Forum > PC related Forum

decibel gelijke zetten

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
GuntherMStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-1-2006
Laatste: 27-2-2018
Berichten: 36
22-1-2007 23:24

tubus schreef:

je kunt ook een limmiter er tussen zetten
Tussen mijn interne cd-lezer en mijn harde schijf dan? laugh :D
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
25-1-2007 00:43
Ik heb de functie ook in Nero gezien (nero wave editor geloof ik). Wat ik daar zag, als je het volume van een stukje geluid verminderde, werd de wave 'afgekapt' bij een bepaalde amplitude. Kortgezegd worden eigenlijk de pieken eruit gevist.

Nu is mijn vraag of dit het geluid op een negatieve manier beinvloedt, het lijkt een beetje op een brick wall zo. De golf was gewoon vlak aan de bovenkant terwijl hij voor de volumewijziging golfde en pieken had.
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
GuntherMStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-1-2006
Laatste: 27-2-2018
Berichten: 36
25-1-2007 22:08

Jozef schreef:

Ik heb de functie ook in Nero gezien (nero wave editor geloof ik). Wat ik daar zag, als je het volume van een stukje geluid verminderde, werd de wave 'afgekapt' bij een bepaalde amplitude. Kortgezegd worden eigenlijk de pieken eruit gevist.

Nu is mijn vraag of dit het geluid op een negatieve manier beinvloedt, het lijkt een beetje op een brick wall zo. De golf was gewoon vlak aan de bovenkant terwijl hij voor de volumewijziging golfde en pieken had.
In elk geval bij mijn geregistreerde DBpowerAMP-ripper word het geluid zo gecompresseerd dat de kwaliteit spectaculair achteruit gaat. Misschien goed voor op een I-pod maar voor live-geluid waardeloos.

mvg
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-1-2007 23:24
Als ik het me goed herinner doet MP3 GAIN echt niks anders als de boel normaliseren naar een bepaald niveau: elk puntje wordt met exact dezelfde hoeveelheid omhoog of omlaag getrokken, dus niks geen compressie.

Het zou heel goed kunnen dat het programmatje ook .wav files pakt. Heb een hele poos geleden eens met dit programma gewerkt dus weet het niet zeker meer.
TuukesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2004
Laatste: 1-5-2013
Berichten: 37
26-1-2007 18:49
de decibels normalizeren werkt perfect.
maar werkt het ook bij een cd die je gaat branden met alleen mp3 erop?
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
11-2-2007 12:15

tubus schreef:

je kunt ook een limmiter er tussen zetten
:-S Niet aan te raden hoor, zo zorg je er wel voor dat de luidste stukken uit je muziek niet boven een bepaald peil uitkomen, maar je maakt er niet je hele nummer mee stiller. De stille stukken uit je nummers zullen dus nog steeds veel te luid/zacht zijn ten opzichte van mekaar, een limiter mag je vind ik enkel gebruiken om je speakers en amps te beschermen, of toch voor de mensen die om geluidskwaliteit geven...

Wat de topicstarter zei klinkt ook wel wat raar "alle nummers op 90db zetten" Iedereen weet wat hier bedoeld wordt maar beetje rondzoeken op het forum en op technische site's (waarschijnlijk zelfs wikipedia) zal duidelijk maken dat je hier maar wat gooit met termen en ze foutief gebruikt...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
11-2-2007 20:21
Expander en limiter zou in principe kunnen, maar dan krijg je wel weer een heel gedoe, softwarematig moet dat ook kunnen.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
14-2-2007 23:53
Traktor analyseert alle tracks, en speelt ze op hetzelfde nivo af, Windows Media Player heeft ook deze optie. Ik vind persoonlijk dit veel interessanter dan met een audio-editor alle tracks opnieuw te normaliseren, te saven, wat een pak extra werk.
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
15-2-2007 09:29
Houden dit soort proggies ook rekening met de curve van je gehoor? Ik vraag het me af... SoundForge had (heeft?) wel een plug-in waarbij rekening gehouden werd met de curve van het gehoor (en zelfs dan was het nog niet altijd "spot on").

Als er puur gekeken wordt naar de pieken dan is de optie zo waardeloos als het maar kan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
15-2-2007 09:51
Bedoel je de gehoorgevoeligheid bij verschillende frequenties? Waarom zou zo'n programma daarvoor moeten corrigeren?

Stel je hebt een mp3 die je nog niet genormaliseerd is. Wanneer je deze gaat normaliseren naar een lager niveau waarbij ook wordt gecompenseerd voor gehoorgevoeligheid, maar je krikt de eindversterking op zodat het geluidsniveau toch gelijk blijft, dan heb je ondertussen toch wel de verhouding verkloot?

Of snap ik het verkeerd?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)