Forum > Zelfbouw Speakers

condensatoren in versterker

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
8-7-2002 15:59
Ik ben momenteel bezig om zelf een versterker(tje) te bouwen. Althans het schema is er nu de rest nog. Ik ben bezig om een componentlijst samen te stellen. Zodoende kan ik een indicatieprijs voor mijzelf opmaken. Valt het erg hoog uit dan sparen we eerst nog even door happy :)

Ik zit even met de condensatoren, welke condensatoren kan ik het best gebruiken: MKT, tantaal, keramisch??

Wie het weet mag het zeggen!

Ardo Leijen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
8-7-2002 19:01
Volgorde van goed naar slecht:

- Teflon/Styroflex: Duur en alleen kleine waarden.
- Polypropyleen: Vrij duur, zeker in de grotere waarden.
- Polystyreen: Redelijk duur.
- Gladde Bipolair: Redelijk goedkoop en compact.
- Ruwe Bipolair: Goedkoop en compact.
- Normale Electrolytische elco: Goedkoop en compact. Reverse gaat goed tot ongeveer 10% van werkspanning.
- Tantaal/Tantallium elco: Zeer compact maar ooh zo slecht voor audio.

Waarom is tantaal zo slecht? Omdat de reverse spanning zeer laag is. Wordt deze overschreden dan gebeuren er allemaal rare dingen.

Als je elco's aan in en uitgang gebruikt dan is de standaard regel: "Minnen naar buiten richten" (TENZIJ een DC spanning anders zegt natuurlijk). Als je dit consequent doet dan zie je elke keer 2 elco's in serie, met de minnen tegen elkaar aan -> Redelijk nette bipolaire elco.

As ut mooi moet zou ik op z'n minst een Polystyreen gebruiken (MKT e.d.). Ga hier echter NIET te veel geld aan uit geven. Als je ziet hoeveel elco's er in een studio mixer achter elkaar in de signaalweg staan... ;-)

Als je condensatoren aan de ingang en uitgang gebruikt, hou dan rekening met de parallel weerstand van een condensator (zeker het geval bij een elco). Een standaard ontwerpmethode is even een extra weerstandje aan de verste kant naar signaal aarde. Je voorkomt daarmee dat de "verste" kant ook op een bepaalde DC waarde komt te liggen (als hij niet aangesloten is). 100k aan de ingang en 10k aan de uitgang is een vrij normale waarde.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
8-7-2002 21:13
3 x bewerkt. Laatst door DJ Ardo op 8-7-2002 21:13
Gewoon lekker MKT nemen dus!

De ringkern moet een 300VA 25-0-25 zijn. Bij conrad kost die €50,- is dat een schappelijke prijs of kan dat goedkoper?

Voor de mensen die ook geinteresseerd zijn. Ik wil het volgende ontwerp gaan bouwen:

sound.westhost.com/project3a.htm
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
8-7-2002 23:19
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 8-7-2002 23:19

DJ Ardo schreef:

De ringkern moet een 300VA 25-0-25 zijn. Bij conrad kost die €50,- is dat een schappelijke prijs of kan dat goedkoper?
Gewoon lekker safe een Amplimo erin duwen. Vraag bij het bestellen of ze hem kunnen "potten" (opvullen met hars), dan wordt hij nog een stappie stiller.

Beetje duurder... Who cares.

www.amplimo.nl
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
9-7-2002 11:50
Prijsverschil is een paar euro, en geld kost het toch!

De gebruikte eindtorren zijn de 2SA1302 en de 2SC3281. Deze zijn door fabrikant Toshiba inmiddels vervangen door resp. 2SA1943 en 2SC5200.

Het enigste verschil dat aangegeven wordt is een hogere Vceo (v). Dit was 200 volt en is nu 230 volt.

Dit heeft toch geen gevolgen voor mijn instellingen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
10-7-2002 11:24

DJ Ardo schreef:

Prijsverschil is een paar euro, en geld kost het toch!
Mooi is dat Amplimo ook rekening houdt met ontwerpers door er een extra 12V wikkeling bij te zetten (bij de duurdere trafo's). Scheelt weer een los trafo'tje voor de eventuele periferie.
De gebruikte eindtorren zijn de 2SA1302 en de 2SC3281. Deze zijn door fabrikant Toshiba inmiddels vervangen door resp. 2SA1943 en 2SC5200.

Het enigste verschil dat aangegeven wordt is een hogere Vceo (v). Dit was 200 volt en is nu 230 volt.

Dit heeft toch geen gevolgen voor mijn instellingen?
Als het goed is niet. Echt zeker ben je pas als je het op z'n minst gaat simuleren met de juiste modellen (Spice) OF, nog beter (maar linker), gaat bouwen.

Vergeet niet die weerstand aan de ingang (die de ontwerper WEL is vergeten). De "koude" kant van de ingangscondenstator even met een 100k weerstandje aan signaal aarde leggen.

Verder is het wel een vrij spartaans ontwerp. "Nothing fancy" maar het zal vast wel werken ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
10-7-2002 15:57
Het schema is inderdaad erg, erg eenvoudig. Daarom spreekt het ontwerp mij ook wel aan. Volgens de auteur presteerd dit beestje behoorijk. Reden te meer om hem eens te bouwen, toch?

Ik kan je verhaal over de ingangscondesator niet helemaal volgen. Er is toch een weerstand van 22K naar Ground getrokken...

Een ander probleem is dat ik vrees dat de eerder genoemde transistoren moeilijk te verkrijgen zijn in nederland.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
10-7-2002 17:22

DJ Ardo schreef:

Ik kan je verhaal over de ingangscondesator niet helemaal volgen. Er is toch een weerstand van 22K naar Ground getrokken...
De "KOUDE" kant. De kant het verst van de electronica vandaan dus. Als er NIETS op de ingang aangesloten is, zweeft deze kant van de condensator. Danzij z'n _interne_ parallel weerstand komt dan, na verloop van tijd, dezelfde DC spanning op deze kant te staan als aan de andere kant van de condensator. Sluit hem daarna aan op je voorversterker en je krijgt een lekkere stap respons. POF!

Bekijk maar eens diverse (goede) schema's. Ze hebben allemaal die "drain" weerstanden bij in en uitgangscondensatoren (en zeker bij elco's vanwege hun lagere parallelweerstand).
Een ander probleem is dat ik vrees dat de eerder genoemde transistoren moeilijk te verkrijgen zijn in nederland.
Het ontwerp is zo spartaans dat het met vrijwel elke powertor moet kunnen werken.

Overigens zou _ik_ op zoek gaan naar een ander schema. Een versterker zonder emitter degeneratie weerstanden (lokale terugkoppeling) kan ik tegenwoordig eigenlijk niet meer serieus nemen. Het genoemde ontwerp lijkt haast wel op een opgefokte 709 Op-Amp (van een jaar of 40 geleden ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
10-7-2002 17:39

Dré schreef:

Overigens zou _ik_ op zoek gaan naar een ander schema. Een versterker zonder emitter degeneratie weerstanden (lokale terugkoppeling) kan ik tegenwoordig eigenlijk niet meer serieus nemen. Het genoemde ontwerp lijkt haast wel op een opgefokte 709 Op-Amp (van een jaar of 40 geleden ;-)
Het schema is inderdaad een update op een veel ouder ontwerp. Ik weet niet of jouw tijdsindicatie helemaal klopt maar erg veel zul je er niet naast zitten ;-)
Ik lees nu de tekst van de ontwerper even door en het oorspronkelijke ontwerp stamt uit 20 jaar geleden.

Ik sta altijd open voor andere en / of betere adviesen, dus als jij een (in jouw ogen) beter schema weet dan hoor ik dat graag.

Vergeet niet dat dit ontwerp erg eenvoudig is na te bouwen en dat de kosten behoorlijk binnen de perken blijven.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-4-2008 10:52
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 26-4-2008 11:36
Hallo,

Sorry voor de kick, maar dit topic kwam het dichts bij mijn vraag.
En om nu een heel apart topic hier voor te openen vind ik een beetje onzin.

Zoals jullie misschien inmiddels weten heb ik een stel SA PMS-5000 eindversterkers die 3 jaar hebben stil gestaan.
Bij de ene waren een paar condensatoren zichtbaar kapot, zaten namelijk half los op het PCB.
Heb die inmiddels vervangen en speelt weer bromvrij.

Nu mijn vraagjes:

In de winkel waar ik was vroeg ik om condensatoren met de originele waarden. Kreeg daar als antwoord dat het niet veel uitmaakte als ik daar zwaardere (in Volt, de uF waarde natuurlijk wel aangehouden) condensatoren er voor in de plaats nam.
Voorbeeld: ik had nodig 470uF/40V voor de voeding, en kreeg als vervanging er voor opgegeven 470uF/63V (omdat ze de 40V versie niet op voorraad hadden).

Nu ben ik een zeikerd in die dingen, en heb de juiste waarden laten bestellen.
Maar had ik ook de door de winkel voorgestelde waarden kunnen nemen?

Inmiddels spelen alle versterkers goed en heb de zichtbare slechte condensatoren zelf vervangen.
Maar hoe kun je een condensator testen of hij nog goed is, als je geen zichtbare indicatie hebt dat hij niet in orde is?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)