Forum > Geluid

instelling delay

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2008 14:51

Timothy schreef:

Sorry Dré,

Maar ben op dit gebied nog echt een noobje! ashamed :$
Maar zelfs in dat geval kun je eens aan het zoeken slaan. Hetzij via de zoekfunctie van het forum OF via Google (al een mooie zoeker voor je ingevuld staan.

Hier wordt uitgelegd hoe je deze methode toe kunt passen (is voor een andere toepassing maar dat is lood om oud ijzer).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
8-3-2009 08:50
Ik zou dit topic toch nog even omhoog willen brengen met volgende vraag:

Eerst stand van zaken meegeven: de W-bins zijn volledig gerestaureerd en voorzien van speakers (Eminence 2 X 15 inch)
Ik ga morgen achter twee tweedehandse Behringer Sharks aan voor de aansturing van de delay...

Nu vind ik niet echt een antwoord op volgende gedachtenkronkelingen
* (de TS kreeg hierop ook geen antwoord meer in zijn laatste post): Bij een sub-top combi, met de W-bins, zet je de delay op de toppen, maar hoe bereken je de afstand/tijd van de delay? Als de toppen en de W-bins op elkaar staan met de mond op gelijke hoogte, is de delayafstand dan enkel de afstand van de baswoofer tot aan de mond van de speaker (zijn de afstand die in de w-bin wordt afgelegd)? Is het die afstand die je moet ingeven op je delay, zodat hoge en lage tonen dan gelijk vertrekken, of moet ik met nog iets anders rekening houden? De TS vroeg dit ook nog, maar kreeg blijkbaar geen antwoord meer...

* Bij de vermelde opstelling van hierboven: W-Bins met toppen en centerstack van BR-kasten. Volstaat dan hetzelfde principe: delay zetten op BR-kasten + toppen(delay plaatsten voor de crossover van beiden) (indien alles op 1 lijn staat) en ook weer enkel de extra afstand van het geluid in de w-bin als delay hanteren?

Dank om mij hierbij nog even alles duidelijk te schetsen...
Mvg,
Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-3-2009 11:29
Hallo Timothy,

De toppen moeten inderdaad een delay krijgen als de de w-bin en toppen op elkaar staan.
De weg die het geluid aflegd in de w-bin is immers langer.
Als je zonder delay-processor zou werken zou dat in de praktijk betekenen dat je de toppen een stuk naar achter zou moeten zetten t.o.v. de w-bins.

In principe zou je inderdaad de delay op de toppen en br moeten zetten t.o.v. de w-bins.
Maar dan kom je nog twee Sharks te kort (of een crossover te kort).

Mischien dat je beter voor de Behringer DCX-2496 kan gaan i.p.v. de Sharks.
Per Shark kun je maar één "line" een delay geven, handig voor bijvoorbeeld een delay-stack haverwegen een lange zaal.

Met de DCX-2496 kun je de delay-tijden automatisch laten instellen door het apparaat zelf.
Op de DCX sluit je dan een meetmicrofoon op aan (en ja dat kan, om weer de eerder gevoerde discussie te voorkomen), bijvoorbeeld de ECM-8000.

Tijdens het automatisch instellen word ook gelijk de "fase" ingesteld van elke aangesloten versterker/luidspreker combinatie.
Gaat natuurlijk alleen op als de w-bins, bass-reflex en toppen ieder apart zijn aangesloten op de DCX.
Op de DCX kun je 6-kanalen in elke combinatie aansluiten.

Voor meer informatie download en lees de DCX user manual.

Scheelt je een hoop instel/schuif werk.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
8-3-2009 20:36

AMX_Pete schreef:

Ik zou ook niet met aparte Sharks werken, die zijn handig als aansturing voor bevoorbeeld een delaystackje ergens verderop in een zaal of openlucht.
In dit geval is een processor als een DCX STUKKEN handiger.
Maar ook duurder als ik ze tweedehands voor een derde van de prijs van een DcX kan kopen. (kan ze tweedehands aankopen)

In ieder geval ga ik ervanuit dat mijn redenering klopt: de afstand van de delay, betreft enkel de afstand van de af te leggen weg in de w-bin...

mvg,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
8-3-2009 20:37
Hoe vaak ga je het gebruiken?
Kun je die sharks voor 100,- kopen?
If it ain't Dutch it ain't much...
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
9-3-2009 08:25
De gebruiksfrequentie is afhankelijk van het resultaat: het is begonnen als een hobby-project (herstellen/oplappen van w-bins), het testen moet nog gebeuren. Wegens vaderschapstoestanden (geboorte van mijn dochter) heeft alles even stilgelegen en wil ik het nu wat heropnemen.

Ik kan hoogst waarschijnlijk (meer nieuws vanavond,want ik ga er vanavond naar kijken) 2 Sharks kopen voor 100 EUR. Vandaar dat ik mijn vragen in die zin stel nu. Ik had ook liever een DCX gehad, maar daar waren heden niet echt opportuniteiten (tweedehands) voor handen...

Mag ik nu concluderen dat mijn redenering van hierboven aangaande de berekening van de delay correct is?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-3-2009 12:54

AMX_Pete schreef:

Ik zou ook niet met aparte Sharks werken, die zijn handig als aansturing voor bevoorbeeld een delaystackje ergens verderop in een zaal of openlucht.
In dit geval is een processor als een DCX STUKKEN handiger.
Andere optie lijkt mij de Behringer CX 3400.

Martin.
kvm entertainment
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
9-3-2009 14:35

KVM schreef:

Andere optie lijkt mij de Behringer CX 3400.

Martin.
Maar daarmee kun je toch helemaal geen delay instellen. shut up :X

En dat was de strekking van dit topic...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
9-3-2009 14:42
Hallo Hugo,

Dit gaat wel hoor. Je kunt per kant een delay op het laag instellen. Verder wel een vrij klein instelbereik, tot 2msec. ofzo?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
9-3-2009 16:36

joepurlings schreef:

Dit gaat wel hoor. Je kunt per kant een delay op het laag instellen. Verder wel een vrij klein instelbereik, tot 2msec. ofzo?
Pff, ongelooflijk die technologie van Behringer...
Sorry mijn fout dus.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)