Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw basskasten voor JBL2241

(69 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
27-1-2007 11:42
hallo

Ik heb nu een 8 tal JBL 2241 18" speakers gekocht. Nu heb ik op het internet reeds een aantal gegevens opgezocht van deze speakers maar kom tot de volgende conclusie. Deze speaker wordt door JBL in meerdere verschillende kasten gebruikt, van een eenvoudige kleine 18" direct straler tot en met de Cinema serie waarbij de speakers in een mega grote gesloten kast zitten. Volgens de gegevens zou hij het prima doen in een 280 liter kast?

Nu heb ik een set HA218 kasten waarbij er 2 van deze speakers inzitten, de kast is echter veel kleiner als 560 liter.

Ik ben nu opzoek naar de kast waarin deze speaker zich erg prettig voelt en goed presteert. Het gaat mij om enkele 18" kasten.

Het is de bedoeling dat ik tot 4 van deze kasten per kant kan zetten en evt dan nog wordt bijgezet met dubbel 18" de HA218 kast. Dus de enige eis welke ik heb betreft dat of de hoogte of de breedte 60 cm moet zijn.

Iemand een idee waar of hoe ik een dergelijke kast kan vinden/ maken uitrekenen?

Ik hoor graag jullie meningen en eventuele suggresties/ ideeen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Dj coenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2005
Laatste: 14-1-2014
Berichten: 19
28-1-2007 11:52
misschien een idee om de HA218 kasten gewoon na te bouwen? Ik weet niet of er bouwtekeningen te vinden zijn.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-1-2007 13:26
dat is het probleem, ik wil dus 8 enkele kasten hebben. Zodat ik flexibeler ben.
Zou ik weg kunnen met een enkele bas en top per kant tot en met 4 maal bass en dubbel top per kant of zelfs verder uitbreidden met gehuurde setjes HA218- HA215.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-1-2007 15:00
Of misschien nog 2 HA218's erbij bouwen, en 4 enkele kasten?

Ik weet niet hoe vaak je die 8 losse 18" subs echt nodig hebt? Want het lijkt me dat je dan al gauw ergens een setje hebt staan waar je 2 * 18" op elkaar zet, en in die gevallen zou je dus ook een HA218 kunnen zetten lijkt me?

Voordeel met 2 HA218's erbij is denk ik dat je echt een mooi strak stackje kunt bouwen van 2*HA218 per kant, met een HA215 er bovenop. (waarvan je er in dat geval helaas wel net 2 tekort zou komen wink ;) ) En als je nog wat extra sub wilt hebben zou je die losse subjes met een zelfde footprint kunnen bouwen en die nog eens naast of onder de andere HA218's gooien.

Maar misschien denk ik toch een beetje te cosmetisch...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-1-2007 21:28
hallo rene wat zou ik dan te kort komen?
Topkasten gaan ook uit elkaar, worden enkele 15" kasten met de 2" driver en een losse 15" speaker in een aparte kast. Deze kan ik dan en als subje gaan gebruiken of als extra midlaag.

Inmiddels al 2 enkele 15/2" kasten staan. Dus heb dan in het totaal 4* 15/2" topkasten, 2 maal enkele losse 15" en wil dan eigenlijk 8 losse 18" laagkasten. De dubbele 18" HA218 kasten gaan dan de deur uit.

Wil namelijk meerdere setjes kunnen samenstellen.
heb naast de jbl toppen ook nog 4 212Pas kastjes en een zooitje K115 en K112 kastjes.

maar er is inmiddels een mailtje richting Ivo.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
1-2-2007 16:54
Je kan een keer wat informatie opzoeken over de PFE 18.1 van Dynacord. Indien je ze niet zou kennen: het zijn uiterst compacte kasten (laden en versleuren enorm handig...), en ze zijn een lange periode van hun productieproces geladen geweest met eerst de JBL 2240, en dan later de 2241. Verbluffend resultaat voor een frontloaded baskast van dit formaat. Ze zijn ongeveer een 67 cm breed en hoog, en rond de 44 diep. Misschien kan je vertrekkende van deze kasten wel iets in elkaar boksen. Het is maar een tip...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-2-2007 17:18

Watt-Xtra schreef:

hallo rene wat zou ik dan te kort komen?
Topkasten gaan ook uit elkaar, worden enkele 15" kasten met de 2" driver en een losse 15" speaker in een aparte kast. Deze kan ik dan en als subje gaan gebruiken of als extra midlaag.
Ik dacht dat je de Hitect set zoals je die nu had intact wilde houden en vanuit die set verder bouwen, vind het opzich ook mooi setje. Aangezien ik dus dacht dat je die set uniform wilde houden aan de huidige Hitec set, en hem dus waarschijnlijk ook dubbel zou willen wegzetten, concludeerde ik dat je daarvoor dan in de toekomst wel genoeg subs zou hebben maar dat je 2 HA215 tops tekort kwam. Maar dit alles is dus niet het geval.

Wordt het overigens niet lastig om een 15" woofer voor zowel midlaag als subwoofer goed te laten presteren?
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
1-2-2007 17:40
de Hitec toppen zijn gewoon niet te tillen, een aantal handvaten erbij maken is een optie maar het gewicht van 80-90 kg is gewoon enorm. Het blijven in principe dus wel de toppen ala nu maar dan met een enkele 15" en een losse 15" erbij. Dat deze niet super zal presteren als bass kan ik mij voorstellen maar als aanvulling op een 12" topje zal het geen problemen opleveren denk ik. lager crossen als 40hz zou toch niet nodig zijn. Het gaat er dan vooral om om net dat xtra beetje "body" aan het geluid te geven.

De set zo te bouwen dat een uitbreiding met meerdere Hitec toppen/ bassen kan worden gemaakt moet ook blijven, 5000watt aan laag is ook niet altijd voldoende! happy :)

Ik heb inmiddels een aantal kasten bekeken en zelf eens wat op papier gezet, op een antwoord van Ivo wacht ik nog.

De Dynacord kast lijkt mijzelf wel erg klein. dat het compact is is mooi maar het moet wel goed en stevig blijven klinken en ik denk dat met deze kast van dynacord het hieraaan zal ontbreken, domweg door het erg kleine volume.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
1-2-2007 18:00
Klunzje blijft er bij dat die toppen zeker met 2 man heel goed te doen zijn, ook zonder extra handvaten ashamed :$ Maar oké jouw set en jij moet het weten. Heb je wel eens een ev mt2 top gestapeld? die haal je toch ook niet uit elkaar, en zit volgens mij ver boven de 100 kg. angry Maar wat betreft die 15" laag, waarom zou dat niet gaan? Heb hier 12 dubbel 15"hi-tec laag kasten staan, te gebruiken als mid, of als laagkast. De kasten zijn identiek, alleen de aansluiting is anders. Ik draaide tot voor kort vaak zat met 1 dubbele 15"kast per kant, en dat ging best goed.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
1-2-2007 21:21

klunz schreef:

Klunzje blijft er bij dat die toppen zeker met 2 man heel goed te doen zijn, ook zonder extra handvaten ashamed :$ Maar oké jouw set en jij moet het weten. Heb je wel eens een ev mt2 top gestapeld?

klunz
Misschien dat ik dan wel lui of verwend ben..?? laugh :D Ik ben zelf niet erg groot van stuk, heb regelmatig last van een schouder spier en probeer dus zo weinig mogelijk belasting op deze spier uit te oefenen.

Ik heb regelmatig ook wel dat er even twee anderen bij zijn om te bouwen of te breken en dan wordt idd wel met 2 man gestapeld.
ben verder wel van het formaat, klein en makkelijk tillen, stapelen en sjouwen!! happy :)
Zelfs nu bezig met kabelkistjes van het formaat: 60 maal 60 maal 60 cm.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)