Forum > Newbie Forum

Raveland Boxen

(64 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
12-8-2002 21:12
Nou bennik in de Conrad gids de Raveland boxen tegen gekomen. Nou had ik daar een vraagje over:
Is het wat. Mijn vriend / collega wil die gaan aanschaffen voor de Drive-in (de groote met 18" woofers) en nou was ik benieuwd of het wel wat was. De laatste keer had hij een paar Marquant boxen gekocht... sad :( shocked 8O sad :(
Dus vandaar dat ik het even navraag voortie ze besteld heeft.
En als het nix is, wat is dan een goedkoop merk voor goede boxen (dus geen DAP of SkyTec)

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 13462
12-8-2002 23:03
Alle waar naar z'n geld.

Ik weet zeker dat Raveland net zo goed in staat is om een product neer te zetten met een prestatie die overeenkomt met de prijs; net zoals Dap en Skyline dat kunnen...

Wat ik probeer te zeggen is dat als je voor ECHT goedkope speakers gaat je vrijwel zeker krijgt waar je voor betaalt (bijna niets).

Overigens was ik zowaar een beetje aangenaam verbaasd van die nieuwe DAP China plastic kastjes. Zo verbaasd dat ik er 4 voor mezelf gekocht heb (voor "achtergrond op een stokkie" toepassingen e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
13-8-2002 10:20

DJ-Psycho schreef:

En als het nix is, wat is dan een goedkoop merk voor goede boxen (dus geen DAP of SkyTec)
Een vriend van mij heeft dap boxen en daar komt mooi geluid uit.

Groeten Djblackdevil
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
13-8-2002 11:36

Dré schreef:

Ik weet zeker dat Raveland net zo goed in staat is om een product neer te zetten met een prestatie die overeenkomt met de prijs; net zoals Dap en Skyline dat kunnen...
Je wilt dus zeggen: Ze zijn klote!
Wat is dan het probleem met het geluid? Niet helder ofzo?

greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 13462
13-8-2002 12:02

DJ-Psycho schreef:

Dré schreef:

Ik weet zeker dat Raveland net zo goed in staat is om een product neer te zetten met een prestatie die overeenkomt met de prijs; net zoals Dap en Skyline dat kunnen...
Je wilt dus zeggen: Ze zijn klote!
Nee, dat wil ik niet zeggen en dat heb ik ook nergens gezegd. Wat ik WEL gezegd heb is dat je niet te veel moet verwachten van goedkope boxen. Een 100 euro box presteert als een 100 euro box. Of er nou Skyline, DAP of Raveland op staat.

Heel vaak gaan mensen voorbij aan de natuurkunde wetten achter speakers. Ze zien 2 stoere 15" drivers in een kast zitten en denken dan dat die kast net zo goed zal presteren als een andere kast waar 2 15" drivers in zitten. Da's dus NIET WAAR. Als je de DAP MC-215 bijvoorbeeld bekijkt... Een GOED enkel 15"/1" systeempje zal deze speaker er op ALLE FRONTEN finaal uitspelen (dus ook op het gebied van bas).

Een 15" die bijvoorbeeld maar 1mm kan bewegen wordt in de schaduw gezet door een 12" die bijvoorbeeld 2mm kan bewegen. Dat zijn dus dingen die je aan de buitenkant niet ziet (maar die wel degelijk meetellen).

Vrijwel alle goedkope boxen zijn maar met 1 doel in ogen ontworpen: Er maar zo stoer mogelijk uitzien.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 27-7-2024
Berichten: 789
13-8-2002 12:14
Vergeet vooral niet de betrouwbaarheid van het product. Merken als Raveland en Skytec maken producten die eingenlijk bedoelt zijn voor iemand die een thuisdisco wil neerzetten of voor in kleine clubhuizen. Ga je dit spul elke dag vol belasten dan gaat het meestal zo kapot. Echte PA speakers gaan jarenlang mee en zijn bijna onverwoestbaar.

Verder denk ik dat je uit die Raveland kasten nog best wel wat bas kan halen als je er een flinke eindversterker opzet en veilig speelt dus geen clipping.

MVG Contour
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
13-8-2002 21:41
Ah, kijk.. nou wortet me allemaal een beetje duidelijk.
De kans dat die spullen zo'n iedere dag belast gaan worden is net groot als de kans dat deze regering de 4 jaar uitzit wink ;) Hoeveel feesten ik dan op een jaar heb? uhm, dat kun je misschien nog op 2 handen tellen! sad :( shocked 8O
En dat is dan voor zelfs nog minder dan 50 mensen. Voor deze toepassing is het dus wel een geschikte box. Alleen is het precies zoals je net zei, een goede eindversterker erachter.

"Life's hard when you are an amateur without any mony"

-"Peter Blesgraaf"-
Greetz en thnx, Peter
Volgende keer Peter!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-7-2024
Berichten: 9476
13-8-2002 23:49
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 13-8-2002 23:49

DJ-Psycho schreef:

Voor deze toepassing is het dus wel een geschikte box. Alleen is het precies zoals je net zei, een goede eindversterker erachter.
Ga eens luisteren en vergelijk ze eens met je oren!
Je kunt met een versterker van 2x200watt meer onvervormd geluid uit een goede (duurdere) set boxen krijgen dan uit een paar goedkope boxen.

Maar als je zegt dat je in de toekomst niet voor grotere feesten wilt draaien, en je ook niet vaker wilt draaien, dan kan ik je beweging naar goedkope boxen begrijpen.
Bedenk wel: De zwakste schakel bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van je geluid. Een zware versterker zal slechte boxen heus niet beter laten klinken, ze gaan er alleen maar eerder van stuk sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
14-8-2002 09:09

Tom schreef:

Maar als je zegt dat je in de toekomst niet voor grotere feesten wilt draaien, en je ook niet vaker wilt draaien, dan kan ik je beweging naar goedkope boxen begrijpen.
Dat heppik nooit gezegt, alleen dat dat op het moment het geval is. Daar benk natuurlijk niet blij mee. Bij ons in de buurt zijn er veel van die kleine drive-innetjes dus is er heel veel concurrentie. Ik wil wel voor groter publiek draaien, maar dat zitter nog niet in met onze equipment.

Ik bennet er mee eens dat je wel krijgt waar je voor betaald. Maarja, zo als ik al eerder zei, als je nix kan betalen kun je ook nie veel krijgen. Dus waarschijnlijk gaan het wel deze boxen worden. Zodra we wat inkomsten hebben kunnen we altijd nog kijken naar andere boxen.
De boxen waar ik het over had hebben 200W RMS en 500W max op 8 Ohm. Wat voor soort versterker kan ik er dan het best op zetten qua vermogen?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 27-7-2024
Berichten: 789
14-8-2002 11:29
Het maximale vermogen van die speakers is 500W dus het lijkt me handig als het versterkervermogen niet hoger dan deze waarde wordt gekozen. Het RMS/sin vermogen van deze kasten is 200W. Bij echte PA speakers zou men nu vaak een versterker kiezen die 1.5 tot 3x deze waarde zou kunnen leveren dus een 300 tot 600W versterker. Omdat het hier dus niet gaat om echt profi spul zou ik het wat veiliger doen en zo'n 250-400 watt wel redelijk vinden. Maar let op: draai de versterker niet in de clip. Semi-profi kasten kunnen daar slecht tegen!

Ik neem aan dat de impedantie van die kasten 8 ohm is. Het vermogen van versterkers wordt opgegeven bij 8 en bij 4ohm. Het vermogen bij 4 ohm is altijd een stuk hoger dan bij 8 ohm laat je hierdoor niet misleiden. Jij hebt een behoorlijk zware versterker nodig van 250-400W bij 8 ohm.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)