Forum > Newbie Forum

Raveland Boxen

(64 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 9489
14-8-2002 15:59
Je zult ontdekken dat een beetje versterker van 8 ohm 400 watt al gauw meer dan € 700,- kost sad :(

Betere boxen met een lichtere versterker geven beter en harder geluid dan
goedkope boxen met een zware versterker.

Je geeft zelf al aan nogal wat concurrentie te ondervinden.....onderscheid je dan van de massa met kwaliteit.
Meestal in een half jaar heb je al een aardig bedrag bij elkaar ge parttimed met een baantje, en dan kun je uitkiezen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
14-8-2002 21:12
Okeoke, jullie hebben me overtuigt. Nou moek die ander nog overtuigen want die was helemaal blij met die boxen:
18" woofer, die ging dus op het uiterlijk af. Kzallem jullie advies eens laten lezen.
Maar wat jij zei: Betere boxen met een lichtere versterker, moet je niet ook lichtere boxen hebben dan? Anders gaat die versterker nie zo lang mee denkik. Of denkik dat verkeerd?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 9489
14-8-2002 22:13

DJ-Psycho schreef:

Okeoke, jullie hebben me overtuigt. Nou moek die ander nog overtuigen want die was helemaal blij met die boxen:
18" woofer, die ging dus op het uiterlijk af. Kzallem jullie advies eens laten lezen.
Maar wat jij zei: Betere boxen met een lichtere versterker, moet je niet ook lichtere boxen hebben dan? Anders gaat die versterker nie zo lang mee denkik. Of denkik dat verkeerd?
Dat zie je idd verkeerd.
Als je maar 1 keer je geld kunt uitgeven is de optie van betere boxen het beste als je een keuze moet maken.
Die lichtere versterker, als je eens een zwaardere wilt kopen,
kun je meestal makkelijker kwijt dan een paar slechte boxen.
En boxen gaan niet stuk zolang je je versterker niet te veel laat clippen. Zie het onderwerp hierover bij geluid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
16-8-2002 19:50

Dré schreef:

Als je de DAP MC-215 bijvoorbeeld bekijkt... Een GOED enkel 15"/1" systeempje zal deze speaker er op ALLE FRONTEN finaal uitspelen (dus ook op het gebied van bas).
Wat zijn volgens jou goede 15" systeempjes? Is het dan ook idd zo dat de MC-215 niet zo sterk zit in zijn bas, of hangt dat eraan hoe je hem belast?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 13468
17-8-2002 15:58

DJ-Psycho schreef:

Wat zijn volgens jou goede 15" systeempjes?
Da's een moeilijke. Ik ben zelf niet zo'n fan van 15"/HF driver combinaties. Je offert dan namelijk altijd een stuk van je mid op. Een 12"/1" setje werkt vaak beter met een iets lagere output in het laag. Die kan, in een later stadium, echter gecompenseerd worden door de toevoeging van subjes (waardoor je dan dus een ECHT volwassen set hebt).
Is het dan ook idd zo dat de MC-215 niet zo sterk zit in zijn bas, of hangt dat eraan hoe je hem belast?
De MC-215 is nergens goed in (behalve groot en zwaar zijn en er stoer uitzien). Ik heb ooit een klant gehad die per sé een set wilde hebben. Toen ik hem, een tijd later toen hij de MC-215's al had, eens een A/B vergelijk liet doen tussen 4 van onze instapkastjes (de 2W-250) en 2 x de MC-215 schrok hij toch wel een beetje. De MC-215's waren, aangestuurd met dezelfde versterker, niet eens meer te horen ;-)

De gevoeligheid (ook wel eens (verkeerd) genoemd "rendement") van de MC-215 zit ergens onder in de 90dB. Bij de 2W-250 zit dat op 97dB. Bij 2 stuks op elkaar zelfs over de 100dB. Dan kun je dus met een fractie van het versterkervermogen dezelfde geluidsdruk halen. Daarnaast is de X-max van de speaker in de 2W-250 zo'n 4mm (en bij de MC-215 komt 2mm eerder). Dus ook qua SPL_max in het laag speelt dit kastje de MC-215 er volledig uit.

Uiteraard moet ik, in alle eerlijkheid, er wel even bij zeggen dat een dubbel setje 2W-250's zo'n 2 x zo duur is als een setje MC-215's EN dat je ze dan nog zelf moet bouwen ook. Alle waar naar sien geld ;-)

Ook de K-112 van DAP is, voor z'n geld, helemaal niet een verkeerde speaker. Ik vind hem WEL wat minder klinken dan de 2W-250 maar hij klinkt zeker niet slecht. Wie weet ga ik ooit eens kijken of het filter wat getweaked kan worden (om hem wat neutraler te maken). Ook dit kastje (de K-112) kan gecombineerd worden met subs in een later stadium.

Nog even een tip: Bij kastjes in de lagere prijsklassen mag je de opgegeven belastbaarheid wel met een korreltje zout nemen. Zo wordt de K-112 bijvoorbeeld gespecificeerd als zijnde een 300W RMS kastje. De speaker die erin zit heeft echter een zeer vergelijkbare opbouw met de 12G-125 die in de 2W-250 gebruikt wordt (alleen heeft deze laatste dan een gegoten korf i.p.v. een (budget) geperst korfje). De 12G-215 heeft een belastbaarheid van 125W. Dat lijkt me dichter bij de waarheid te liggen dan die 300W.

Ik denk dan ook dat, in de goedkopere reeksen, de fabrikanten de bocht afsnijden door het muziekvermogen op te geven en dit dan het RMS vermogen te noemen (in de gedachte dat de gebruiker toch NIET de "2 x" regel gaat toepassen).

Dus hoeveel Watt gooien op zo'n K-112 kastje? Niet meer dan 300W.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
18-8-2002 22:36
voor de liefhebber, de fotos van de k112.

groups.msn.com/bertuss/shoebox.msnw
JasperbStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 18-8-2009
Berichten: 90
24-2-2003 09:23

Dré schreef:

Overigens was ik zowaar een beetje aangenaam verbaasd van die nieuwe DAP China plastic kastjes. Zo verbaasd dat ik er 4 voor mezelf gekocht heb (voor "achtergrond op een stokkie" toepassingen e.d.).
ff een vraagje, ook al is de topic al heel lang geleden. De kwaliteit van de nieuwe dap kastjes, is die beter dan die mc serie van dap? Ik vind ze er zelf wel leuk uitzien, ik heb het hier over de DAP A-15B en de Dap A-15, of zijn de 18 woofers toch beter?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 13468
24-2-2003 10:43

jasperb schreef:

ff een vraagje, ook al is de topic al heel lang geleden. De kwaliteit van de nieuwe dap kastjes, is die beter dan die mc serie van dap?
Ja. Het is nog steeds niet perfect (te veel hoog) maar het begint er wel een beetje op te lijken. Uiteraard moet je nog steeds in het achterhoofd houden dat een 500 euro kast NOOIT zo presteert als een 5000 euro kast. Met een goede parametrische EQ (of een digitale speaker processor) kun je echter nog wel het e.e.a. vlak maken aan de A-serie (en bij de MC serie zou ik er niet aan denken daar energie in te steken).
Ik vind ze er zelf wel leuk uitzien, ik heb het hier over de DAP A-15B en de Dap A-15, of zijn de 18 woofers toch beter?
Ik zou zelf voor een A-18b subje gaan (1 of meer per kant) met daarop een A-12 topje. Een 15"/1" combinatie zie ik namelijk niet zo zitten (ongeacht het merk op de verpakking). Dan blijft er nog genoeg geld over voor een goede set versterkers (De American DJ V serie bijvoorbeeld) en een leuke digitale X-over (zoals dat nieuwe ding van Behringer).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JasperbStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 18-8-2009
Berichten: 90
24-2-2003 11:03
het lijkt me inderdaad een zeer leuk setje, je zegt dat je er niet helemaal kapot van bent, verwacht je binnenkort weer nieuwe speakers van DAP of blijft het er tot nu toe er bij?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 13468
24-2-2003 12:03

jasperb schreef:

het lijkt me inderdaad een zeer leuk setje, je zegt dat je er niet helemaal kapot van bent,
Een product moet wel HEEL GOED zijn wil ik er lyrisch over zijn. Ik denk dat je het aantal producten waarover ik ZEER positief ben wel op één hand kan tellen ;-)
verwacht je binnenkort weer nieuwe speakers van DAP of blijft het er tot nu toe er bij?
De importeur heeft voor zover ik weet geen plannen om nog meer speakers in het assortiment op te nemen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)