Forum > Geluid

XLR naar tulp vraagje

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
4-4-2003 02:12

Dré schreef:

nijhuisr schreef:

van een gebalanceerde versterker is bijna altijd alleen de ingang gebalanceerd.

het + en - signaal is aangesloten op de + en - ingang van een verschilversterker (op-amp). de uitgang van deze op-amp werkt dan tov van massa en aangeboden aan de eindtrap. de eindtrap is dan niet gebalanceerd.
Maar heeft, in mijn voorgestelde manier van aansluiten (die overigen niet van mijzelf komt maar keurig in een AES draft vermeld staat) GEEN "harde" verbinding meer tussen signal ground en chassis ground.
dat zeg ik toch? (- is NIET massa)

Weer even je quote aangepast - Victor
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
Berichten: 25
4-4-2003 23:53
Okee dan maar , dan zal ik morgen ff de verbinding tussen 1 & 3 weghalen , dus enkel 2 & 3 in gebruik houden.
Maar nu weet ik nog het verschil niet tussen gebalanceerde en niet gebalanceerde versterkers sad :(
Misschien iemand een link waar één & ander uitgelegd staat ? Liefst in Nederlands ... wink ;)

Alvast bedankt voor de info & moeite !
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-4-2003 00:13

Knuffel schreef:

Maar nu weet ik nog het verschil niet tussen gebalanceerde en niet gebalanceerde versterkers sad :(
wat snap je niet? alleen de ingang is gebalanceerd doormiddel van een verschilversterker. de uiteindelijke eindtrap werkt zoals alle niet gebalanceerde versterkers. of wil je weten hoe die gebalanceerde ingang werkt?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
5-4-2003 00:22

Knuffel schreef:

Okee dan maar , dan zal ik morgen ff de verbinding tussen 1 & 3 weghalen , dus enkel 2 & 3 in gebruik houden.
Als de verbinding bromvrij is is daar geen enkele reden toe!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
Berichten: 25
5-4-2003 00:38
Voor Victor , de verbinding is/was bromvrij , maar na de ganse uitleg van Dré vind ik het misschien wel beter om enkel 3 te gebruiken ipv 1 & 3 , of 1 alleen ...
Dan voor nijhuisr , jullie zijn hier blijkbaar allen technische knobbels happy :) , ik zou al tevreden zijn als ik weet of mijn versterker ( JBSystems A600 ) al dan niet gebalanceerd is.
Maar wat ik eigenlijk wil weten , is zonder té technisch te benaderen, het verschil tussen de twee , en de voor-of nadelen. Lijkt misschien een domme vraag voor sommigen , maar die materie is nieuw voor mij , en ik wil gerust wat meer op de hoogte zijn over bepaalde zaken wink ;)

Grt.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-4-2003 01:13

Knuffel schreef:

ik zou al tevreden zijn als ik weet of mijn versterker ( JBSystems A600 ) al dan niet gebalanceerd is.
Maar wat ik eigenlijk wil weten , is zonder té technisch te benaderen, het verschil tussen de twee , en de voor-of nadelen. wink ;)
het voordeel is minder aardlussen tussen de apparatuur, en als je de gebalanceerde eindbakken dicht bij de speakers hebt staan, dus lange signaal snoeren tussen voorversterking en eindversterkers (bv grote evenementen)heb je geen last van invloeden van buitenaf

een stabiele aarding is altijd gewenst, een aardlus is dus een kortgesloten ring waarbij stromen gaan lopen als er een elektromagnetisch veld in de buirt is.
denk maar aan een kortgesloten tranformator.
daarom aarding vanaf 1 punt, is erg belangrijk

gebalanceerde signaal verwerking is uitgevoerd in en + en - leiding (- is niet de massa van het chassis) omdat de eventuele brom op beide leidingen (+ en -) hetzelde is in een kabel, zal het verschil tussen de + en de - leiding nul zijn. in de eindversterker zelf word er wel gewerkt tov massa (maar hier is weer over nagedacht door de ontwerper). dus kan je lekker "als een kip zonder kop" versterkers aansluiten zonder na te denken over storingsbronnen dichtbij de signaalkabels
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
Berichten: 25
5-4-2003 01:24
Nu , de grote evenementen zal ik niet doen happy :)
Ik vermeldde het al eens in een ander topic , maar ik heb dat materiaaal enkel gekocht om zo'n 3 à 4 keer per jaar wat muziek te verzorgen op familiefeestjes van +- 50 à 60 man, meestal ouder publiek , dus loeihard hoeft het niet te gaan ...Daar ik altijd de pineut ben om wat muziek te draaien heb ik me dat eens tweedehands aangeschaft, alle kosten zijn trouwens voor mij ... vandaar ...
Nu heb ik een JBSystems A600 ( 2 x 200 w op 8 ohm ) , JBS mixer , en speakers JBS Pro 15 live , en 2 heel gewone CD spelers , allemaal voldoende hoor voor hetgeen het gaat dienen wink ;)
Maar ondertussen is de interesse wel wat gewekt natuurlijk en komen de vragen natuurlijk happy :)
Misschien kan ik het zo stellen , waaraan kan je een gebalanceerde versterker herkennen ?
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
5-4-2003 02:48

Knuffel schreef:

Misschien kan ik het zo stellen , waaraan kan je een gebalanceerde versterker herkennen ?
aan een XLR aansluiting, maar dat geeft geen garantie. meet eens met een ohm meter tusen pin 2 en 3 tov massa (moet dan dezelfde waarde aangeven)

pin 2 en 3 kunnen een hoogohmige waarde aangeven. vaak staat er "balanced input" vermeld. als pin 3 0 ohm aangeeft tov massa is het een ongebalanceerde ingang.

als je het dan echt zeker wilt weten moet je de kast openschroeven en kijken of de aansluitingen aangesloten zijn.

maar heb je geen handleiding? daar moet het instaan.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
Berichten: 25
5-4-2003 11:44
Handleiding heb ik niet , versterker & mixer komen uit een stopzetting van een taverne en die eigenaar had daar geen enkele documentatie over sad :(
Nu , kast had ik al eens geopend , en alle 3 de pins zijn op het achterliggend printje gesoldeerd.
Het meten dan , de batterij van m'n meter is leeg , ligt daar eigenlijk een paar jaar nutteloos .. sad :(
Maar ik heb ook nog zo'n klein digitaal multimetertje, dat meet enkel K-ohm en zowel pin 2 of 3 geven ongeveer dezelfde waarde, maar het eigenaardige is geen constante waarde , bouwt op van +- 40 k-ohm tot meer dan 100 k-ohm. Let wel , dit is gemeten zonder stroom op de versterker hé voor alle duidelijkheid happy :)
Maar tussen 3 & massa toestel is het zeker geen 0, dus kan ik misschien wel aannemen dat het een gebalanceerde ingang zou kunnen zijn ? Dus dan zou ik mijn kabels best maken met enkel 2 & 3 aangesloten zoals eerder aan bod kwam ?
Zo , nu moet ik vlug gaan werken , de rest zal voor vanavond of morgen zijn , alvast bedankt !
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
5-4-2003 12:44
ff terug naar je eerste kabeltje, knuffel.
Het kan voorkomen dat sommige apparaten niet werken als pin 3 niet aan massa(1) ligt.
Dus 3 aan 1 heeft bij mij altijd de voorkeur. En dan het liefst stereo kabel gebruiken en in de tulp plug aan massa leggen. Nadeel zou kunnen zijn dat als je ooit de kabel andersom gebruikt, dus van xlr naar tulp, dat je de geinverteerde uitgang kortsluit. Niet dat dat een probleem zou mogen zijn want een gebalaceerde uitgang zou daar volgens de specificaties tegen moeten kunnen.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)