Forum > Newbie Forum

4 Ohm + 4 Ohm = 8 Ohm?

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
26-10-2006 17:38
Het heeft naar mijn mening zelfs niks met hifi te maken: die boomboxen zijn de meest verschrikkelijke ondingen die er zijn. Maar omdat het een vraag over impedanties is die hetzelfde werkt voor iedere speaker (of het nu een k-u-t boombox is of een keurige foh) kan het topic wat mij betreft openblijven.

Uit het tekeningetje maak ik op dat het ding twee inputs heeft: één voor iedere kant van de box. Daarmee is één boombox in feite twee aan elkaar geschroefde speakers, een soort stereo (maar dan erg dicht op elkaar). Als de fabrikant opgeeft dat de impedantie 8 Ohm (van iedere kant dus) is dan is de impedantie van iedere woofer 8 Ohm. De piëzo heeft geen invloed op de totale impedantie, zoals ik al zei.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
26-10-2006 19:44

Victor schreef:

Het heeft naar mijn mening zelfs niks met hifi te maken: die boomboxen zijn de meest verschrikkelijke ondingen die er zijn. Maar omdat het een vraag over impedanties is die hetzelfde werkt voor iedere speaker (of het nu een k-u-t boombox is of een keurige foh) kan het topic wat mij betreft openblijven.

Uit het tekeningetje maak ik op dat het ding twee inputs heeft: één voor iedere kant van de box. Daarmee is één boombox in feite twee aan elkaar geschroefde speakers, een soort stereo (maar dan erg dicht op elkaar). Als de fabrikant opgeeft dat de impedantie 8 Ohm (van iedere kant dus) is dan is de impedantie van iedere woofer 8 Ohm. De piëzo heeft geen invloed op de totale impedantie, zoals ik al zei.
Ahoke, heb ik overheen gelezen denk ik. Dan zaag ik gewoon de gaten uit en stop ik er mijn 4 ohm woofers in, die een stuk beter zijn dan de 8 ohms die ik heb liggen. (Die zijn namelijk van Marquant..) Komt mooi uit, dan verlies ik ook minder vermogen en is het geluid een stukje beter omdat de impedanties gelijk zijn. Dankjewel voor alle antwoorden, ik kan weer wat doe-het-zelven sneaky :V
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
27-10-2006 00:04
Het houdt je in ieder geval van de straat...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
27-10-2006 11:06

Victor schreef:

Het houdt je in ieder geval van de straat...
Wat een (..) opmerking zeg laugh :D Alsof ik een hangjongere ben zeg, heb wel wat beters te doen.. shut up :X
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
27-10-2006 13:06
Victor bedoeld het zo dat het werk aan zo'n K-U-T box verloren tijd is, en het je alleen maar van de straat haald.

Die uitdrukking heeft trouwens niet de klemtoon op hangjongeren hoor...
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
27-10-2006 13:23
Ik denk ook dat de mod het niet zo bedoeld heeft. Ben het wel eens dat het zonde van je tijd is om die in zoiets te steken als jet ziet in relatie van de tijd die je erin steekt tot het resultaat dat je zal behalen. prul-speakers gecombineerd met piezo's staat nou niet echt borg voor enige kwaliteit, laten we wel zijn.

Het zal dan ook een Kwalitatief Uiterst Teleurstellende boombox blijven. Als hint; neem de hoofdletters alleen en laat de rest van de woorden weg. wink ;)
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
28-10-2006 11:41
Daar gaat het mij helemaal niet om, zo leer ik tenminste wat enzo. Als ik goed geluid had gewild had ik die hele boombox nooit gekocht.. sneaky :V
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
31-10-2006 17:04
Verloren tijd zou ik het ook niet echt noemen. Het random combineren van woofers en rioolpijpen, heeft ook niet veel met luidsprekers bouwen te maken wink ;) . Toch heb ik er vroeger veel van geleerd, en weet ik nu wat ik weet.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)