Forum > Newbie Forum

4 speakers aansluiten

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-9-2007 14:49
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 16-9-2007 20:44
Altijd nog liever XLR dan jack voor je speakers. (moet je voor de gein eens een jack aanraken terwijl er bijvoorbeeld een 100V versterker achter staat te spelen) Bij het insteken maken die dingen bovendien nog kortsluiting ook.

XLR is op zich prima te gebruiken voor het aansluiten van je luidsprekers (mits voldoende aderdikte dus), het is dan ook lange tijd zeer veel gebruikt. Hierbij moet je je er wel van bewust zijn dat je bij een ingangssignaal om storingen te voorkomen met een vrouwtje bij de mic begint maar dat je bij luidsprekersignaal juist met een mannetje bij de versterker begint.

Echter nu we Speakon hebben vind ik het aan te raden om luidsprekers altijd dmv. deze connector aan te sluiten, waarbij het grootste voordeel is dat het luidsprekersignaal niet meer te verwarren is met line, mic of DMX.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
16-9-2007 15:18

Tom schreef:

Edit Mod:
als mod wil ik je nu vriendelijk verzoeken, dit soort waarheden eerst maar eens te toetsen aan werkelijkheid, voordat je ze de volgende keer neertypt en misschien anderen schade toebrengt.
Ik WEET dat er speciale XLR speakerkabels bestaan. Die zijn inderdaad een stukje dikker en worden ook in de proffesionele wereld nog sporadisch gebruikt (dat weet ik, want dat is mijn persoonlijke ervaring, opgedaan bij Ampco).
Ik DENK dat je door standaard XLR kabel ook wel wat vermogen kan jagen, maar als dat niet zo is, dan hoor ik dat graag (wat dus inmiddels al duidelijk is).

Als ik weet dat ik mogelijk onwaarheden schrijf dan zal ik dat altijd uit de context laten blijken door teksten als "Ik denk" of "ik vermoed", zoals ook in dit geval gedaan heb.

René
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
16-9-2007 20:16
Ik denk dat het antwoord voor de topicstarter is gegeven in de eerste 2 posts:

Daniel-sound schreef:

vraag1: Ja dit kan, ik kan zo snel alleen niks over de Pro serie vinden...

Vraag 2: Ja dan staan ze parralel, dan word dus de impedantie (mits je speakers 8 ohm zijn) 4 ohm, en dit kan de versterker hebben.

vraag 3, Ik zou geen microkabel gebruiken,
Dat arme kabeltje smelt even snel als een ijsje op de zon ;-) ( bij wijze van spreken ;-)

Daniel

big bang schreef:

Vraag één en twee zijn reeds beantwoord, en voor vraag drie zou ik haast willen suggereren de speakers gewoon om te bouwen naar speakon.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
17-9-2007 09:08

dj krissie schreef:

)jeroen( schreef:

Het is ook helemaal niet verkeerd, zolang je maar speakerkabels gebruikt.
En helaas ziet niet iedereen in wat het verschil is tussen een (kort gezegd) mirofoon kabel. En een speakers kabel. Als de xlr in de speakers past, Dan gebruik ik hem daar voor toch?
Verhuurders zouden kunnen overwegen om dan 4-polige XLR stekkes te gebruiken (neem de 4 pennen in 2 paartjes en je kunt er probleemloos 20A doorheen jagen MITS de kabel dat ook aankan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
17-9-2007 14:46
het antwoord is intussen duidelijk. XLR kan dus, maar een gewone microfoonkabel is niet goed.

We hebben dit weekend onze plan kunnen trekken door aan de versterker te vertrekken met een speakon/speakon kabel. Aan de speakerkant hebben we een overgangsstukje speakon/XLR gebruikt (overgangsstukje kan WEL tegen hoge vermogens, in tegenstelling tot een microfoonkabel). Dus geen microkabel gebruikt.

Om verwarring te vermijden in de toekomst, ga ik geen XLR speakerkabels maken of kopen om die speakers aan te sluiten. Zo blijven alle XLR kabels die ik heb gewoon microfoonkabels. Voor de speakers ga ik speakon kabels gebruiken in de toekomst en ik ga de inbouw XLR ingang en uitgang op de speaker vervangen door inbouw speakon.

En het is mij inderdaad opgevallen dat de richting man en vrouw omgekeerd is bij XLR speaker aansluiten als bij XLR microfoon aansluiting. Bij XLR microfoonkabel wijzen de mannelijke pinnen in de richting van het signaal (enfin zo onthou ik het). Bij speaker aansluiting is dat dus omgekeerd. Ik heb dus iets bijgeleerd. Bedankt voor de reakties.

Een newbie
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
17-9-2007 15:16

beerke schreef:

En het is mij inderdaad opgevallen dat de richting man en vrouw omgekeerd is bij XLR speaker aansluiten als bij XLR microfoon aansluiting. Bij XLR microfoonkabel wijzen de mannelijke pinnen in de richting van het signaal (enfin zo onthou ik het).
Niet helemaal wink ;)

De XLR speakeruitgangen op versterkers (vroegâh) waren ook mannelijk. Ingangen op de speakers inderdaad ook. Je had / hebt dus een vrouwtje-vrouwtje kabel nodig.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-9-2007 15:44

Eric schreef:

De XLR speakeruitgangen op versterkers (vroegâh) waren ook mannelijk. Ingangen op de speakers inderdaad ook. Je had / hebt dus een vrouwtje-vrouwtje kabel nodig.
Dat hangt er maar net vanaf welke versterker je als voorbeeld aanhaalt (want wat jij noemt is zeker geen standaard geweest!)
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)