Forum > Geluid

Volledige Set voor dansschool

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
3-4-2007 22:26

Tom schreef:

Verder heb ik in dit topic al het een en ander gelezen waar ik bij een vaste opstelling echt achter mijn hoofd zou krabben als iemand zegt dat hij er verstand van heeft.... shut up :X
Voel je vrij dan ook te vermelden waar dit dan over gaat, ik zou je alleen maar dankbaar zijn wink ;). Tien jaar niet realistisch kan ik inkomen, en is t spul op dan is het op, maar duurzaam materiaal is het streven, dat moge duidelijk zijn. Overigens wordt het spul sowieso maximaal vier keer in de week intensief gebruikt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-4-2007 23:46
Vier keer in de week is best veel hoor. De mengtafel en CD speler (en speakers ook deels, al een woofer moeten vervangen) in het jongerencentrum hier waren na 5 jaar echt op, en dat is maximaal 8 keer per maand gebruikt (vaak minder, tot 1 a 2 keer in de maand), en alleen door de vrijwilligers, die allemaal weten hoe het werkt en hoe je ermee om gaat. Dit was dan wel zonder onderhoud.

Ik denk dat tegen gemiddeld 2 keer in de week gebruik EN met GOED onderhoud je mengtafel en CD speler(s) hooguit 3 a 4 jaar mee gaan. Best kans dat ze in het derde jaar al de nodige mankementen beginnen te vertonen.
Een versterker gaat vaak wat langer mee (gelukkig), maar die gaat de 10 jaar ook niet halen ben ik bang.

Bij het geluidsplan heb ik net als andere(n) ook mijn bedenkingen. Speakers aan twee kanten van de zaal hangen geeft wel een gelijke spreiding wat betreft geluidssterkte, maar ik denk dat je interferentie zo wel aardig in de hand gaat werken, om maar niet te spreken van delay die positieafhankelijk is (en zoals ik al heb geschreven: juist bij dans wil je dat absoluut niet).

René
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-4-2007 00:07
Zoals ik al dacht:
wel 4x in de week intensief...... is best wel veel gebruik hoor.....
Zelfs voor profie spullen.

Gaten kan ik schieten in de gebruikte/geadvisseerde spullen.
Werkelijk elk detail, aantal boxen/opstelling boxen, controller, mixer, cd speler.

Ook zo'n leuke; zelf subs bouwen....pfffffffff wat haal je je op de hals?
Al vanaf pak hem beet 250 euro heb je prima weg te werken subkasten, met een prima geluid, en keurige afwerking nieuw.
Waarom niet een paar versterkers? en/of een combi van aktieve subjes en aktieve/passieve topjes?
Deze zijn veel beter per punt af te stellen, in een lange ruimte heb je nu eenmaal op de korte kanten een ander volume nodig dan op de lange kanten, dat ga je niet redden met een stereo processor en 1 versterker voor de toppen en eentje voor de subjes.

Moet ik nog meer vertellen?

Misschien allemaal kennis voor/van drive-in shwotjes die één keer in de maand gebruikt worden, maar voor een kontiune opstelling zijn er meer zaken die belangrijk zijn.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
4-4-2007 00:27

Tom schreef:

Misschien allemaal kennis voor/van drive-in shwotjes die één keer in de maand gebruikt worden, maar voor een kontiune opstelling zijn er meer zaken die belangrijk zijn.
De meeste kennis die ik zelf heb, komt van forum en eigen showtje. Vast installeren heb ik nog nooit gedaan. Daarom dat ik hier een topic geopend heb om advies te vragen. De keuzes die ik tot nog toe gemaakt heb, heb ik zo ver mogelijk proberen te motiveren, echter ken ik verder niemand die me zou kunnen helpen met de keuze van materiaal. Ik ben in eindhoven bij de grootste geluidswinkel langsgegaan voor advies, echter wilden ze daar alleen heel graag een EV set kwijt.

En misschien dat 10 jaar gebruik niet realistisch is, echter is het niet erg om in die tijd af en toe kleine reparaties uit te voeren. Het is alleen niet de bedoeling dat er binnen die periode een volledig nieuwe set gekocht word.
Lost in Music
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
4-4-2007 00:32

Tom schreef:

Ook zo'n leuke; zelf subs bouwen....pfffffffff wat haal je je op de hals?
Al vanaf pak hem beet 250 euro heb je prima weg te werken subkasten, met een prima geluid, en keurige afwerking nieuw.
Zelf bouwen behoord tot de mogelijkheden. Als er echter kant en klare subs te krijgen zijn die netjes weg te werken zijn, eneen goed geluid hebben, is dat ook prima.
Moet ik nog meer vertellen?
Graag.
Lost in Music
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
4-4-2007 00:50
Ik zou het zelf als volgt doen (waarbij ik niet gehinderd wordt door enige kennis of veel ervaring):

Het geluid zou ik van een van de kopse kanten van de zaal laten komen.
De toppen zou ik per twee a vier vliegen (links/rechts) in de hoeken.. Het richten hiervan is niet onbelangrijk. De subs komen links en rechts in de hoeken (onder de toppen dus) op de grond te staan (eventueel in een stack).
Waarom: ik heb met een dergelijke opstelling goede ervaring. We hebben in DJOI dan geen aparte subs en de ruimte is iets kleiner (hooguit 10m x 7,5m x 6m), maar de spreiding van het geluid is prima (en dat wordt allemaal door een twee LEM LX220 kasten gedaan!).
Qua versterking zou ik dan gaan voor vier versterkers: Top links, top rechts, sub links, sub rechts (in combinatie met een 4w-weg mono crossover of processor).

Wat betreft merken en types (is deels persoonlijke voorkeur, deels toepassing en deels budget afhankelijk) kan ik je geen advies geven (naja, ik vind LEM goed klinken), maar ik denk dat je eerst een plan moet maken (en eventueel doorrekenen met de daarvoor bestemde programma's) voordat je naar merken en/of types en/of specificaties (vermogen, impendantie, dB) gaat kijken. Met andere woorden: probeer een overzicht te krijgen en ga later de details invullen in plaats van direct alles tot op de detail uit te werken.

En wat betreft je leverancier: als hij EV kwijt wil is dat zijn probleem, als jij iets anders wil koop je iets anders. Het is jouw beslissing! Ga op je gehoor (en het advies dat je krijgt) af, niet op de verkooppraatjes.

René
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-4-2007 09:09
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-4-2007 18:21

Sgrovert schreef:

echter ken ik verder niemand die me zou kunnen helpen met de keuze van materiaal. Ik ben in eindhoven bij de grootste geluidswinkel langsgegaan voor advies, echter wilden ze daar alleen heel graag een EV set kwijt.
Dat is waar ik met klanten ook regelmatig tegen aan loop:

Groot is nooit een zekerheid voor professionele kennis.
Juist meestal niet.......

Verkopers zonder kennis van zaken die beweren het te weten (grootste groep 90%);
deze groep schiet met losse flodders van kennis (waar een leek van onder de indruk kan raken), en af en toe hebben ze mazzel, maar meestal rommelen ze maar wat aan.

Verkopers met kennis (kleine groep 8%), maar ook beweren dat alleen DAT of DAT goed is voor de toepassing, en al het andere niet zal voldoen.
Omdat deze mensen spullen adviseren die vaak veel duurder zijn dan nodig is, is het resultaat meestal wel goed, maar vaak heeft de klant veel meer betaald dan nodig was.

En dan heb je nog een hele kleine groep verkopers (2%) die en de kennis heeft, en binnen het budget blijft, en meestal heel bevredigende eerlijke resultaten weten te behalen.

Nu is het de kunst op zo iemand te vinden.
De percentages zijn uiteraard fictief en op mijn eigen ervaring gebasseerd wink ;)

Door mijn werk met de drive-in show en ook als keurder van ringleidinginstallaties voor de landelijke vereniging van slechthorenden, kom ik heel vaak achter de schermen bij, wat zouden moeten zijn, professionele zalen en instellingen. Je wilt niet weten wat ik daar af en toe voor een rommeltje aantref.
Voorbeeldje: De Vest (Theater) Alkmaar
Een theater met drie zalen waar een paar grote jongens hun spullen zwaar gesubsidieerd door de gemeente hun spullen aan leveren....
Foto is van de installatie die word gebruikt als de optredende artiesten geen eigen geluid mee hebben, en dezelfde installatie word gebruikt voor de aansturing van de ringleiding, alsmede de backstage boodschappen van de tonneel meester......
kijk en huiver shocked 8O

Een forum, hoe leuk ook,
is never nooit een garantie dat je de juiste kennis op doet.
Het kan wel een prima startpunt zijn om op weg te komen.
Je moet wel precies weten wie je de informatie verschaft.
We proberen alles uiteraard wel serieus te houden, en al te grote onzin word aan de kaak gesteld of verwijderd,
maar er word genoeg beweerd door onervaren mensen, die het kunnen doen overkomen als of het de absolute waarheid is. Het vaak ook oprecht goed bedoelen.....
Dus als je belangrijke beslissingen gaat baseren op info die gegeven word in topics, zou ik minstens eens naar de andere reakties van de zelfde persoon kijken om een beetje in te schatten of deze weet waar hij/of zij over typt.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
7-4-2007 18:57

Sgrovert schreef:

Ik ben in eindhoven bij de grootste geluidswinkel langsgegaan voor advies, echter wilden ze daar alleen heel graag een EV set kwijt.
Ik zou zeggen ga eens langs bij soundworld in putten website.
als je zover zou willen rijden...
Daar hebben ze EV, Dynacord, KME, Peavey en nog wat grut staan.(op voorraad)
Daar heb ik in ieder geval tot nu toe wel goede ervaringen mee;
ze hebben mij volgens mij (altijd) eerlijk advies gegeven.
Ik zou zeggen probeer het daar eens.
De koffie staat altijd klaar heb ik gemerkt laugh :D

algemene tip: neem altijd een cd mee die je goed kent, dan kun je luisteren wat je mooi vind! (voor het geval je het nog niet wist wink ;) )

Groeten,
Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)