Forum > Geluid

Quadrofonisch Geluid

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-4-2008 21:26
Ik draai af en toe volledig mono, als de indeling van de zaal het niet toelaat om je boxen goed op te stellen.
Ik heb nog nooit iemand gehad die zei: er is geen stereo.....

Ik denk gewoon dat de op het indrukwekkend vind als er in vier hoeken boxen staan razz :p
Maar vaak gaat dat problemen geven.
Tonen die elkaar opheffen, minder basgevoel enz.
Allerlei ratre plekken in de ruimte in het geluid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-4-2008 21:51
Hallo,

Wat wel weer goed klinkt met vier stacks is als je de kasten allemaal een kant op laat spelen.

Dus twee stacks links en rechts de zaal in spelend, en een meter of 5 (naar gelang de diepte van de zaal) voor de eerste stacks aan de zijkanten een tweede setje neerzetten wat ook dezelfde richting in speelt.
Wel moet je dan de stacks haverwegen de zaal gaan delayen.

Weleens voor de grap uitgeprobeert met de DCX-2496, 2 x Peavey SP2 (die ik heel even heb gehad) en 2 x Peavey SP1.
Welliswaar buiten, maar klonk best wel lekker.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-4-2008 22:20

TCMC schreef:

Zoals Tom al zei heb ik ook alleen ervaring van quadrafonie met vinyl. Je had dan een PU element nodig die een overdracht tot 50 KHz moest hebben. Omdat ik ook nog een oude Blaupunkt quadrafonische versterker had, draaide ik toch het merendeel in de ambio mode.
Vreemd, aangezien je in die periode ook 4 kanaals taperecorders had. (om het setje compleet te maken wink ;) )
De 4 kanaals Technics reciever uit de tijd dat quadrafonie "hot" was draait hier nog steeds.

Tom schreef:

Ik draai af en toe volledig mono, als de indeling van de zaal het niet toelaat om je boxen goed op te stellen.
Dan is het noodzaak.
Als dat niet aan de orde is draai ik altijd stereo.
Geluid is veel breder in stereo. Ook een band mix ik stereo.

Martin.
kvm entertainment
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-4-2008 03:40
Echt stereo hoor je pas als er duidelijke tracks zijn zoals M.jackson met thriller met de voetstappen.

Bij een goedklinkend feest met veel geluid zal je niemand het verschil horen zeggen, het brede geluid wat bij stereo merkbaar is speelt totaal geen rol bij zaalfeesten.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
5-4-2008 10:25

Tom schreef:

Ik denk gewoon dat de op het indrukwekkend vind als er in vier hoeken boxen staan razz :p
Maar vaak gaat dat problemen geven.
Tonen die elkaar opheffen, minder basgevoel enz.
Allerlei ratre plekken in de ruimte in het geluid.
Het kan toch ook echt wel nut / effect hebben naast het visuele. Mits goed toegepast, zijn de door jou beschreven nadelen minimaal of zelfs helemaal afwezig. EN ... je kan met evenveel lekgeluid / overlast tot een dB of 6 meer op de 'dansvloer' realiseren. Dat kan betekenen dat je net wel ipv geen feest hebt, net wel ipv geen vergunning voor je evenement/feest krijgt.

Dré]Het nut van stereo is op feesten al minimaal, laat staan NOG meer kanalen.

Je hebt gelijk dat op de meeste feesten er weinig mee gedaan wordt met, cq gebruik van gemaakt wordt. En meer kanalen voor de meeste artiesten muzikanten al helemaal te hoog gegrepen is, maar ...

Heb de ervaring een mannetje of 4000 helemaal uit hun dak te zien gaan, juist omdat het geluid (lees effecten) bewoog / ronddraaide. Dan zie je/ervaar je toch echt de potentie. Moet wel de kanttekening geplaatst worden dat ook maar weer 1 van de 8 artiesten echt hier iets mee kon, cq het materiaal had waarmee deze mogeljkheden van het 8.1 systeem benut konden worden.

Dus ... je hebt ergens wel gelijk, alleen als het GOED gedaan wordt, dan heeft het toch echt wel meerwaarde

Terug naar forum Reageer (zonder quote)