Forum > Opmerkingen

Help me out plzzz....

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Amex77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 30-4-2003
Berichten: 5
28-4-2003 11:50
Reemski,

waar ik heen wil met dat verslag is voornamelijk wat betreft het gebruik, en waarom mensen dus bijvoorbeeld liever gebruik maken van MD dan DCC terwijl die toch gelijktijdig op de markt kwamen (dankjewel Victor voor die reactie!). De kosten die erbij komen kijken zijn vaak ook belangrijk natuurlijk, omdat dat mede bepaalt wat je gebruikt... Verder alvast bedankt allemaal, hiermee schiet ik al stukken op!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2003 12:39

BobW schreef:

Nou zeg sorry hoor, kan ik er wat aan doen dat ik de geluidskwaliteit SOMS!! beter vind!
En toen viel het mij en mijn ouders op dat de van de RADIO opgenomen MD net ff wat meer had, dan de ORIGINELE CD!
, en dus niet kan zeggen dat ik maar wat lul angry
De uitzendkwaliteit en de dynamiek van normale (kabel) radio is zeer gecompresseerd, en beperkt. De meeste FM uitzeningen halen amper een hoogte van 5000 Hz dus verbaast het mij ten zeerste dat je radio beter vind klinken dan een Cd.
Misschien heeft het er mee te maken dat het lijkt beter te klinken, maar als je een geoefende pro laat luisteren kan hij feiloos het verschil tussen radio en Cd horen.
Het moet dan wel uiteraard een orginele cd zijn, en niet een cd die omgezet is van Mp3 of zo, want die zijn op internet ook al heel vaak geript van de radio laugh :D
En dan is jouw bewering te begrijpen.
Zo zie je dus dat meningen verschillen, dat mag je dus niet vreemd vinden omdat iedereen het op een andere manier hoort!
Wil horen of denkt te horen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
28-4-2003 13:37
Ja tuuurlijk hoor je verschil, maar als je me niet gelooft mag je nu direct komen luisteren.
je moet trouwens wel weten dat ik het op een klassiek muziekstuk heb geluisterd en niet op een of ander boem boem nummer.
En nogmaals, ieder heeft zijn eigen smaak dus IK OOK en die mag ik dan ook hebben en geven.
Het geheel is trouwens opgenomen van 90.7 classic FM en het was een originele CD.
En wat nou willen horen?, je hoort het zoals je het hoort daar verander je niets aan. Als er uit een Marquant set een kl*te geluid komt, maar je wil dat er goed geluid uit komt, hoor je ook niet spontaan een prima geluid, dus nee ieder heeft zijn eigen beleving.

Groeten, Bob
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-4-2003 13:51
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-5-2003 14:40
FM radio is bandbreedtebeperkt tot 15kHz. Ook wordt door ELK station processing gebruikt (zelfs door klassieke zenders), dit om ervoor te zorgen binnen het stokkemasker (sp) te vallen.

En soms kunnen zulk soort "bewerkingen" als positief ervaren worden. Da's ook altijd het grappige aan audio. Het meest "transparante" (dus geen effect hebbend op het geluid) hoeft niet altijd als het meest vriendelijk klinkend ervaren te worden.

Verder is het bij vergelijkingen ERG belangrijk de luidheid van beide bronnen EXACT gelijk te hebben. Even op het "gehoor" afstellen is er hier NIET bij. Een 0.1dB verschil kan het vergelijk al beinvloeden (terwijl je het verschil in luidheid niet direct hoort!). Daarom zijn er ook zo'n hoop quasi wetenschappelijke onderzoeken die eigenlijk gebouwd zijn op drijfzand (al was het alleen al omdat vrijwel niemand de moeite neemt of KAN nemen de signalen binnen 0.1dB te matchen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
28-4-2003 20:21
Oh, nu is het duidelijk, bedankt Dre wink ;)
Tja, ze zullen niet op dezelfde geluidssterkte opgenomen zijn, maar ik heb ze wel op ongeveer hetzelfde volume geluisterd.

Groeten, Bob
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
28-4-2003 21:39
DAT wordt meestal gebruikt om opnames te maken van, bijvoorbeeld, een live DJ-set. De geluidsman van de televisiezender in kwestie zal dan zorgen dat alles netjes op DAT-tape opgenomen wordt. Achteraf, bij het monteren van de videobeelden wordt het audio-spoor via knip- en plakwerk erbij gelapt.

MiniDisc is een uitvinding van Sony, het eerste patent dateert van 19 Augustus 1991.
Gegevens (muziek dus) op een Minidisc is gecomprimeerd in een formaat dat Sony zelf uitgevonden heeft, het zogenaamde ATRAC formaat. Daardoor klinken sommige stukken op MiniDisc slechter dan op gewone CD. Je kunt ook in mono opnemen in plaats van stereo, zodat je dubbel zoveel opslagcapaceit hebt. Maar dan moet je wel wat inboeten aan kwaliteit.
Amex77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 30-4-2003
Berichten: 5
28-4-2003 22:21

Eric schreef:

Ik moet daar nog ergens in digitale vorm een werkstuk over hebben liggen. Gaat over huiselijk gebruik. Als ik het vind, mail ik het je! (als je adres werkt)
Hee zeker niets meer gevonden he?! Als het goed is doet mijn mail het gewoon hier.
StamplaafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 70
8-5-2003 16:25
zal ik ook nog ff helpen als (jawel!) DCC Owner :D

DCC is op zich best een net systeem, en het klinkt ook helemaal niet zo slecht.. hetgeen waar het wel op gefaald is, is de prijs t.o.v. minidisc dat wat meer te bieden had.

DCC heeft het gebruiks'gemak' van een bandje.. dat betekent dat je de hele tijd heen en weer mag spoelen naar andere nummers, dat kost wat meer tijd dan "klik BZZZZT speel" bij CD, MD en Winamp( laugh :D ) Je kan wel op de DCC 'markers' instellen die je kan zien als een soort 'trackmarkeringen'. ook op stiltes van een aantal seconde reageert de DCC alsof hij het einde van een track ziet.

Verder heb ik thuis het probleem dat de eerste 10 a 15 seconden van een opname aan het begin van een DCC bandje het geluid wegvalt.. daarna doetie het weer goed..
heb weinig andere DCC decks mogen aanraken (alleen de mijne) dus weet niet of dit probleem algemeen is..

wilde een tijdlang ook nog een draagbare DCC speler kopen, aangezien ik al een DCC speler heb en dus ook de tapejes, maar ga denk ik toch over op MD. dat spoelen wordt je helemaal zat! angry
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
8-5-2003 17:59

Amex77 schreef:

waar ik heen wil met dat verslag is voornamelijk wat betreft het gebruik,
Oke... Nou:

De media die ik gebruik zijn CD's, MD's en vinyl. Eigenlijk wil ik van mijn MD's af. Perfecte uitvinding, maar sinds de goedkope cd-r's niet meer veel makkelijker. Daar ik vrijwel overal de beschikking heb over een CD-speler (waaronder veel professionele dj-spelers) en niet overal de beschikking heb over MD heeft de cd bij mij voorang. Tevens zijn de pro MD-spelers nog behoorlijk aan de prijs.

DCC en Dat hebben me nooit geinteresseerd vanwege het 'bandje' principe. Spoelen en zoeken is voor mij een grote No-No...

Vinyl gebruik ik enkel omdat de meeste nieuwe clubmuziek enkel daarop te vinden is. En omdat ik toe was aan iets nieuws....
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-5-2003 02:05

Reemski schreef:

DCC en Dat hebben me nooit geinteresseerd vanwege het 'bandje' principe. Spoelen en zoeken is voor mij een grote No-No...
DAT zoekt anders wel erg snel, maar het spoelen blijft een nadeel.

Groot voordeel van DAT is dat het superstabiel is. Daar kan MD nog wat van leren (en over DCC wil ik het helemaal niet hebben: wat een prutssysteem). Ook zijn de tapes erg compact, kan er meer op dan een CDR en beschadigen ze minder snel (want de tapes zijn volledig gesloten).

Tegen de editing-mogelijkheden van MD kan natuurlijk niets op...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)