Forum > Licht

output vergelijking lampen.

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-9-2005 12:33

Harmen schreef:

je vergelijkt nu dus een kop met een scan sneaky :V
ja, het gaat immers om de output van verschillende lampen. Een vergelijk van dezelfde lamp in een verschillende unit is dus ook niet verkeerd wink ;)
ik heb eens zitten rond neuzen en zie steeds in beweegend licht (scans heads etc)
Bovendien heb ik ook heads gezien met een MSD lamp die bij kleurengebruik niet overtuigend "winnen" van een scan met halogeen.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-9-2005 15:15
Een scan vergelijken met een head is een beetje krom. En niet erg zinvol.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-9-2005 16:25

Victor schreef:

Een scan vergelijken met een head is een beetje krom. En niet erg zinvol.
En waarom niet, omdat een head met gebruik van dezelfde lamp altijd beter zal presteren daar het licht niet via een spiegeltje loopt?

Een vergelijk van een head of scan is zeer zeker niet krom te noemen, zie ook bovenstaande post. Dat was een opstelling van een 575 Head en een scan met halogeen 250watt.
Hierbij vond ik de toch wel duur te noemen 575 zéér zeker beneden de maat presteren. Moet toegeven dat het wit vele malen witter was, maar bij kleuren gebruik vond ik de head niet duidelijk beter presteren.

Het hoeft dus ook niet zo te zijn dat een head met 250MSD meer licht zal geven dan een scan met 250MSD.
Tevens in de post van de OP staan ook duidelijk meerdere types effecten.

Juist in dit topic komt naar mijn idee naar voren dat het ook ligt aan het "straatje" waar het licht uitkomt.

Martin.
kvm entertainment
DJ/LJ SavidgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2003
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 184
4-9-2005 18:26
iedereen heeft dus duidelijk een andere mening.
En deze meningen onstaan dus meestal door het gebruik van de vele verschillende "lichteffecten,scans, heads"

Maar in iedergeval zou het dus zo moeten zijn dat de stappen tussen de verschillende wattages vrij groot aan wezig zouden moeten zijn.
En dat het dus in de meeste gevallen de optiek/spiegel/kleurenfilters/gobo's zijn die onze meningen zo ontzettend uiteen laten lopen.

misschien een keer met zijn allen een grote zaal voorzien van verschillende scans/heads en dan op het oog vergelijken?
Lampie erbij??
HarmenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-11-2003
Laatste: 5-10-2010
Berichten: 121
4-9-2005 19:55
uiteraard zal misschien een trackspotje betere optiek hebben als een showtec kop of zoiets dergelijks..

maar over het algemeen genomen verliest een scanner het ten alle tijden simpelweg door het grote verlies door reflectie en dergelijke veroorzaakt door de spiegel.
zoveel dat goeie optiek dit niet compenseert, tenzij je gewoon degelijke apparatuur gaat vergelijken met de onderkant van de markt, maar dat is zowiezo vragen naar de bekende weg..
MBFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2005
Laatste: 1-6-2006
Berichten: 284
5-9-2005 01:24
Zit er eigelijk verschil in ELC/ENH/EFR lampjes? kwa output dan.
Wat?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-9-2005 13:02
Van invloed op de opbrengst zijn:

Hoe eerder je het licht bij de bron kan bundelen;
hoe meer lichtopbrengst.

Hoe nauwkeuriger de bundeling (lensen spiegels) gebeurd;
hoe meer lichtobrengst.

Hoe schoner (beter) de lensen/spiegels;
hoe meer lichtopbrengst.

Met schoner bedoel ik niet alleen het oppervlak van een lens, maar ook het inwendige materiaal van de lens. Een Zeiss lens is nu een maal iets anders als een vendomatic lens....

Ook van invloed is de afstand van de lensen ten opzichte van de lichtbron;
hoe kleiner hoe beter.
En dat kleine heeft invloed op de bouw van een lichteffect.
klein is in de regel duurder.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RobjanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2010
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 1
30-3-2010 12:25
Late reactie, maar misschien kunnen jullie me toch helpen. Ik ben ook op zoek naar deze lampen en heb ze gevonden. Zie CDM-T 70W van Philips op https://www.lampdirect.nl/philips-cdm-t.html, ik vraag me alleen af of ik mijn 70W CDM-T lamp ook kan vervangen door een 35W CDM-T lamp? Iets minder licht vind ik niet zo erg en het zou me 50% energie besparen.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
30-3-2010 13:26
Als minder licht niet erg is en de lampvoet hetzelfde is (en daar lijkt het wel op), dan is het geen probleem om een lichtere lamp in je armatuur te gebruiken. Mocht je zwaardere lampen gaan gebruiken, let dan op de specificaties van je armatuur.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
4-4-2010 03:42
Is dat wel zo? Niet dat ik je direct erin tegenspreek, maar apparaten met een gasontladingslamp hebben een ballast in de keten zitten voor de stroombegrenzing. In dat geval kan de stroom door een lichter pitje even hoog worden als door het lamptype dat er eigenlijk in hoort te zitten. Iemand die dat kan bevestigen/verwerpen?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)