Forum > Geluid

Equalizer afstelling

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
18-10-2005 23:41
Ik vroeg mij af of er een soort standaard equalizer instelling is.

Ik heb dus:
2x AX-12
DJX700
FBQ-1502
SA-900C

Zijn er mensen die misschien dezelfde equalizer en/of dezelfde speakers hebben?

Ik ben benieuwd wat voor afstelling zij hebben. En wat voor muziek er voornamelijk mee afgespeelt wordt met die afstelling.

Als dit in het newbie forum hoort verplaats hem dan daar maar heen.
Cyberlights in the house :D
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
18-10-2005 23:44
Hoi,

de afstelling van je eq is afhankelijk van de omgeving waar je draaid.
en dus van de resonantie frequentie.

Dit gaat altijd op je gevoel en eigen sound. eigenlijk is je geluid nooit slecht; het is zoals jij het goed vind.

Bij uitversterking doe je meestal op een 'soort van standaard' manier om het af te stellen, hier bedoel ik mee: je regeld het in volgens jou gevoel maar dan kijk je iets verder dan jou gevoel (en eigenlijk speel je meer in, op de gevoelens van andere)

Correct me if I'm wrong
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
18-10-2005 23:50
You're wrong. Als je het afstellen van een equaliser overlaat aan je oren (helemaal als die oren ook nog ongetraind en wellicht zelfs verpest zijn) dan krijg je een takkezooi.

Om een EQ goed af te stellen gebruik je een RTA. Heb je die niet? Gebruik dan ook geen EQ!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
19-10-2005 00:11

Dré schreef:

You're wrong. Als je het afstellen van een equaliser overlaat aan je oren (helemaal als die oren ook nog ongetraind en wellicht zelfs verpest zijn) dan krijg je een takkezooi.

Om een EQ goed af te stellen gebruik je een RTA. Heb je die niet? Gebruik dan ook geen EQ!
oke sad :(, toch raar dan.. Zeker het moet met getrainde oren dat wel.. maar dan heb ik het toch verkeerd geleerd tijdens de cursus shut up :X

RTA dat is ? (kan zijn dat ik het wel weet maar niet zo zeg maar (dat ik gewoon de naam niet weet ashamed :$ )

Sorry voor mijn eerste post die dus niet blijkt te kloppen sad :(
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
19-10-2005 09:50
Ik ben zelf ook bang dat als ik het op mijn gehoor afstem, dat het misschien voor 80% van de mensen beroerd klinkt.

Misschien is mijn gehoor namelijk ook wel slecht (of mijn intepretatie van mooi/goed geluid).
Cyberlights in the house :D
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2005 10:30

Laxap schreef:

Ik vroeg mij af of er een soort standaard equalizer instelling is.

Ik heb dus:
2x AX-12
DJX700
FBQ-1502
SA-900C

Zijn er mensen die misschien dezelfde equalizer en/of dezelfde speakers hebben?

Ik ben benieuwd wat voor afstelling zij hebben. En wat voor muziek er voornamelijk mee afgespeelt wordt met die afstelling.

Als dit in het newbie forum hoort verplaats hem dan daar maar heen.
Mijn standaard EQ instelling is alle schuifjes in de middenstand shocked 8O

Om te beginnen zou ik eerst eens naar een zeer goede Hifi set gaan luisteren. Deze bestaat in de regel uit 2 hoge zuilen van luidsprekerboxen, een versterker zonder klankregeling / zonder luodness regeling en een CD-speler. Alle soorten muziek van klassiek totaan rock/pop/dance/trace moet gewoon heel leker klinken bij alle geluidssterktes.

Wanneer je dat goede geluid gewend bent, dan wordt het afregelen van een EQ op lokatie nog een tamelijk hachelijke zaak als je het goed wilt doen. Hiervoor roep ik dan ook RTA software zoals Sia Smaart Live 5 in het leven, tezamen met een meetmic. Met name in het mid-gebied zijn er veel onregelmatigheden (meestal verzoorzaakt door de ruimte) en dat regel je op het gehoor niet zomaar eruit tenzij je een zeer ervaren geluidstechnicus bent.

Probeer EQ's en klankregelingen in eerste instantie te vermijden en ga eerst op goede luidsprekers af. Bij de AX-12 zou ik zeker subwoofers, zoals de AX-15B erbij nemen om voldoende lage tonen over te houden. Later kun je kleine oneffenheden met een EQ wegregelen.

Voor de DAP AX-12: Ik vond ze ietwat dof klinken en zal met name de hoogste tonen vanaf 8 KHz met ca 4 dB gaan ophalen. Ook het mid gebied rond de 3 KHz mag een beetje opgehaald worden.

Als je een Behringer DEQ2496 en de ECM8000 meetmic neemt, heb je al een leuke basis RTA, EQ, feedback killer, loudness functie, compressor/limiter, stereo expander etc. m.a.w. je hebt een heel rack met effecten in slechts 1 HE behuizing voor erg weinig geld op dit moment.

TCMC
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-10-2005 12:30
Zelfs aan het gebruik van een meetmicrofoon met RTA en handbediende of automatische correctie (zoals op bijvoorbeeld de Driveracks) zitten nog wat haken en ogen. Als je de microfoon verkeerd opstelt kunnen er vreemde instellingen uitkomen.

Bovendien maak je niet erg veel vrienden als je minuten lang full-level pink noise uit je speakers laat komen...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2005 12:55

Victor schreef:

Bovendien maak je niet erg veel vrienden als je minuten lang full-level pink noise uit je speakers laat komen...
Bij Sia Smaart Live 5 hoef je niet per sé rose ruis te gebruiken. Muziek kun je ook prima gebruiken als je in de transfer mode zit.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 13470
19-10-2005 13:00
Yep. Tegenwoordig is "live RTA'en" (terwijl de band speelt of de DJ spint) zelfs geen probleem meer ;-) De meetopstelling vergelijkt gewoon de stimulus met de gemeten waarde (en corrigeert dat eventueel ook nog even tegen een vooraf opgegeven curve).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
19-10-2005 13:32
Ik kan helemaal niet goed horen of een EQ goed staat, en heb ook geen RTA. Ik gebruik hem dan ook anders (goed weet ik niet, andersrazz :p). Als ik weet dat er veel muziek met een flink harde bas moet komen, zet ik de bas gewoon iets hoger, zodat ik dat niet op mijn mengpaneel hoef te doen, en de EQ op het mengpaneel gewoon voor ieder nummer appart kan gebruiken, dit hoort eigenlijk niet, maar ik ken zat mensen die soms meer bas willen dan eigenlijk de bedoeling van het nummer was...

Ook als ik weet dat een speaker bij bv. 160 Hz een dipje heeft, probeer ik dit met de EQ eruit te halen. Vaak kan je ergens wel zo'n grafiekje vinden van bv een subwoofer, waardoor je met de EQ het geluid wat vlakker kan maken, bv bij de AX-15b staat zo'n grafiekje, alleen in deze is niet zo'n dipje te zien, dus hoeft er erg weinig aan gedaan te worden. Of dit een correcte manier van EQ gebruik is weet ik niet, maar ik vind het wel makkelijk, en geeft mij ook meer het idee dat het geluid beter klinkt, mijn vraag is alleen of dat wel klopt zo?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)