Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw basskasten voor JBL2241

(69 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-3-2007 10:57
gistermiddag dan maar eens begonnen aan de bouw, nadat ik de berekende poorten van Ivo heb mogen ontvangen.

Na het zagen was de dag ook al zogoed als voorbij, de eerste mal ook nog even kunnen maken.
zie eerste foto's
Ja wat een professionele tekening he? laugh :D
Ik had wel een zaaglijstje gemaakt, had op bijna 30m2 nog geen m2 afval hout.

https://www.mijnalbum.nl/Album=8AXG4ZYR
onderste foto's zijn dus de huidige bassen met de drivers welke vervangen gaan worden naar enkele kasten.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-3-2007 11:06
Gisteren weer een paar uurtjes aan de gang kunnen gaan met 2 man.

mallen voor de handgrepen geboord, (64 razz :p ) Alle freeswerkzaamheden tbv het bevestigen zo goed als af kunnen krijgen en begonnen met de handgrepen in de platen te boren. Dat zijn 64*4 gaten boren.

bijgaande even snel enkele foto's kunnen schieten.

https://www.mijnalbum.nl/Album=8AXG4ZYR
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
21-3-2007 19:35
ik ben inmiddels verder gegaan met de bouw van mn bassen. Echter ben ik er nu achtergekomen dat er een 2 tal extra handgrepen bij in moeten komen. (je kunt ze niet genoeg hebben).
Nu zit ik met het probleem dat deze handgrepen op de plek moeten komen waar de in de basspoort komen te zitten.

de handgreep zal zn 1/6 tot 1/8 gedeelte (inhoud) van de poort in beslag nemen. wat is hier het nadeel van, (bijwerkingen) en wat is hier eventueel aan te doen? poorten groter maken is geen optie evt wel langer maar of dat beter is?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-3-2007 18:21
helaas gaat het niet lukken de handgrepen te verplaatsen. De kast moet ook in balans wezen bij het optillen.

Ik heb inmiddels de handgrepen zo aangepast dat ze nog maar een fractie ruimte in de poorten innemen. meer en minder kan ik er niet van maken. Dinsdag met een beetje geluk een kast in elkaar en dan proberen wat het wel en niet doet. Mocht het geheel niet werken, dan is de enige mogelijkheid om alsnog klapgrepen in te bouwen. Zonde van het totaal maar dan is dit de enige oplossing.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-3-2007 18:40
2 x bewerkt. Laatst door Ivo2 op 25-3-2007 18:46
Als je de poorten verklein moet je de inhoud van de kast vergroten, exprimenteer eens met opvullen van de kast met BAF.

Je kan het ook eerst laten zo, we kunnen op de meeting wel eens een meeting doen en evt vullen met BAF en nog een keer vergelijken wink ;)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-3-2007 18:44
dan heb ik geen problemen meer.
Doordat de kast welke je voor mij hebt berekend is bedacht met 18mm en ik gebruik heb gemaakt van 15mm moet dit wel goedkomen. Ik neem aan dat een liter meer of minder niet zou uitmaken?

ga van de week weer hard aan de slag met de kasten.. moet het lukken om ze voor 22 april alle 8 af te hebben. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-3-2007 22:01
Hallo Ivo,

ivo2 schreef:

Als je de poorten verklein moet je de inhoud van de kast vergroten, exprimenteer eens met opvullen van de kast met BAF.
Volgens mij is dat niet helemaal waar, zover ik weet bij toevoeging van meer dempingsmateriaal moet(en) de poort(en) worden ingekort. En als je de poorten kleiner maakt verandert ook gelijk de lengte van pijp.

Zie simulatie in dit topic.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-3-2007 22:20
Sorry ik schrijf het verkeerd, als je de lengte of inhoud van de basreflexpijp verkleint moet het volume van de kast groter worden (ik bedoel dus niet de poort opening)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-3-2007 23:14
Als ze nog maar een fractie van de ruimte innemen, dan zal het wel goed gaan. Het is niet zo dat een kleine obstructie gelijk de kast waardeloos maakt. Zo nauw speelt het nu ook niet. Evenmin dat een paar liter volume van de kast verschil zou maken. De parameters van hetzelfde type speakers onderling, wijkt soms meer af dan dat
Niet te spreken over de nauwkeurigheid van het simulatie programa, de correct opgegeven parameters van de speakerfabrikant, opwarming van de spreekspoel/magneet, invloed van de gebruikte versterker, de gebruikte crossoverpunten en eq instellingen, gebruikte dempingsmateriaal, gebruikte kastmatriaal, bracing, evt kastresonanties en de liefde die je in het bouwen stopt laugh :D .
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
25-3-2007 23:20

ivo2 schreef:

Sorry ik schrijf het verkeerd, als je de lengte of inhoud van de basreflexpijp verkleint moet het volume van de kast groter worden (ik bedoel dus niet de poort opening)
Als je de poort verkort, zal de afstemming hoger worden. Je zult de kast dan moeten verkleinen om de afstemming hetzelfde te houden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)