Forum > Off-Zone

Gereedschap

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
25-7-2008 00:12
Je ziet mij ook nergens schrijven dat ik aan een huisinstallatie ga lopen schroeven. Ik heb het meer over de gare meuk die verhuurders soms meegeven of die je tegenkomt als freelancer.

EHBO doosje ligt in de auto, pleisters en rolletje verband in de toolcase. Hangmatje ligt ook standaard in de auto laugh :D.

//edit: die gassoldeerbouten werken voor geen meter vind ik, worden nauwelijks warm en als ze dan eenmaal zo warm zijn dat je ze niet meer vast kan houden, is het gas op. Laat mij maar lekker op 230v solderen.
Vergeet niet te lachen
Ronny BStandaard Lid
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
25-7-2008 00:18

dj-bart schreef:

volgens mij is 90% van de bezoekers op de website niet eens gekwalificeerd om dit te doen
Na de meter is de eigenaar zelf verantwoordelijk....
1. Begin er nooit aan als je niet weet wat je doet!!
2. De uitbater zal jou niet zomaar aan zijn installatie laten "knoppen" Mocht er iets fout gaan, blijft hij immerverantwoordelijk voor wat jij "geknoopt" hebt.

Verder heb ik zelf altijd wel mijn handgereedschap bij.
En daar zit dan ook een multimeter in. Mocht een aansluiting niet goed zijn of de fase verkeer ed.
Dan maak ik terplaatsen een verloopje, zodat alles goed bij mij aankomt en ik dus ook niet aan de desbetreffende installatie hoef te werken. Ik ben wel eens waar gekwalificeerd om aan installaties te werken. Maar ga dit zeker niet even op locatie staan uitzoeken/ veranderen ed.
Blijft een leuke matterie "stroom/spanning" maar zorg dat je weet wat je doet en neem er ook rustig de tijd voor zodat je geen foute maakt.

Ron
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
25-7-2008 00:32
Sorry dat was idd mijn slechte interpretatie van jouw post. ashamed :$

Het zal wel merk en type gassoldeerbout zijn, hoe goed of slecht die is.
Die van mij heb ik gekregen van een amerikaanse dimmer tech.

Krijg zelf de laatste tijd ook veel te maken met meuk van verhuurders. Dit is ook wel logisch te verklaren.
Europa begint een beetje leeg te raken met entertainment verhuurmateriaal, het is een beetje drukjes.
Tenzij het het laatste verloopje oid is, merk ik alles defect en stuur het terug naar waar het vandaan kwam.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 11-11-2024
25-7-2008 10:17

Melo-G schreef:

....//edit: die gassoldeerbouten werken voor geen meter vind ik, worden nauwelijks warm en als ze dan eenmaal zo warm zijn dat je ze niet meer vast kan houden, is het gas op. ....
Niet geheel met je eens. Ik heb in m'n sleep-toolcase naast een geregelde 230V Weller magnastat bout ook nog een Weller Pyropen-jr (die kleine, iets groter dan een edding-stift). Fantastisch ding als je even een paar draden moet solderen. Geen 230V verlengsnoeren uitrollen etc. Pyropen is in ca. 20 seconden op temperatuur en is behoorlijk goed te regelen. Een 2,5mm² soldeer je er probleemloos mee. Haal de tip / huls eraf, en je hebt een gasbrandertje om snel wat krimpkous te krimpen. Ding heeft me nog nooit in de steek gelaten..
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
25-7-2008 13:40
Een gassoldeerboutje is voor snelle reparaties op locatie inderdaad een erg handig ding. Net als een tasje met het gebruikenlijke gereedschap en een stopcontacttester.

Verder gebruik ik zowel op werk als thuis ongeveer het gebruikenlijke. Fluke (110, 70, 73-3) en Weller (WS-80 voor loodvrij, verder magnastat)
Op het werk (iets met Hifi) heb ik verder de beschikking over een Neutrik Instruments A1, een handige alles-in-een audiotester en analyser, met een oud scoopje er aan. Om connectoren vast te houden tijdens het solderen gebruik ik bij voorkeur een bankschroef.

Thuis voor hobby en ontwikkeling vooral HP, 654A en 239A generatoren, 332A distortion analyser, Bruel en Kjaer 2416 levelmeter. Sinds vorig jaar een nieuwe scoop / logic state analyser, Rigol DS1042CD (40 MHz, 2 + 16 ch.) maar eigenlijk wordt ik ook heel hebberig van de Tektronix 7000 scoopjes die je steeds vaker ziet opduiken..
Voor metingen op de Mac zijn er een Focusrite Saffire LE geluidskaartje, Spectre en Fuzzmeasure. Verder de nodige voedingen, meetkastjes en kabels. Alle audioverbindingen zijn zo veel mogelijk symmetrisch. PCB design doe ik in Eagle, nette schema's tekenen in TinyCad op een virtuele W2k machine.

Wat ik nodig eens moet maken is een stel goede kabeltesters, punt is dat ik daar natuurlijk weer allerlei eigen ideeen bij heb waardoor het er maar niet van komt wink ;)
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
25-7-2008 19:16

Niek schreef:

Slecht bedrade WCD's en foutieve fases is toch niet ons probleem? Natuurlijk stel ik me flexibel op, maar ga echt niet aan hun installatie zitten.
Het is ook niet mijn probleem, maar het was een aantal keren wel bijna een probleem geworden. Dus...na gebruik van de duspol erachter komen, dat de 32a aansluiting niet netjes bedraad is. Je zult maar klakkeloos je verdeler erinsteken en erachter komen, dat overal rook uitkomt...ashamed :S
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
25-7-2008 22:37
voor kabels te testen gebruik ik dit dingetje
Eentje zit in de disco en eentje in mijn gereetschapskist.

Je kan er vrijwel alles mee meten:
jack, tulp, speakon, xlr, din, en er zit ook een gewone banaantjes doorgangtester in.
Netjes is dat hij ook de chassis-ground van din en xlr apart controleerd, dus niet via pinnetje 1.
Test op alle kanalen, keurig met ledjes.
Je ziet precies wat er aan welke pin vat zit
En lekker betaalbaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
26-7-2008 00:20
Zo heb ik nog een aantal verboden verloopjes liggen.

Kleinere feestjes doe ik niet moeilijk.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
RoystraverStandaard Lid
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
27-7-2008 16:24

Tom schreef:

voor kabels te testen gebruik ik dit dingetje
Eentje zit in de disco en eentje in mijn gereetschapskist.

Je kan er vrijwel alles mee meten:
jack, tulp, speakon, xlr, din, en er zit ook een gewone banaantjes doorgangtester in.
Netjes is dat hij ook de chassis-ground van din en xlr apart controleerd, dus niet via pinnetje 1.
Test op alle kanalen, keurig met ledjes.
Je ziet precies wat er aan welke pin vat zit
En lekker betaalbaar.
zo dat ding kost ook geen drol!
alternatief van DAP of Botex is al gouw 90,- shocked 8O
Fritz-eventsStandaard Lid
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
2-8-2008 11:29
Behringer heeft ook een vrij gemakkelijke klik

Terug naar forum Reageer (zonder quote)