Forum > Geluid

Ontvangst antenne's koppelen.

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
10-3-2008 20:49
1 x bewerkt. Laatst door JVS op 10-3-2008 20:59
Als je een aktieve antenne hebt (versterker in de antenne), kun je gerust een passieve splitter gebruiken. Standaard F-splitters met 4-6 outputs kosten minder dan een tientje. Het zal echter even zoeken zijn om eentje met een power-pass te vinden (zodat je je antenne kan voeden). Anders even de splitter open maken en de DC via een klein smoorspoeltje richting de antenne inkoppelen.

[edit] Zoals Dré al aanhaalde, VHF is geen rocket-science, dus de DC mag je gerust inkoppelen met een smoorspoeltje dat je uit een oude 10-euro-bouwmarkt-versterker sloopt, en met een keramisch C'tje van een paar nF naar massa haalt aan de voedingskant.[/edit]
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
10-3-2008 20:51

Dré schreef:

JVS schreef:

Tipje: kijk of de frequentie van je VHF setjes enigszins binnen die van een goede DVB-T binnenantenne valt. B.v. twee Hirschmann Zifa D-15's (174-230MHz). Zitten in een mooi huisje en hebben een versterker ingebouwd. Hierachter twee fatsoenlijke passieve 4-5 weg splitters met op één poort een power-pass. Op deze poorten een netadaptertje (via een smoorspoeltje) en klaar. Aktieve DVB-T antennetjes zijn tegenwoordig een massaproduct en koop je voor zo'n 20-45 euro/st.
En in geval van true diversity 2 x uitvoeren (en de antennes een beetje onder een hoekje zetten ten opzichte van elkaar (net zoals je normaal doet bij diversity systemen)).

Het is GEWOON VHF (dus niks exotisch, geen exotische prijzen nodig).
wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-3-2008 20:58

JVS schreef:

Als je een aktieve antenne hebt (versterker in de antenne), kun je gerust een passieve splitter gebruiken. Standaard F-splitters met 4-6 outputs kosten minder dan een tientje. Het zal echter even zoeken zijn om eentje met een power-pass te vinden (zodat je je antenne kan voeden). Anders even de splitter open maken en de DC via een klein smoorspoeltje richting de antenne inkoppelen.
Antenne - power inserter - splitter

Klaar. Totaal iets van 35 euro ex BTW inkoop (dubbel uitgevoerd, dus diversity).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
10-3-2008 21:50
ok, meeste snap ik nu,
alleen de power inserter, wasda? ashamed :$
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-3-2008 21:51
Die zorgt voor de voeding van de actieve antenne (antenne heeft dus een versterker ingebouwd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
10-3-2008 22:06
ik heb een antenne versterker nog liggen,
das dus eentje die tussen de tv en de kabelaansluting komt.
Het lijkt me dat de kabel tv geen voeding krijgt shocked 8O
Maar alleen het signaal van de ingang versterkt word naar de uitgangen.

Verder heb ik nog een scannerantenne welke ik gebruik voor grotere buitenevenementen om het bereik te vergroten.
Deze sluit ik op één kant van een ontvanger aan.
En voor binnen dacht ik gewoon twee antennes die normaliter in de Sennheiser zelf zitten te gebruiken?

En voor splitter kan ik ook twee van deze bijvoorbeeld nemen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GenticsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-5-2004
Laatste: 17-11-2012
Berichten: 9
11-3-2008 21:28
Wat betreft het gebruik van de standaard antennes voor binnengebruik eerst even checken of dit kwart of half golflengte antennes zijn.

Kwart golflengte antennes zijn afhankelijk van een geaard vlak (dat zich dan in je microfoon ontvanger begeeft). Een metale vlak gedraagt zich als "spiegel" voor lading en spiegelen dus ook je kwart golflengte antenne alsof het geheel een halfgolflengte antenne is. (Dit verhaal zit eigenlijk wat ingewikkelder in elkaar maar dit is een simpele uitleg).

Wil je de antenne elders plaatsen dan recht tegen de ontvanger aan heb je dus een half golflengte antenne nodig, een kwart golflengte antenne kun je niet zomaar gebruiken.

Verder is true-diversity meer dan gewoon 2 antennes hebben. Bij een true diversity ontvanger zitten de antennes een halve (of anderhalve of twee-en-eenhalve....) golflengte uit elkaar vandaan zodat als de ene antenne zich in een knoop bevindt de andere in een buik geplaatst is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-3-2008 23:52

gentics schreef:

Wat betreft het gebruik van de standaard antennes voor binnengebruik eerst even checken of dit kwart of half golflengte antennes zijn.
Staat wel in de handleiding van de DVB-T antennes in kwestie (die werken namelijk ook in o.a. de VHF band en zijn wellicht een prima keuze voor de mindere hobbybobgod ;-)

Als ik zelf een goed antennesysteem zou moeten maken dan zou ik trouwens kiezen voor een aantal J-Sticks (ook wel "fietspompen" genoemd). Zijn eenvoudig te maken en hebben een keurige 6dB gratis gain ten opzichte van een halve golf antenne (meer gain dus dan bij een groundplane het geval is). En toch zijn het rondstralers (ze bundelen vertikaal echter nogal; vandaar de winst). Desondanks zie ik vaak de groundplane gebruikt worden in grotere systemen (wellicht kennen ze de fietspomp niet (niet iedereen is even goed thuis in HF, ook niet bij grote merken denk ik)).

Valt me sowieso op dat eigenlijk al die UHF en VHF microfoonsystemen een ronduit waardeloos antennesysteem gebruiken. Geen idee of dat onkunde is of luiheid.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
12-3-2008 17:32
Ik heb even geëxprimenteerd met een oude hirsmann versterker en een tv splitter,
banaal, maar het werkte prima,
Als volgt aangsloten: antenne>> versterker>> splitter >> ontvangers

Bij elke ontvanger had ik één antenne rechtstreeks op de bnc en de andere antenne naar de splitter.

Grappig was te zien dat de verterker echt wel werk doet, en de splitter met versterker duidelijk meteen de ontvanger deed switchen naar de door de versterkte antenne.

Omgekeerd was het ook te zien dat de versterker echt wel werk doet;
en de splitter zonder versterker duidelijk minder makkelijk de ontvanger deed switchen naar de door de splitter verzwakte antenne.

Dus ik ga nu nemen: 2 antenne verterkers met ingebouwde splitters van één naar vier,
de uitgangen zet ik op de ontvangers en de ingang zet ik op de orginele antennes welke ik op chassisplaatjes ergens netjes kan inbouwen in mijn meubel.

zijn jullie het daar mee eens?
of zie ik iets over het hoofd?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
12-3-2008 20:31

Dré schreef:

... een aantal J-Sticks (ook wel "fietspompen" genoemd). Zijn eenvoudig te maken en hebben een keurige 6dB gratis gain ten opzichte van een halve golf antenne (meer gain dus dan bij een groundplane het geval is).
Alweer een tijd geleden voor mij (cursusboek radio-zendamateur).. Maar had een standaard enkelvoudige J-pole niet ca. 2,5-3dBi gain, en een halvegolf antenne ca. 2-2,5dB ?

Overigens is een halve-golf ietwat lastiger te voeden dan een kwartgolf, de halve-golf antenne heeft aan het uiteinde een erg hoge impedantie. Dus even een L-C kringetje aanhangen wat resoneert rond het werkgebied..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)