Forum > Licht

Alleen voor elektronica experts, graag raad bij lichtsturing

(41 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
23-5-2003 23:52

-bart- schreef:

rechts op het plaatje? volgens je schema zou dat links moeten zijn.
Het probleem is dan ook dat ik in het schema niet begrijp welke poot de basis is. Ik begrijp wel welke de gate is, dat is de linkse van de triac, maar de middenste poot van de triac, is dat dan dan de bovenste zijde van de tekening of de onderkant?
EN OH, je lamp gaat aan... Maar weet je wel zeker of dit zonder die 330 ohm dan ook op de nuldoorgang gebeurt ???!!!
Dat vermoed ik dus niet, maar ik hoor geen schakeltik op mijn radio die ik er bij heb staan. Heb helaas niet de beschikking over een os.
Ik mis de snubber in de schakeling. Kan de triac in kwestie werken zonder snubber?
What's a snubber shocked 8O Het werkt dus nu wel, zij het dat ik niet weet of hij op de nuldoorgang schakelt.
PS ik mag hopen dat dit niet je definitieve versie is?
Wat denk je nou zelf wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
24-5-2003 11:17
Als je ons nou eindelijk braaf vertelt wat het type nummer is van die triac.. wink ;)
Petty materialists!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
24-5-2003 19:45
Tom,

Ik mis een Condensator/Weerstand in serie over je 2de Triac..
(dit om spanningsstijgingen over de triac ietsjes af te vlakken) Een triac heeft namelijk een maximale dV/dt, stijgt de spanning over de niet geleidende triac sneller dan deze waarde voorschrijft dan bestaat de kans dat het onderdeel doorslaat.

Misschien dat deze 330 ohm daarvoor zorgt (weet ik niet)?
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
24-5-2003 22:53

BENjpt schreef:

Tom,

Ik mis een Condensator/Weerstand in serie over je 2de Triac..
(dit om spanningsstijgingen over de triac ietsjes af te vlakken) Een triac heeft namelijk een maximale dV/dt, stijgt de spanning over de niet geleidende triac sneller dan deze waarde voorschrijft dan bestaat de kans dat het onderdeel doorslaat.

Misschien dat deze 330 ohm daarvoor zorgt (weet ik niet)?
Je hebt het schema gevonden van Vegro wink ;)
Daar staat die condensator er over heen, maar het schijn niet te hoeven mist je triacs zwaar genog zijn.
Ik heb een ander schema.
Als je ons nou eindelijk braaf vertelt wat het type nummer is van die triac..
Het type nr van de gebruikte triac is: tic226m
maar ik heb ook nog een paar andere modelletjes.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
25-5-2003 00:23

Tom schreef:

Het type nr van de gebruikte triac is: tic226m
Zet er dan maar WEL een snubber overheen (RC netwerk tussen MT1 en MT2). Gebruik daarvoor pulscondensatoren (47-100nF, 630V) en 100-220 Ohm 2W weerstanden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
25-5-2003 04:25
nuldoorgang is alleen noodzakelijk bij een inductieve belasting. die 330 ohm weerstand is een feedback voor de optocoupler. bij lampen maakt dit niet uit. het is trouwens een electuur schakeling. wat voor een sluiting bedoel je? je hebt nu het beknopte schema te pakken.

zelf heb ik deze schakeling ook gebruikt met lampen en de TIC226 (zonder een condensator en feedback resistor 330E). werkt prima. een ontstoringscondensator over je triac gebruik je alleen als deze continu schakeld, zoals bij dimmers.

gebruik geen RC netwerk over de triac, de R staat dan in serie met de lamp op 220 volt als de triac niet geleid, met 220 ohm gaat er veel te veel vermogen in de R zitten en is 2 watt veel te weinig zoals dre zei (en nutteloos).

ontstoren doe je met een C over de triac en een spoel in serie met de belasting.

ps. als je het goed aansluit moet de nuldoorgangschakeling (leuk woord voor galgje) werken en heb je geen ontstoring noding.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
25-5-2003 15:20

nijhuisr schreef:

gebruik geen RC netwerk over de triac, de R staat dan in serie met de lamp op 220 volt als de triac niet geleid, met 220 ohm gaat er veel te veel vermogen in de R zitten en is 2 watt veel te weinig zoals dre zei (en nutteloos).
Wat is de totale impedantie van een snubber (100nF in serie met 100 Ohm)?

100nF heeft een reactantie van 31E3 jOhm (bij 50Hz). Aangezien deze volledig dominant is over de 100 Ohm mag je met een gerust hart stellen dat de totale stroom door de snubber iets van 7mA is. De weerstand zal dan dus zo'n 0.005W staan te verstoken. Da's natuurlijk een eitje voor een 2W weerstand. De enige reden dat je een 2W weerstand neemt is omdat die rechtstreeks de netspanning aankan.

Niet elke triac heeft een snubber nodig.

Zie ook: labcontrol.pqui.utfsm.cl/~wally/Manuals/Power_Electronics/snnubers_necesary.pdf
www.google.com/search?q=triac+snubber+network
ps. als je het goed aansluit moet de nuldoorgangschakeling (leuk woord voor galgje) werken en heb je geen ontstoring noding.
Ontstoring is niet de reden waarom sommige triacs een snubber nodig hebben. Een snubber voorkomt het opnieuw in geleiding gaan van een triac als de dV/dt te groot wordt. Het is dus GEEN onstoorfilter voor het lichtnet (da's namelijk niet nodig bij zero crossing ontwerpen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
26-5-2003 00:09
Nog even voor alle duidelijkheid,
Ik wil de schakeling gebruiken om mijn effecten aan te sturen.
Er zijn ook effecten bij waar een travo voor de lamp (24v/250w is de zwaarste) in zit, en de meeste effecten hebben ook een sturing die op geluid reageerd. Data flowers, Scan, Derby enz.

Dus wat moet ik nou, jullie spreken mekaar volgens mij een beetje tegen wink ;)
Maar ik vind het wel aardig dat jullie zo je best doen om me te helpen.
Ik heb het snubberverhaal uitgedraait, en zal het voor het slapen gaan eens doorlezen strakjes.

En graag wil ik nog een antwoord op de vraag welke poot van de triac nou aan de boven kant van het schema bedoeld word?
De middelste (basis, naar ik aan neem) of de rechtse?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
26-5-2003 00:35
2 seconden google:

www.danovitsch.dnsq.org/datasheets/tic226_triac.pdf

wink ;)

Zie je ook gelijk weer het snubbernetwerk terug...

En, voor de goede orde, MT1 is de "common" voor de gate.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
26-5-2003 13:00
Je vroeg al een tijdje geleden naar een oplossing voor je probleem. Je schakelaars bleven kleven na loop van tijd oid, washet niet?
Wat ik je probeerde aan te bevelen was een sr relais. Is er een reden waarom je juist voor deze oplossing hebt gekozen?

Wat je nu probeert te bouwen bestaat al! En er zit een snubber in, nuldoorgang detctie, optische isolatie, werkt ook voor relatief lage vermogens etc. En het heet een solid state relais. Het kan best leerzaam zijn om zoiets zelf te bouwen, zoals je nu merkt.

Nog ff iets voor die onstoring;
Schakelen op de nuldoorgang levert alleen bij puur ohmse lasten geen storing op. Omdat je belastingen dat nooit helemaal zijn kan wat extra onstoring nooit kwaad.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)