Forum > Zelfbouw Speakers

condensatoren in versterker

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj-razeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 17-4-2023
Berichten: 181
26-4-2008 11:30
Een hogere spanningswaarde moet naar mijn idee niet uitmaken. Heb er op mijn opleiding (electronica) nog nooit wat over gehoord. Ook in schakelingen die wij bouwen nog nooit iets gemerkt van een elko waarop een veel hogere spanningwaarde stond dan dat we nodig hadden. Wel moet je opletten det je spanningswaarde die op de elko staat aangegeven niet lager is dan wat er in je schakeling word gebruikt (bijv. een elko van 16volt 24volt geven). Dit kan je elko's kosten. Ook de capasiteit moet je gelijk houden. Dit heeft namelijk wel invloed op de werking van de schakeling.

correct me if i'm wrong wink ;)
-JB vibe--ecler--Denon--Technics-
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
26-4-2008 20:55
Je kan altijd elco's met een hogere spanning gebruiken, alleen zijn deze mechanisch gezien in theorie groter. Een huidige elco zal echter mechanisch kleiner zijn dan 20 jaar geleden door het gebruik van nieuwere technieken en materialen.

Waar je wel op moet letten is de temperatuur, meestal worden er 85 graden elco's gebruikt, maar er bestaan ook 105 graden elco's (staat er duidelijk op) het is niet verstandig deze te vervangen door 85 graden versies.

Wat Capaciteit betreft (uF) in principe niet hoger gaan, tenzij het afvlak elco's zijn op voedings spanningen want dan kan een hogere capciteit meestal geen kwaad, en zeker de afvlak elco's na je gelijkricht brug hoe hoger hoe beter, al moet je wel opletten dat de inschakel piek hierdoor hoger kan worden.

En testen van elco's, daar heb je capaciteits meters voor, maar meestal kan je het aan de elco zelf al zien als ze niet goed meer zijn, staan bol of er is vloeistof uitgelopen, pennen los etc.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-4-2008 21:45
Hallo,

Dj-Raze en Hans beide vriendelijk bedankt voor jullie respons.

De condensatoren die ik vervangen heb zijn alle van het 105 graden type, wat ze origineel ook al waren.
Versterkers zijn weer in orde.

Wat me toch steeds opvalt is dat Stage Accompant apparatuur echt maar dan ook écht ruis en bromvrij is (met de gain helemaal open).
Met mijn Crest "instappers" en mijn Behringer DCX-2496 was het ruisen echt duidelijk aanwezig en toch altijd een zeer lichte brom op de achtergrond. De DCX-2496 viel overigens wel mee, de Crest-en waren de grootste "vervuilers".

Nu dus mijn set is vervangen door de SA X 60A crossover (die ik nu gebruik als zone-voorversterker), PPE 2410 Parametrische Equaliser (mooiste apparaat wat SA ooit heeft gemaakt), PPA 1200 eindversterker (de bromvrije versie) en de Blue Boxen (waar volgende week de recones voor binnen komen), klinkt het echt duidelijk veel beter.

De enigste zwake schakel is nu nog die klote Synq SMX-1, waarvan steeds het geluid van een kanaal zomaar ineens weer wegvalt.
Onlangs wou ik dat ding aan een New-Liner verkopen, maar heb de koop maar niet door laten gaan omdat hij ineens weer de kuren had.
Echt het grootste kut-ding wat ik ooit heb gehad.
Met de Numark RM-6 was ik een stuk tevredener.

De SMX-1 wordt zo gauw mogelijk vervangen door een SA 102 (D&R, Disteq) die hele goede klanktechnische eigenschappen schijnt te hebben en heel erg degelijke opgebouwd is.
Zo ben ik helemaal in stijl laugh :D.
Enigste nadeel is dat hij geen gebalanceerde uitgangen heeft, maar die laat ik er dan wel in zetten.

O ja, nog een vraagje.
Al zoekende op Internet kwam ik de volgende bewering tegen, geen idee of het klopt.

Een zekering kan hoog-ohmig worden (hij moet namelijk laag-ohmig zijn) en zo rare storingen kan veroorzaken in je apparatuur.

In hoeverre is dit waar?
Ik dacht altijd van een zekering: óf de zekering is heel, óf hij is kapot, geen tussenweg!
Als dat echt zo kan, dan kan ik me er wel wat voorstellen, met name bij zekeringen in het signaalpad.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj-razeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 17-4-2023
Berichten: 181
26-4-2008 23:05
Ik heb nog nooit gehoord dat een zekering hoogohmig kan worden (dan zou dat ook voor printsporen moeten gelden die er achter liggen mits die de zelfde weerstand en diameter hebben). Als ik theoretisch na ga denken kan ik wel op het idee hoogohmige zekering komen. Namelijk de combinatie van een zeer hoge frequentie (MHz en GHz)en de diameter en lengte van de draad maar dat lijkt mij bij een zekering sterk. Ook op google kan ik er niet zo snel iets over vinden.
-JB vibe--ecler--Denon--Technics-
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-4-2008 23:35
Hallo Dj-Raze,

Ik kan het stukje helaas niet meer vinden op Internet.
Kwam er toevallig op toen ik aan het zoeken was "hoe condenstoren te meten".

Moet er wel even voor de duidelijkheid bijvertellen dat het dus daar niet om glaszekeringen ging, maar om die kleine ronde tonnetjes (niet die Varta cellen die aan elkaar zijn "geplakt") en blokjes die rechtstreeks op de print zijn gesoldeerd.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj-razeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 17-4-2023
Berichten: 181
26-4-2008 23:55
Waarschijnlijk bedoel je deze site: https://siebo.web-log.nl Het hoogohmige van die zekering (226Ohm) kan ik zo niet verklaren. (Zo veel kennis heb ik ook weer niet) maar ik vermoed dat die zekering gewoon kapot was (niet helemaal door gesmolten maar wel zo goed als).In een versterker denk ik dat je die zekeringen niet zult tegenkomen tenzij ze weerstanden heten wink ;) . again correct me if i'm wrong. happy :)
-JB vibe--ecler--Denon--Technics-
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-4-2008 09:23
Hallo Dj-Raze,

Bedankt.
Ja, dat was hem.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
28-4-2008 09:51

Webbie schreef:

Hallo,

Sorry voor de kick, maar dit topic kwam het dichts bij mijn vraag.
En om nu een heel apart topic hier voor te openen vind ik een beetje onzin.

Zoals jullie misschien inmiddels weten heb ik een stel SA PMS-5000 eindversterkers die 3 jaar hebben stil gestaan.
Bij de ene waren een paar condensatoren zichtbaar kapot, zaten namelijk half los op het PCB.
Heb die inmiddels vervangen en speelt weer bromvrij.

Nu mijn vraagjes:

In de winkel waar ik was vroeg ik om condensatoren met de originele waarden. Kreeg daar als antwoord dat het niet veel uitmaakte als ik daar zwaardere (in Volt, de uF waarde natuurlijk wel aangehouden) condensatoren er voor in de plaats nam.
Voorbeeld: ik had nodig 470uF/40V voor de voeding, en kreeg als vervanging er voor opgegeven 470uF/63V (omdat ze de 40V versie niet op voorraad hadden).

Nu ben ik een zeikerd in die dingen, en heb de juiste waarden laten bestellen.
Maar had ik ook de door de winkel voorgestelde waarden kunnen nemen?
Waarschijnlijk wel. Wel is het zo dat bij elco's met hogere werkspanning de dïelektrische verliezen soms hoger zijn dan bij z'n broertje met een lagere spanning. Mogelijk is ook de maximale ontlaadstroom wat lager (vanwege mogelijk hogere interne weerstand). Maar dat kun je wellicht zelf zo opzoeken. Ook zal een elko met een (verder identieke opbouw behalve dikte isolatielaag) hogere werkspanning wat groter in afmetingen zijn dan z'n lagere werkspanning broertje. Maar kans is erg groot dat het probleemloos kan.

En natuurlijk, zoals Hans al aangaf, goed kijken naar de maximaal toelaatbare werktemperatuur (gelijk of hoger) EN naar de maximale stroom (gelijk of hoger).

<<<<

Een andere valkuil waar je mogelijk nog even op moet letten bij het vervangen van elco's (maar dan met name in de signaalweg). Sommigen zien het nut niet van 63V elco's in de signaalweg. Wat echter vaak vergeten wordt is dat elco's in de signaalweg vaak een reverse spanning voor hun kiezen krijgen (dus een spanning negatief t.o.v. hun werkspanning). Een elco kan gemiddeld een reverse spanning aan van ca. 10% (dus vandaar dat je vaak OF speciale audio elco's ziet (hoeven geen speciale bipolars te zijn maar kunnen gewoon "high reverse" elco's zijn, liefst met gladde elektroden aangezien die een wat vriendelijker audio gedrag vertonen) OF elco's met een, schijnbaar, onnodig hoge werkspanning).

Het is dus inderdaad helemaal niet zo verkeerd om precies te willen vervangen wat erin zit (zeker als je het ontwerp niet kunt eten, drinken en excrementeren ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-4-2008 10:02

Dré schreef:

.... Wel is het zo dat bij elco's met hogere werkspanning de dïelektrische verliezen soms hoger zijn dan bij z'n broertje met een lagere spanning. Mogelijk is ook de maximale ontlaadstroom wat lager (vanwege mogelijk hogere interne weerstand). Maar dat kun je wellicht zelf zo opzoeken. Ook zal een elko met een (verder identieke opbouw behalve dikte isolatielaag) hogere werkspanning wat groter in afmetingen zijn dan z'n lagere werkspanning broertje. Maar kans is erg groot dat het probleemloos kan......
Ik heb eigenlijk altijd het tegengestelde gedacht (hogere werkspanning -> lagere ESR).
Daarom zojuist op de Farnell-site nog eens even wat electrolyten vergeleken, en toch opgevallen dat hij een hogere werkspanning van een elco uit dezelfde serie, de ESR afneemt. Dit zal grotendeels komen door het grotere plaatoppervlak (en dus grotere fysieke afmetingen). Ik zie dus eigenlijk geen enkel problemen in het plaatsen van elco's met een hogere werkspanning (zolang het netjes past).

Als ik geschakelde voedingen repareer (vaak secundaire afvlakelco's slecht), dan plaats ik altijd dezelfde capaciteit terug, maar een zo hoog mogelijke werkspanning als dat fysiek op het PCB past. Wat zeer sterk in de levensduur meespeelt is verwarming van de elco in een geschakelde voeding. Door een zo (fysiek) groot mogelijk type te nemen, is het koeloppervlak van de elco het grootst en zal de temperatuur zo laag mogelijk blijven. In de specsheets van de fabrikanten is te zien hoe belangrijk een lage werktemperatuur voor een lange levensduur is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)