Forum > Geluid

Equalizer afstelling

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
19-10-2005 15:18
Waar stel je zo'n meetmic dan op?

Midden in de zaal?
Op oorhoogte?
Op speakerhoogte?
Cyberlights in the house :D
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
19-10-2005 15:20
Laat ik nu net op school hebben geleerd hoe je je set afstemt op de akoustiek van de ruimte, hierin wordt dus alleen gebruik gemaakt van de oren en NIET van programma's of meet mic's. Je praat namelijk op jouw positie in een microfoon en je probeert met de midsweep (als je die hebt) de frequenties te zoeken die resoneren en drukt die op de EQ terug totdat ze niet meer meetrillen, vervolgens ga je zo door totdat je geen resonantie frequenties meer hebt. Dan ga je kijken of er je nog frequenties tegenkomt die k*t klinken (bijv alsof je door je neus praat of schelle tonen) Als je dat hebt gedaan ben je zo goed als klaar maar zoals iemand hierboven al zei het begint bij goede speakers en goede versterkers enzo.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2005 16:05

Laxap schreef:

Waar stel je zo'n meetmic dan op?

Midden in de zaal?
Op oorhoogte?
Op speakerhoogte?
Diverse posities, van daar uit een gemiddelde nemen. Later laat ik de meetmic op luisterhoogte richtig 1 stack staan. Door koppeling met de andere stack plus op het gehoor een beetje extra benadrukken van de lage tonen kom je daar meestal op +12 dB uit terwijl de rest mooi recht loopt. Een soortgelijke situatie heb je ook in de woonkamer met een goede Hifi set zonder gebruik te maken van de klankregeling.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2005 16:12

dexter schreef:

Laat ik nu net op school hebben geleerd hoe je je set afstemt op de akoustiek van de ruimte, hierin wordt dus alleen gebruik gemaakt van de oren en NIET van programma's of meet mic's. Je praat namelijk op jouw positie in een microfoon en je probeert met de midsweep (als je die hebt) de frequenties te zoeken die resoneren en drukt die op de EQ terug totdat ze niet meer meetrillen, vervolgens ga je zo door totdat je geen resonantie frequenties meer hebt. Dan ga je kijken of er je nog frequenties tegenkomt die k*t klinken (bijv alsof je door je neus praat of schelle tonen) Als je dat hebt gedaan ben je zo goed als klaar maar zoals iemand hierboven al zei het begint bij goede speakers en goede versterkers enzo.
Wat jij bedoelt is het inregelen van de mic's. Dit is een oude truc als je niet over RTA beschikt. Ik probeer een feedback uit te lokken en regel van laag naar hoog af. Een mid-sweep (liefst twee mid-sweeps) is eigenlijk onmisbaar, maar de parametrische EQ's in loudspeaker management systemen doen ook vaak wonderen. Eindresultaat is dat je vaak een goede zangstem overhoudt. Ook CD's komen vaak nog goed uit de verf.

Wat ook vaak goed gaat is als een CD via de PA op het eerste gehoor erg goed klinkt. Je hebt daarna vaak weinig werk om het zaakje goed af te regelen.

TCMC
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
19-10-2005 17:15
En hoe zit het met mijn verhaal? Klopt dit, of doe ik iets helemaal fout?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
19-10-2005 17:23
wat ik zei beek dus het gene te zijn wat dexter en ook tcmc zei..

maar nogmaals mijn excussus
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
19-10-2005 17:23

TCMC schreef:

dexter schreef:

Laat ik nu net op school hebben geleerd hoe je je set afstemt op de akoustiek van de ruimte, hierin wordt dus alleen gebruik gemaakt van de oren en NIET van programma's of meet mic's. Je praat namelijk op jouw positie in een microfoon en je probeert met de midsweep (als je die hebt) de frequenties te zoeken die resoneren en drukt die op de EQ terug totdat ze niet meer meetrillen, vervolgens ga je zo door totdat je geen resonantie frequenties meer hebt. Dan ga je kijken of er je nog frequenties tegenkomt die k*t klinken (bijv alsof je door je neus praat of schelle tonen) Als je dat hebt gedaan ben je zo goed als klaar maar zoals iemand hierboven al zei het begint bij goede speakers en goede versterkers enzo.
Wat jij bedoelt is het inregelen van de mic's. Dit is een oude truc als je niet over RTA beschikt. Ik probeer een feedback uit te lokken en regel van laag naar hoog af. Een mid-sweep (liefst twee mid-sweeps) is eigenlijk onmisbaar, maar de parametrische EQ's in loudspeaker management systemen doen ook vaak wonderen. Eindresultaat is dat je vaak een goede zangstem overhoudt. Ook CD's komen vaak nog goed uit de verf.

Wat ook vaak goed gaat is als een CD via de PA op het eerste gehoor erg goed klinkt. Je hebt daarna vaak weinig werk om het zaakje goed af te regelen.

TCMC
Nee tcmc ik bedoel de FOH afstellend at gaat volgens mijn leraar op deze manier het is niet de gebruikelijke manier maar werkt zeker perfect, en ik kan het weten want ik heb het meerdere malen al toegepast en m'n leraar heeft al jaren ervaring.
no offence
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2005 17:29
Nee tcmc ik bedoel de FOH afstellend at gaat volgens mijn leraar op deze manier het is niet de gebruikelijke manier maar werkt zeker perfect, en ik kan het weten want ik heb het meerdere malen al toegepast en m'n leraar heeft al jaren ervaring.
no offenceIk geloof je ook wel. Probleem wat ik heb ik dat mijn armen niet 15m lang zijn wink ;)
De manier van afregelen heb ik ooit eens (1994) op een workshop gehad en daar zitten zekere overeenkomsten in wat jouw leraar doet. Ongebruikelijk wat jouw leraar doet is het zeer zeker niet.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2005 17:31

DJ Delay schreef:

En hoe zit het met mijn verhaal? Klopt dit, of doe ik iets helemaal fout?
Jij regelt het eerder op de muzieksoort af. Eigenlijk heb je voor muziek zelf van een CD-tje voldoende aan een lage en hoge tonen regeling.

TCMC
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
20-10-2005 10:18
Ik heb het vooral over de onderste manier, dat wil zeggen het wegwerken van dipjes met speakers aan de hand van die grafiekjes.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)