Forum > Geluid

ShowTec PS-3203

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
28-1-2008 13:06

josb schreef:

hallo mensen,
ik heb een vraagje over de showtec ps-3203 krachtstroom verdeler.
deze is 3 x 16 ampere.
ik zou graag willen weten of ik bij deze verdeler er een verloop van 380v naar 220v mag gebruiken aangezien
elke fase is afgezekerd.
ik wil het graag zo maken dat als er bij een klus krachtstroom aanwezig is ik dit kan gebruiken maar als er dan alleen 220v beschikbaar is
dat er dan een verloop van 380 naar 220 op kan zetten.
Met deze gedachte heb ik in het verleden ook wel gespeeld.

Wat volgens mij de enige optie is (en lees dit GOED door):

Zet een 6-polig harting/Ilme/wieland male deel op de behuizing van de verdeler. Sluit nu de 3 fases EN de 3 nullen geheel afzonderlijk aan op het 6-polige harting deel.

Maak nu een verloopkabel van 6-polig harting female naar 3 afzonderlijke netstekkers. Dit is je 230V aansluitoptie voor de verdeler. Je kunt nu, indien gewenst, met verlengsnoeren naar diverse vrije groepen om zo je verdeler optimaal te kunnen benutten.

Maak tevens een verloopkabel van 5-polig CEE-16 naar 6-polig harting (fases 1:1 aansluiten, nul verdelen over de 3 nullen op je 6-polige harting). Dit is je CEE16 aansluitoptie voor de verdeler.

Bovenstaande is geheel veilig te doen (mits juist uitgevoerd) en volgens mij de enig mogelijke optie voor wat jij wilt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 13:51
Het kan aan mijn onkunde liggen maar ik zie absoluut niet in waarom iemand op een plek waar geen krachtstroom beschikbaar is zijn krachtstroomverdeler zou willen aansluiten op de aanwezige 230 Volt-stopcontacten. Wat is daarvan in godsnaam het nut? Als er 230V dozen op de muur zitten kan je die rechtstreeks gebruiken en heb je helemaal geen krachtverdeler nodig.

Wel heb ik zelf een verloop van 230V naar 32A krachtstroom (5-polige CEE connector). Die gebruik ik alleen om mijn dimmerpack aan te sluiten op een gewoon stopcontact als er geen krachtstroom is. De 3 fases zitten samen op een pin van de schuko, de "N" zit op de andere pin. Zeer beperkt (want ik kan dan maar 1x 16A trekken) maar in noodgevallen soms handig. En uiteraard (in tegenstelling tot wat sommige hierboven beweren) volledig legaal en veilig.

Maar om diezelfde grap nou uit te halen met een krachtstroomverdeler lijkt mij absoluut zinloos.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JosbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2007
Laatste: 1-3-2009
Berichten: 42
28-1-2008 13:57
het gaat mij erom dat ik de krachtstroomverdeler kan gebruiken op locaties waar dus krachtstroom is...gewoon omdat ik dan zeker weet dat het er niet uit knalt.
maar wat nou als ik ergens kom en er is geen krachtstroom??
zo bedoel ik dat
dan lijkt mij persoonlijk het beste om dan een verloop 1 kant 230v stekker en aan de andere kant dus 5-polig 16A en hierin de 3 fases doorverbinden.
gr jos
dj forever
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
28-1-2008 14:00
Kan ook (maar dan ben je beperkt tot 16A, ook als er verdorie nog een 16A in de buurt beschikbaar is). Bij mijn methode ben je een stuk vrijer (en zo gek veel duurder zal het niet worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 14:15

josb schreef:

maar wat nou als ik ergens kom en er is geen krachtstroom??
Dan sluit je een gewoon verdeelblokje aan op het 230 V stopcontact en sluit je je apparaten op dat verdeelblokje aan. Je hebt dan je krachtstroomverdeler helemaal niet nodig en hoeft dus ook geen verloopje van 230V naar CEE te maken.

Wil je toch graag je verdeler gebruiken (als daar een Ampère-displaytje op zit of een Harting waarop je een verlengsnoer kan aansluiten dan kan ik me er nog iets bij voorstellen) dan kan je gewoon een verloop van 230 naar CEE (fases samen op één pin, nul op andere pin, aarde op aarde) maken, zoals ik al zei is dat volledig legaal en veilig.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-1-2008 17:07

Dré schreef:

Met deze gedachte heb ik in het verleden ook wel gespeeld.

Wat volgens mij de enige optie is (en lees dit GOED door):

Zet een 6-polig harting/Ilme/wieland male deel op de behuizing van de verdeler. Sluit nu de 3 fases EN de 3 nullen geheel afzonderlijk aan op het 6-polige harting deel.

Maak nu een verloopkabel van 6-polig harting female naar 3 afzonderlijke netstekkers. Dit is je 230V aansluitoptie voor de verdeler. Je kunt nu, indien gewenst, met verlengsnoeren naar diverse vrije groepen om zo je verdeler optimaal te kunnen benutten.

Maak tevens een verloopkabel van 5-polig CEE-16 naar 6-polig harting (fases 1:1 aansluiten, nul verdelen over de 3 nullen op je 6-polige harting). Dit is je CEE16 aansluitoptie voor de verdeler.

Bovenstaande is geheel veilig te doen (mits juist uitgevoerd) en volgens mij de enig mogelijke optie voor wat jij wilt.
Moet alleen nog wel bijgezegd worden dat deze truc alleen kan wanneer er geen aardlekschakelaar OF aardlekautomaten (dus aparte aardlek per groep (en dat komt in onze soort verdelers zelden voor)) zitten. De normale 4-polige aardleks hebben 1 aansluiting voor de nul, dus de 3 nullen die binnenkomen via de harting kunnen niet zomaar aan elkaar geknoopt worden in de aardlek. Een stekker verkeerd om insteken en het is vuurwerk.

Victor schreef:

Het kan aan mijn onkunde liggen maar ik zie absoluut niet in waarom iemand op een plek waar geen krachtstroom beschikbaar is zijn krachtstroomverdeler zou willen aansluiten op de aanwezige 230 Volt-stopcontacten. Wat is daarvan in godsnaam het nut? Als er 230V dozen op de muur zitten kan je die rechtstreeks gebruiken en heb je helemaal geen krachtverdeler nodig.
Belangrijkste argument is voor mij dat ik zeker weet dat er een aardlek tussen zit. Bijkomend voordeel bij sommige Showtec verdelers zijn de displaytjes.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-1-2008 17:20
1 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 28-1-2008 17:22

Martijn schreef:

Dré schreef:

Met deze gedachte heb ik in het verleden ook wel gespeeld.

Wat volgens mij de enige optie is (en lees dit GOED door):

Zet een 6-polig harting/Ilme/wieland male deel op de behuizing van de verdeler. Sluit nu de 3 fases EN de 3 nullen geheel afzonderlijk aan op het 6-polige harting deel.

Maak nu een verloopkabel van 6-polig harting female naar 3 afzonderlijke netstekkers. Dit is je 230V aansluitoptie voor de verdeler. Je kunt nu, indien gewenst, met verlengsnoeren naar diverse vrije groepen om zo je verdeler optimaal te kunnen benutten.

Maak tevens een verloopkabel van 5-polig CEE-16 naar 6-polig harting (fases 1:1 aansluiten, nul verdelen over de 3 nullen op je 6-polige harting). Dit is je CEE16 aansluitoptie voor de verdeler.

Bovenstaande is geheel veilig te doen (mits juist uitgevoerd) en volgens mij de enig mogelijke optie voor wat jij wilt.
Moet alleen nog wel bijgezegd worden dat deze truc alleen kan wanneer er geen aardlekschakelaar OF aardlekautomaten (dus aparte aardlek per groep (en dat komt in onze soort verdelers zelden voor)) zitten. De normale 4-polige aardleks hebben 1 aansluiting voor de nul, dus de 3 nullen die binnenkomen via de harting kunnen niet zomaar aan elkaar geknoopt worden in de aardlek. Een stekker verkeerd om insteken en het is vuurwerk.
Als je aan zo'n harting begint moet je inderdaad wel verdomdes goed weten waar je mee bezig bent en de halve verdeler slopen. In iedere krachtstroomverdeler komen de nullen namelijk samen, dat is het eerste wat eruit moet, dus INCL de CEE aansluiting etc. En zoals martijn als zegt de aardlek. En dan is het nog maar de vraag hoe het metergedeelte in mekaar zit, want als die meters alleen een stroomspoel over de fase hebben, en jij steekt een stekker andersom in meet ie dus de nul. En volgens mij gebeurt er dan bar weinig op je metertje laugh :D

Martijn schreef:

Victor schreef:

Het kan aan mijn onkunde liggen maar ik zie absoluut niet in waarom iemand op een plek waar geen krachtstroom beschikbaar is zijn krachtstroomverdeler zou willen aansluiten op de aanwezige 230 Volt-stopcontacten. Wat is daarvan in godsnaam het nut? Als er 230V dozen op de muur zitten kan je die rechtstreeks gebruiken en heb je helemaal geen krachtverdeler nodig.
Belangrijkste argument is voor mij dat ik zeker weet dat er een aardlek tussen zit. Bijkomend voordeel bij sommige Showtec verdelers zijn de displaytjes.
Leuk, alleen mag die (gezamelijke, zoals de showtec verdelers dat hebben) aardlek er dus niet tussenzitten als je wil binnenkomen met 3 losse groepen. Daarnaast kan je ook met een probleem zitten met je meters, zie bovenstaand.
Kortom, zoals victor zegt: lekker met losse blokjes werken als er geen krachtstroom is. Tot 16A tellen kan toch niet zo lastig zijn. Ik neem niet aan dat je normaal ook zomaar alles inprikt en daarna naar de meters gaat staren of het wel een beetje klopt.
Die meters worden naar mijn idee pas echt nuttig vanaf 63A en hoger.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
28-1-2008 17:20
Wat ik me ook even afvraag, je kunt van 1 fase in een verloopje NOOIT 3 fase maken. Je kunt er namelijk niet 2 fases 'bijverzinnen'. De 3 fases van krachtstroom staan namelijk alledrie precies 1/3 golflengte uit elkaar.

Just my 2 cents
Alles uit, behalve het licht!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-1-2008 17:24

Kiebus schreef:

Wat ik me ook even afvraag, je kunt van 1 fase in een verloopje NOOIT 3 fase maken. Je kunt er namelijk niet 2 fases 'bijverzinnen'. De 3 fases van krachtstroom staan namelijk alledrie precies 1/3 golflengte uit elkaar.

Just my 2 cents
Je maakt er ook geen 3 fases van, het blijft 1 fase alleen verdeel je hem indirect gewoon over 3 groepen. Tussen de fases van de 3 groepen zal je als je op krachtstroom aansluit 380V meten, met zo'n verloop als aansluiting meet je simpelweg niks.

Verloop van 1x 230 naar CEE380 is verder totaal geen probleem en volkomen legaal. Vooral handig voor test doeleinden of als je een dimmer met CEE aansluiting wil aansluiten op een 230V groep (in gedachte houdende dat je dan over de totale dimmer max 16A mag trekken)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-1-2008 17:30

CyberDance schreef:

Martijn schreef:

Belangrijkste argument is voor mij dat ik zeker weet dat er een aardlek tussen zit. Bijkomend voordeel bij sommige Showtec verdelers zijn de displaytjes.
Leuk, alleen mag die (gezamelijke, zoals de showtec verdelers dat hebben) aardlek er dus niet tussenzitten als je wil binnenkomen met 3 losse groepen. Daarnaast kan je ook met een probleem zitten met je meters, zie bovenstaand.
Kortom, zoals victor zegt: lekker met losse blokjes werken als er geen krachtstroom is. Tot 16A tellen kan toch niet zo lastig zijn. Ik neem niet aan dat je normaal ook zomaar alles inprikt en daarna naar de meters gaat staren of het wel een beetje klopt.
Die meters worden naar mijn idee pas echt nuttig vanaf 63A en hoger.
Ik ga uit van een verloop van schuko naar 16A CEE, dus een enkele groep. In zo'n geval is het geen probleem. Meters zijn niet onmisbaar, maar kunnen soms (zeker als je krap zit met stroom) handig zijn. Bij 16A aansluitingen is het inderdaad onnodig.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)