Forum > Geluid

XLR naar tulp vraagje

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
KnuffelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 8-2-2005
4-4-2003 00:30
Hoi ,

Een vriend had even mijn versterker , mixer en bijhorend XLR-tulp kabeltje meegenomen , alles terug , maar het kabeltje had een & ander te verduren gehad sad :(
Nu , hij had er gelijk een nieuw mee , maar bij mijn oud was in de XLR fiche enkel contact 1 ( min ) & 2 ( plus )aangesloten, nu bij dat nieuwe ligt 1 ook doorverbonden met 3.
Kan dat ergens kwaad voor , of heeft dat voor- of nadelen ?
PS , versterker is een JBSystems A600 , en van dit www.new-line.nl/default.asp?i=34 snap ik eerlijk gezegd niet zo veel sad :(

Alvast bedankt.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
4-4-2003 00:39
Dat is correct. Bij niet-gebalanceerde aansluiting wordt de "-" verbonden met de signaalgrond. Dus pin 1 aan 3.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
4-4-2003 00:52
wat begrijp je niet aan de tabel?

bij on-gebalanceerde signaal kabels kan de 1 en 3 doorverbonden zijn.

de gebalanceerde - ingang word dan met massa verbonden en word een ongebalanceerde ingang. (dit kan met alle gebalanceerde ingangen).

als je een gebalanceerde uit en ingang hebt zou ik hier een gebalanceerde kabel voor gebruiken met 3 aarders.

het balanceren van signaal wegen komt tot zijn recht bij lange kabellengten omdat de eventueele brom tov massa word verkregen. tussen een versterker en een equalizer in 1 flightcase bv kan je best ongebalanceerde signaal wegen gebruiken
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KnuffelStandaard Lid
4-4-2003 00:57
Hoi , alvast al bedankt , ik was al zover dat ik vermoedde dat het geen kwaad kon , kabeltje kwam eigenlijk zo uit de winkel, maar het was gewoon uit zekerheid dat we eens die pluggen openden , vandaar ...
Ik had er eigenlijk het type van mijn versterker bij vermeld omdat ik niet weet of die gebalanceerd is of niet laugh :D
Misschien moet ik maar eens het forum uitpluizen naar het verschil daartussen wink ;)

grt
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
4-4-2003 01:00
Persoonlijk vind ik het netter om, ALS je van ongebalanceerd naar gebalanceerd gaat, het volgende te doen:

Tip van cinch (signaal) -> Pin-2
Ring van Cinch (shield van kabel) -> Pin-3

Pin-1 blijft dan onaangesloten.

Waarom voor deze SPECIFIEKE situatie (dus NIET voor elke situatie) deze methode? Omdat het de ENIGE juiste manier is om een ongebalanceerd apparaat aan te sluiten op een gebalanceerde ingang (Pin-1 is namelijk GEEN signal ground maar WEL chassis ground (en da's dus wat anders)).

Overigens is dit een fout die door duizenden fabrikanten gemaakt wordt en miljoenen gebruiker (toch... fout=fout).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KnuffelStandaard Lid
4-4-2003 01:11
Hmm , als ik het goed begrijp , zou het dan in principe ook zonder pin 1 kunnen , nochthans was het oude kabeltje enkel pin 1 & 2 aangesloten. Ik laat het dan maar zo , trouwens , signal ground komt toe op 3 , en is doorgelust naar 1, maar dat blijft eigenlijk hetzeldfe hé happy :)
Moest iemand hier nog een link hebben waar wat uitleg staat over het verschil tussen gebalanceerde & ongebalanceerde versterkers , altijd welkom , nooit te oud om wat bij te leren laugh :D
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
4-4-2003 01:21
van een gebalanceerde versterker is bijna altijd alleen de ingang gebalanceerd.

het + en - signaal is aangesloten op de + en - ingang van een verschilversterker (op-amp). de uitgang van deze op-amp werkt dan tov van massa en aangeboden aan de eindtrap. de eindtrap is dan niet gebalanceerd.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
4-4-2003 01:27

nijhuisr schreef:

van een gebalanceerde versterker is bijna altijd alleen de ingang gebalanceerd.

het + en - signaal is aangesloten op de + en - ingang van een verschilversterker (op-amp). de uitgang van deze op-amp werkt dan tov van massa en aangeboden aan de eindtrap. de eindtrap is dan niet gebalanceerd.
Maar heeft, in mijn voorgestelde manier van aansluiten (die overigen niet van mijzelf komt maar keurig in een AES draft vermeld staat) GEEN "harde" verbinding meer tussen signal ground en chassis ground.

Pas als je VOLLEDIG het verschil weet tussen signal ground en chassis ground, kun je een systeem krijgen dat echt retestil is, ook al gieren die dimmers je om de oren! Op de Rane site (www.rane.com) staan een aantal ZEER goede techdocs over dit fenomeen. Ook op dit forum zijn er een aantal topics gewijd aan het "Pin-1 flaw" verhaal.

Maar wees gerust: Honderden en honderden fabrikanten snappen hier ook geen reet van (HELAAS maar waar). Het zijn juist de HiFi mensen die het wel snappen (niet de High-End mensen want die groep weet helemaal geen reet van audio).
KnuffelStandaard Lid
4-4-2003 01:49
Oei oei , wordt behoorlijk technisch voor mij sad :( , maar toch bedankt voor de info happy :)
Misschien mag ik het in mijn situatie simpel stellen , ik soldeer enkel de + ( pin tulp ) aan pin 2 , en de - ( shield kabel ) aan pin 3 , dan zou alles optimaal werken ?
Maar als ik pin 3 & 1 verbonden laat kan het eigenlijk ook geen kwaad , aangezien het zoveel gebruikt wordt ?

Maar dan was mijn oud kabeltje eigelijk totaal verkeerd , want daar kwam pin 3 eigenlijk niet aan bod ...

Zo , alvast bedankt voor de opheldering / geruststelling , maar het is ondertussen al weer véél te laat shocked 8O .
DréAdministrator
4-4-2003 02:02

Knuffel schreef:

Oei oei , wordt behoorlijk technisch voor mij sad :( , maar toch bedankt voor de info happy :)
Misschien mag ik het in mijn situatie simpel stellen , ik soldeer enkel de + ( pin tulp ) aan pin 2 , en de - ( shield kabel ) aan pin 3 , dan zou alles optimaal werken ?
Als de ingang gebalanceerd is wel ja. ZEKER!
Maar als ik pin 3 & 1 verbonden laat kan het eigenlijk ook geen kwaad , aangezien het zoveel gebruikt wordt ?
Nou nee, anders had ik (en met mij een aantal fabrikanten, ontwerpers en zelfs AES leden) er niet zo'n ophef over gemaakt. Je loopt de KANS op een aardlus. Die merk je thuis (in de super vriendelijke storingsarme omgeving) niet zo zeer TOT je de boel een keer op een feestje (met een mooie set storende dimmers in de buurt o.i.d.) gaat gebruiken.
Maar dan was mijn oud kabeltje eigelijk totaal verkeerd , want daar kwam pin 3 eigenlijk niet aan bod ...
Da's een kabel, gemaakt door dummies. Stel dat de input trafo gebalanceerd is (zoals bijvoorbeeld het geval is op AL mijn versterkerracks). Dan zou de kabel NIET werken en zou je NIETS horen (aangezien officieel Pin-1 GEEN onderdeel is van de audio-lus (da's nu NET de BELANGRIJKE clou) waardoor er dus geen stroompje kan lopen EN dus geen signaal (in het geval van een trafo balanced input)).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)