODELIJKE combinatie kan zijn/is, ik denk ook niet verstandig om er een TIP/TOPIC over te maken (er zijn gekken genoeg die deze tip? thuis gaan uitproberen en ongelukken veroorzaken)
Daar heb je inderdaad een punt, natuurlijk moet je hierbij uitkijken wat je doet.

De zaagtafel die ik nu gebruik, zal ik niet met het uiteindelijke Blue Box frontje gaan gebruiken.
Simpelweg dat het een beetje "hannesen" is met een zaagtafel.
Nadeel is ook dat de motor onder het werkstuk zit, en er zo stukjes ijs in kunnen komen die gaan smelten en vervolgens kortsluiting kunnen veroorzaken.

Daarom lijkt het mij beter om een kleine cirkelzaag (desnoods op lucht, als er die zijn) te gaan gebruiken daar de motor dan boven het lekkende werkstuk zich bevindt.

Zoals ik nu heb bedacht, zal na het maken van twee goede mallen, de totale duur van de bewerkingen maximaal 5 minuten zijn.
Tekeningen van de mallen ga ik binnenkort maken en zet ze dan hier weer neer.

Ivo, weet jij overigens een freesje waar je gelijk een gat kan frezen waarvan dan de randen gelijk zijn afgerond?
Heeft zo'n freesje dan ook nog een speciale naam?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
17-8-2008 22:24

dj merinos schreef:

gewoon boren (10mm foam) gaat sowieso niet.

ik heb geprobeerd een gat te boren met een boor van 7mm.
de foam draaide zich rond rond boor.
Hangt natuurlijk ook van het toerental af (en dat is bij een frees héél veel hoger dan bij een boormachine). Daarnaast is een boor zo ontworpen dat hij zich vastvreet in het materiaal (dat is nu juist het enige doel van een boor, zich DOOR het materiaal heen werken) terwijl een frees juist absoluut NIET ontworpen is om zich vast te vreten in het materiaal. Bij een frees gebeurt dat "vreten" dan ook alleen maar als de bediener een fout maakt (en meer wil verspanen per seconde dan de frees kan verwerken).

Ik heb wel eens met een dremel in dit spul gezaagd (met dat kleine metalen cirkelzaagje dat bij een dremel zit) en dat ging verbazend goed.

Webbie schreef:

Hallo Dré,
Ik heb alleen maar twee stukjes 2 cm dik foam gehad.
Had je dan meerdere maten foam?
1cm foam (maar dat is minder boeiend dan de 2cm dikke stukjes). Dikker dan 2cm heb ik het helaas nooit gehad.

<<<<

Zorg inderdaad dat je een goed werkende 30mA (of lagere) aardlekschakelaar hebt (dus ook even TESTEN met de test knop op de GFI) als je dit soort dingen (water) wilt gaan doen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj merinosStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 22-8-2011
Berichten: 110
17-8-2008 22:31
1 x bewerkt. Laatst door Dj merinos op 17-8-2008 22:51
Ivo, weet jij overigens een freesje waar je gelijk een gat kan frezen waarvan dan de randen gelijk zijn afgerond?
Heeft zo'n freesje dan ook nog een speciale naam?

Greetz Webbie...
Bedoel je een souvreinboor? of verzinkboor

boort een gaatje en de kanten zijn ineens afgerond dit wordt eigenlijk meestal gebruikt om voor te boren en de kop ineens te verzinken bij het vijzen.

edit:
Foto
Revolution Rental
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
17-8-2008 22:41
Ik heb het met een Festool invalzaag met geleiderail gedaan, dit gaat perfect als het zaagblad maar scherp is en een fijne vertanding heeft.
Hoe doe je dit: leg een plaat tempex op een vlakke ondergrond, en leg daar het schuim op, leg de geleiderail op de juiste maat op het schuim, stel de zaag op de juiste diepte in (een streep of 5 in de tempex) en dan rustig doorzagen, en uiteraard de machine ingesteld op het hoogste toerental.
Hiermee kan je ook perfect onder schuinte zagen wink ;) en je hoeft niks in te vriezen.
Is wel prijzig, maar festool is bij de meeste fatsoenlijke gereedschap verhuurders verkrijgbaar.
Boren in schuim kan je echt vergeten, gaten maken zal je met een pons moeten doen(een simpel ding waar je met de hamer op ramt)
Frezen in schuim zou ik toch mee oppassen, invriezen is hiermee wel een optie, en voor de veiligheid kan je hierbij een scheidingstrafo gebruiken, die ook gewoon bij de verhuurder ligt.
brabantse nachten zijn lang

Terug naar forum Reageer (zonder quote)