Forum > Geluid

instelling delay

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
24-10-2006 20:15
hallo,
aangezien jullie ons hebben aangeraden een processor te halen hebben wij er eentje aangeschaft. het gaat om de behringer dcx 2496. Nu willen we de processor op 1 punisher gooien die in een hoek komt te liggen(om de druk te verhogen), dus mijn vraag is: hoe bereken ik de delay ten opzichte van de topboxen. Ik voeg er even een tekeningetje bij zodat het misschien wat duidelijker word razz :p https://img159.imageshack.us/my.php?image=naamloospb5.png

welke afstand moeten we gebruiken om de delay te berekenen. Moet deze afstand tot de eerste topbox(links) wezen?

groeten B&M Sounds
2 down
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
24-10-2006 20:49
Snelheid van geluid is 340M/s in de meeste gevallen. Daar moet het mee lukken.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
24-10-2006 20:52
Naar mijn weten kun je op iedere processor de delay instellen in milliseconde én meters. Als je nu dus even netjes de rolmaat erbij pakt kun je precies zien wat de afstand is happy :). Anders zul je even moeten berekenen adhv de snelheid van het geluid en de afstand.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
25-10-2006 08:48
Let wel op dat je de delay instelt op je toppen, uit je vraag lijkt het namelijk dat je deze wil instellen op de punisher.

En houd rekening met een extra 2,5 meter (de afstand die de speaker in de Punisher hoorn aflegt).
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
25-10-2006 09:42
Iedereen bedankt maar dat was eigenlijk mijn vraag niet razz :p .
Ik bedoelde: Hoe bereken je het aantal meter, ja met een rolmaat, maar waarheen? De afstand van de punisher naar de linker topbox is aanmerkelijk kleiner dan de afstand naar de rechter topbox. Moet ik nou tot tussen de twee topboxxen rekenen of een andere plek?

m.v.g. B&M Sounds
2 down
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-10-2008 08:49
Ik wil even dit topicje omhoog gooien voor een vraagje:

In een ander topic ben ik begonnen om info te vragen over 2 W-bins. Daar ga ik volgende week aan beginnen, maar daar werd ook nog een andere opmerking gemaakt waar ik geen rekening had mee gehouden.

Als alles goed gaat, zou ik die twee W-Bins willen gebruiken samen met een 'center-stack' van 2 BR-kasten.
Nu hoorde ik de opmerking van een delay te moeten gebruiken daarvoor.
Maar hoe bereken ik dan de delay-afstand tussen de twee kasten? En volstaat een Behringer Shark voor dit te doen? (Ik moet dan nog een delay kopen, vandaar).

Dus concreet had ik volgende opstelling in gedachten:

Naast het meubel de 2 W-bins (een aan iedere kant) met daarop twee topkasten (4 in totaal dus) en voor het meubel tegen elkaar de twee BR-kasten.
Maar hoe bereken ik dan de afstand in meters (of seconden) Vanaf de W-bin naar de BR-kasten (of omgekeerd?)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-10-2008 09:54
Bij het vlak naast elkaar stapelen van W-bin en BR zou je inderdaad een alignment delay nodig hebben. Zit er echter een paar meter tussen dan is dit niet nodig. Waar je waarschijnlijk wel alignment delay nodig hebt is voor je W-bins ten opzichte van je topkasten.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-10-2008 12:13
En die alignment delay, hoe bereken je dat dan concreet?
Van aan de woofer tot gelijk met de topkasten (dus de bocht in de W-bin)?
En welke vertraging moet je er dan op zetten tussen de BR en de W-bins? Zijn daar regels voor?

Mij lijkt het dat als de BR en de W-bin op zelfde hoogte (principe voor/achter) staan, er geen delay nodig zou zijn: de BR geeft zijn bas onmiddellijk en de W-bin geeft die na X-aantal meters, maar dat zal dus niet correct zijn vrees ik razz :p

Ik moet nu wel zeggen dat dit eerder uitzondering dan regel zal zijn deze opstelling, maar zo wordt ik weer wat wijzer en ben ik wel voorbereid als de situatie zich voordoet hé.
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2008 12:32

Timothy schreef:

En die alignment delay, hoe bereken je dat dan concreet?
Die kun je met meetsystemen (zoals volgens mij ook Smaart) meten. Een andere manier is de "cancellation" methode. Ik heb het wel eens ergens op het forum uitgelegd. Je zet één van de 2 bronnen in tegenfase en zoekt dan de delay waarbij je zo min mogelijk eindgeluid krijgt. Daarna polariteit van die ene bron omkeren en klaar is klara. Toepasselijke stimulus gebruiken uiteraard (EN goed controleren dat je niet een volledige fase verschoven bent).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-10-2008 12:54
Sorry Dré,

Maar ben op dit gebied nog echt een noobje! ashamed :$
Fasen omdraaien en zo, dat heb ik nog nooit gedaan (of toch niet bewust laugh :D )
Maar ik snap niet echt goed het effect van die W-Bin ten opzichte van de BR dan: Mij lijkt het dat enkel de afstand van de woofer in de bin een verschil maakt (gezien die eerst achteruit blaast) Of zorgt die kast dan toch nog voor een ander effect?

PS: is het delay-effect van de W-Bin met topkasten en in combinatie van BR-kasten zo groot? Want ik heb al dergelijke opstellingen en installaties gezien (en mee gespeeld), maar ik heb daar nooit echt een processor of delay tussengezien hoor. Enkel de klassieke crossover en eq.
En het dreunde (en dat was belangrijk op dat ogenblik laugh :D ).
Kan dit dus ook zonder delay-aanpassingen?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst

Terug naar forum Reageer (zonder quote)