Forum > Geluid

GZ: Gezocht Schema DAP palladium P-1600

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
4-11-2007 13:43
Hallo

Een van mijn versterkers ligt eruit, om hem te repareren ben ik op zoek naar het schema van de DAP palladium P-1600.

Weet er toevallig ook iemand of de clippers uit te zetten zijn ? heb een Behringer DCX-2496 en daar zit een limmiter in dus eenmaal goed ingeregeld hoeft mijn versterker ook niet nog een keer te clippen.

Iedere info is van harte welkom.

Groet, John
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
4-11-2007 15:08
Ik neem aan dat je de clip limiters wel uit kan zetten (waarschijnlijk knopje achterop). Dat is zo bij de meeste versterkers. En anders biedt de handleiding uitsluitsel! wink ;)
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-11-2007 15:25
3 x bewerkt. Laatst door Webbie op 5-11-2007 15:05
Hallo John_p,

John_p schreef:

..... heb een Behringer DCX-2496 en daar zit een limmiter in dus eenmaal goed ingeregeld hoeft mijn versterker ook niet nog een keer te clippen.
Lijkt me niet echt verstandig om de limiters uit te schakelen in je versterker.
Er kan altijd wel altijd iets verkeerd in je signaalweg van je DCX naar je amp(s).
Of een intern probleem in de DCX.

Ik heb zelf de limiters altijd aanstaan in de DCX en mijn amp's.

Als het goed is heb je de limiter in je DCX als volgt staan:

DCX-2496 limiter instelling.

Ik zelf had hem in eerste instantie helemaal verkeerd staan, gelukkig heeft Tcmc hem eenmalig goed ingesteld.
En volgens mij ben ik niet de enigste die hem helemaal verkeerd had/heeft staan.

Heel veel mensen zijn in de veronderstelling dat een limiter "in ruste" de kwaliteit van geluid nadelig beïnvloed.
Wat overigens niet waar is.
Wel is het zo dat áls de limiter ingrijpt de ene processor dat netter doet dan de andere (minder hoorbaar).
Het geluid kan wel ruk gaan klinken als de limiter ingrijpt, maar dan ben je überhaubt al niet verstandig bezig.

Limiters zijn er voor om "per ongelukjes" op te vangen van de gebruikers en eventueel het falen van apparatuur die er voor hangt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-11-2007 15:49

John_p schreef:

Hallo

Een van mijn versterkers ligt eruit, om hem te repareren ben ik op zoek naar het schema van de DAP palladium P-1600.

Weet er toevallig ook iemand of de clippers uit te zetten zijn ? heb een Behringer DCX-2496 en daar zit een limmiter in dus eenmaal goed ingeregeld hoeft mijn versterker ook niet nog een keer te clippen.

Iedere info is van harte welkom.

Groet, John
Er zijn bij DAP P-1600 (TA-2400, Koolsound VX-1700) 2 type clip limiters. Het type met de blauwe instelpotmeters laten bij een 4 Ohm belasting de clip indicators best wel goed oplichten. Bij de laatste versie zijn geen instelpotmeters. Bij deze zie je de clipledjes nauwelijks oplichten. Pas bij +22 dBu branden de clip ledjes een beetje.

Mijn ervaring is dat tot +6 dBu geen hoorbare effecten zijn. Bij +10 dBu merk je pas dat het geluid gecomprimeerd wordt. Ik zou de clip limiters dus niet ongedaan maken. Het voordeel van deze cliplimiters is dat deze zowel rekening houdt met de impedantie, maximale stroom het de gehele frequentieband rekening mee houdt.

De Behringer DCX2496 heeft op zich ook een goede limiter ingebouwd maar is van het erg harde type. Ook met de dynamische EQ kun je veel doen. Wil je betere compressors/limiters, dan ben je aangewezen op Driverack PA of Driverack 260.

TCMC
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
4-11-2007 18:50
Oke,

Heb de clipper in mijn DXC 2496 inderdaad niet op -20dB staan staat op -12dB.

De clipper kan ik niet met een schakelaar uitzetten. Tenminste niet bij de DAP's op mijn Ecler PAM560E wel die draait op een paar topjes.

Mocht er nog iemand een schema hebben.... kan ik ook eens kijken hoe de clipper in elkaar zit, maar bovenal eerst even het ene kanaal repareren.. ;-) Zal zonder schema ook wel lukken maar een plattegrond erbij is altijd wel handig mocht er iets in de sturing uitliggen. En de voeding ziet er ook niet helmaal "gewoon" uit... lijkt wel een klasse H voeding (2 spanningen waartussen geschakeld kan worden om warmteproductie te verminderen bij lagere vermogens)
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
4-11-2007 19:57

TCMC schreef:

Er zijn bij DAP P-1600 (TA-2400, Koolsound VX-1700) 2 type clip limiters. Het type met de blauwe instelpotmeters laten bij een 4 Ohm belasting de clip indicators best wel goed oplichten. Bij de laatste versie zijn geen instelpotmeters. Bij deze zie je de clipledjes nauwelijks oplichten. Pas bij +22 dBu branden de clip ledjes een beetje.

TCMC
Even een klein vraagje hierover. Ik heb een P-1600 2e hands gekocht. Ik zou wel eens willen weten welke limiters ik er precies in heb zitten (aangezien de nieuwste versie het beter doet volgens jouw).
Ik zag bij de print waar de gain potmeters op bevestigt zitten ook 2 blauwe blokjes zitten met een schroefje erin. Zijn dit de instelpotmeters voor de limiters?
Zo nee, waar zouden die normaal dan zitten?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-11-2007 14:29
Ja, dat zijn de instel potmeters.

Niet zomaar aan gaan zitten draaien.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
5-11-2007 18:57
Heb ondertussen wel de schema's van de Oude DAP P40, 500, 1000, 1200, 1600 en 2400 versterkers gevonden maar nog steeds geen schema van de Palladium Vintage P1600

Na wat meten al wel de fout gevonden en ook de oorzaak..... Een van de emitter weerstanden is spontaan hoogohmig geworden daardoor deden er in de Positive kant (bij de 2SC5200 torren) maar 3 torren mee aan de negative kant. Die zijn alle 3 wijlen... (de 2SA1943 torren) zijn allemaal nog heel

Dus 4 nieuwe torren erin en meteen wat nieuwe weerstanden en we kunnen weer knallen...

De versterker van binnen ziet er best aardig uit... je kunt wel zien dat het niet een "A merk" apparaat is afwerking is het "net" niet helemaal. wel een Epoxy print enz.. goede ringkern trafo goede componenten maar een "chinees" soldeerbadje gebruikt.... ;-)
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
5-11-2007 19:16
Ik zou wel even alle torren meteen vervangen van het kapotte kanaal.. wink ;)
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
8-11-2007 22:34
Heb ondertussen 2x 4 torren binnen, meet ook even de rest na.. zou wel heel naar zijn als er een driver nog C-E sluiting heeft en meteen de volle voedingsspanning op de Basis van de eindtorren zet....

van de IRF-540N's lagen er ook 2 uit er heeft dus nogal wat stroom gelopen... Heb nog steeds geen schema maar ik neem aan dat ik de + en - 113V nog ff los kan laten hangen en alleen de + en - 56V erop kan zetten..

Zal komen weekend even alles weer in elkaar bakken, de Variac erop en langzaam opdraaien... totdat hij begint te roken ;-)
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's

Terug naar forum Reageer (zonder quote)