Forum > Geluid

GZ: Gezocht Schema DAP palladium P-1600

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
8-11-2007 23:26
Heb je een milli-ohm meter, controleer dan ook de overige emitterweerstanden even. Door de fikse kortsluitstroom die heel even heeft gelopen, kan zo'n weerstand aardig wat "verlopen" zijn. Hierdoor krijg je een slechte stroomverdeling over de eindtorren onderling. Ik controleer ze meestal, en is er ééntje defect of afwijkend dan vervang ik ze allemaal. Tevens naderhand bij een sinus-deellast de spanning over deze weerstanden even meten, Verschillen van zo'n 15-20% zijn niet rampzalig.

Als er IRF540's defect zijn, ook deze allemaal tegelijk vervangen. Staan met de 2-4 stuks parallel zonder vereffeningsweerstanden, dus exemplaren uit dezelfde productieserie zijn erg wenselijk. Tevens de IRFP9540's aan de andere kant controleren..

Rustig opregelen met een variac is inderdaad érg verstandig (doe ik ook altijd). Wel moet je bij veel versterkers de inschakelvertraging even overbruggen. Meestal kun je vanaf een netspanning van zo'n 50V al mooi meten of de uitgangstrap in balans staat (vóór het speakerrelais). Natuurlijk een beetje afhankelijk van de voedingsvoorziening van de opamp in de stuurtrap.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
9-11-2007 00:11

John_p schreef:

Zal komen weekend even alles weer in elkaar bakken, de Variac erop en langzaam opdraaien... totdat hij begint te roken ;-)
Je kunt beter een lamp van 100 Watt in serie zetten. Zie je meteen of er ook nog restfouten in zitten. Bij een variac wil de zaak wel eens opnieuw doorschieten.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
9-11-2007 00:16

JVS schreef:

Als er IRF540's defect zijn, ook deze allemaal tegelijk vervangen. Staan met de 2-4 stuks parallel zonder vereffeningsweerstanden, dus exemplaren uit dezelfde productieserie zijn erg wenselijk. Tevens de IRFP9540's aan de andere kant controleren..
In mijn P-1600 zitten allen N-Fet's, dus allen IRF540. Zou ook nagaan of de comparator IC's LM311 niet geneuveld zijn.

TCMC
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
9-11-2007 11:38
Hier ook alleen maar IRF540N's 2 x een paartje heb ze alle vier vervangen.. ben met een lamp van 40 watt begonnen, gezien mijn variac niet hier staat, het goede kanaal komt in, het defecte nog niet, bleek er nog een 22 ohm weerstand kapot te zijn (van Basis naar aarde) toch wel belangrijk voor de bias..... meteen ook de rest van de weerstanden nagemeten / vergeleken met goede kanaal, zijn er nog een paar verlopen (12k//10k) zou iets van 5,6k moeten zijn maar meet bijna 7K

De Emiter weerstanden heb ik allemaal vervangen.. Heb wel wat ervaring in audio/video reparatie... tijdens mijn MTS stage en 3 jaar erna in de audio/video reparatie gezeten (in die tijd hadden de weerstanden en transistoren nog gewoon pootjes hahaha) maar dat is al weer bijna 20 jaar geleden. Ben wat meer thuis in de HF techniek.

De op-ampjes zijn heel.. nog ff wat weerstandjes gaan halen.. en kijken of hij niet meer in de protect springt..

Na wat wwerstandjes vervangen te hebben doet hij het weer... ruim 130V top-top sinus 1KHz op de dummy, kan eigelijk maar 250W hebben maar met een flinke blower wel een minuutje een halve kilo.. of een onsje meer razz :p

mocht er toch nog iemand een schema hebben... ik houd me altijd nog aanbevolen.

Een ieder bedankt voor de tips lamp in serie i.p.v. Variac, op-amps/comparators nakijken

Heb trouwens ook meteen die afgrijselijk lelijke blauwe ledjes eruit gegooid, groene OK ledjes en gele signal ledjes erin gezet, ga dat ook maar bij mijn andere amps doen ziet er een stuk rustigere uit dan dat felle blauw.
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
5-7-2016 14:33
Beste Forum-leden,

Mijn excuses voor het naar boven halen van een oud topic en dat ik héél lang niets heb gepost, maar ik heb bijna alles verkocht, alleen nog een amp en een paar luidsprekers voor de carnaval.

Ik heb ook door het forum gezocht of er nog iets te vinden is over mijn probleem, maar helaas.
Maar er is iets verbrand in de versterker en wel in het voedingsgedeelte, doordat het echt weggebrand is en ik geen schema of een duidelijke foto heb van een werkende amp, is repareren erg lastig, omdat ik nu niet weet wat er verbrand is..

Dus mijn vraag, heeft iemand een schema van de Dap Palladium P1600, T-amp 2400 of Koolsound.

Groet John
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-7-2016 22:53
maak eens een foto van het verbrandde deel met zijn omliggende onderdelen en post het, misschien dat we het zonder schema ook wel weten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
6-7-2016 19:51
Tom, foto heb ik, maar dat posten, ik weet helaas niet precies hoe dat moet.
Heb hiervoor ook bij "Forum help" gekeken, maar snap het niet. ashamed :$

Terug naar forum Reageer (zonder quote)