Forum > Newbie Forum

Triacs in lichtsturing

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
21-7-2005 19:50

-bart- schreef:

en na een klein knalletje gingen ALLE overige lampen branden
Het ziet er dan naar uit dat er dan meer dan alleen een triac (thyristor!) stuk is.
Dus besteed er niet al te veel moeite aan, uithuilen en opnieuw beginnen. ashamed :$
Ik vervang die triac gewoon eens, en kijk of ie het doet. Als ie het doet, heb ik geluk, anders wordt ie waarschijnlijk weggegooid/weggegeven.

Bedankt voor de reacties!

ps. BobW zei dat zijn controller vast bleef hangen... dat heb ik ook wel eens gehad. Is er een makkelijke manier om hem te resetten (dmv een knopje, dus zodat je niet de stroom eraf hoeft te halen)?
Ook hier kan úw reclame staan!
FritsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2004
Laatste: 7-4-2009
Berichten: 31
21-7-2005 19:55

-bart- schreef:

en na een klein knalletje gingen ALLE overige lampen branden
Het ziet er dan naar uit dat er dan meer dan alleen een triac (thyristor!) stuk is.
Een triac is een soort dubbele thyrisistor, zodat niet alleen de positieve flank van de wisselspanning doorkomt, maar ook de negatieve. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er meer stuk is dan alleen deze triac. Als je het opschrift aan een goede elektroboer (of google) laat zien, krijg je vast een goed of sterker alternatief mee naar huis.

succes!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-7-2005 19:59
Reset knopje is waarschijnlijk makkelijk te realiseren, vrijwel alle microcontrollers hebben een reset ingang. Maar ik ben bang dat er hier niets meer aan te resetten valt. Heb ik het mis dan help ik je graag.

De reden waarom die dlc-kreng-achtigen niet inductief belastbaar zijn is omdat ze de netspanning eerst dubbelzijdig gelijkrichten naar een pulserende gelijkspanning. Die was indertijd lekker makkelijk en goedkoop te schakelen met thyristors. Naderhand werden triacs even duur, en werden die erin gemikt. Transformatoren zoals die in een par36 pikken die gelijkstroom niet en fikken door, of in het slechtste geval de thyristor zelf. Aangezien de print niet is voorzien van opto-couplers dendert bij een opgeblazen tor de 320 volt zo de microcontroller in. Pats einde verhaal.
Petty materialists!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
21-7-2005 20:30
oei... dat zou een heel stuk minder zijn. Is er dan niks meer aan te doen?

op de triacs staat TIC1060 601
Zo'n triac zal toch ook wel niet veel kosten he? het zal het proberen waard zijn hoop ik...

Groetjes Tim
Ook hier kan úw reclame staan!
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
21-7-2005 21:00
Het is een zeer bekend probleem van de DLC-gevallen dat ze vast lopen.
Ik heb eens gelezen dat iemand een resetknop erop gemaakt had, maar dat hielp ook niet erg veel.

De vervangende Triacjes kosten inderdaad noppes, maar vraag je eens af of het nog de moeite is om dit ding te herstellen.
Je zou met een andere controller waarschijnlijk veel beter af zijn, want deze gaat vroeg of laat toch weer een keer naar de haaien.
Tom heeft trouwens nog een hele mooie Pulsar voor 80Euro te koop staan in het tweedehands forum wink ;)
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
21-7-2005 21:10
Vergeet niet dat die triacs en de draadklemmen op de print zitten gesoldeerd... je kunt hier NIET zondermeer 'zwaardere' triacs opzetten om meer vermogen uit de uitgangen te laten komen omdat de printspoortjes hier waarschijnlijk niet opgemaakt zijn... Heb zelf een DLC 2820 gehad... is nooit vastgelopen... maar was wel een pruts ding...

Fossalta
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2005 21:13
waarom al die moeite voor zon ding?
Ik heb nog een hartstike leuk lichtbesturingkje voor wieinig voor je te koop staan,
waarbij de kanalen met elk 5 ampère (=1150 watt) belastbaar zijn,
en je mag ze gewoon inductief (oa par 36) belasten.
www.new-line.nl/forum/read/?t=15953
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FritsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2004
Laatste: 7-4-2009
Berichten: 31
22-7-2005 02:16

djtim schreef:

oei... dat zou een heel stuk minder zijn. Is er dan niks meer aan te doen?

op de triacs staat TIC1060 601
Zo'n triac zal toch ook wel niet veel kosten he? het zal het proberen waard zijn hoop ik...

Groetjes Tim
een TIC 106D? Kan dat? Dat is dan toch echt een thyrisistor.
Alle TIC 106* passen er dan in (* = D,M,S,N). Hij kost hier minder dan een euro.

@tom: knutselen is soms een doel op zich. Een andere controller is wellicht beter en makkelijker, maar een zelf gefixt device geeft ook wel voldoening.
@fossalta: de spoortjes kun je dikker maken met tin of een flinke koperdraad (volledig ontmanteld op het printspoor solderen, ashamed :$netjes is andersashamed :$) een koel-element op de triac is ook een goede oplossing. De triacs mogen zonder problemen 100 graden worden, maar niet veel meer.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-7-2005 09:18
Gezien het feit dat de op vraagt waar de triacks/thyrisistoren zitten,
geeft voor mij al genoeg indicatie dat hij beter het werk kan laten doen, of onder supervisie van een wat meer ervaren elektronicus.....!!

Als je het apparaat open hebt, en je zet er spanning op, kan je heel makkelijk een hoop schokken oplopen....
Alles van de juiste koeling voorzien, is kostbaarder dan een andere kopen.

Spoortjes opdikken met draad of Tin, zou ik, als je niet ervaren bent,
niet doen. Alles zit naarmate je dichter bij de triack komt behoorlijk dicht bij elkaar.
Kom je te dicht bij elkaar, kan je heel makkelijk een vonkbrugje krijgen tussen de stuurdraad en de 230.
Pats triack stuk of nog erger.....fikje.....

Nee, de 230 is geen expirimenteer doos.
En vergeet niet,
als men een apparaat gaat "opvoeren" en men hangt er daarna ook idd meer aan,
zou je je moeten gaan afvragen of alle verdere elektronica en bedrading daar wel op ingericht is.
Genoeg valkuilen op het pad.

En als de boel in de fik vliegt, en de feestzaal erbij.....
dan kan je donder op zeggen dat de verzekering jouw licht modulator vind met de gerommelde binnenkant als oorzaak van de brand, en alle schade bij jouw komt verhalen......

Daarom mijn advies om een andere te kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
22-7-2005 10:15
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 23-7-2005 09:58

Frits schreef:

djtim schreef:

oei... dat zou een heel stuk minder zijn. Is er dan niks meer aan te doen?

op de triacs staat TIC1060 601
Zo'n triac zal toch ook wel niet veel kosten he? het zal het proberen waard zijn hoop ik...

Groetjes Tim
een TIC 106D? Kan dat? Dat is dan toch echt een thyrisistor.
Was al gehint door iemand anders in dit topic. Vandaar ook dat een thyristor de geest had gegeven (was een trafo op aangesloten; trafo's houden niet zo van non sinusoide signalen en willen dan wel eens rare bokkesprongen doen).
@fossalta: de spoortjes kun je dikker maken met tin of een flinke koperdraad (volledig ontmanteld op het printspoor solderen, ashamed :$netjes is andersashamed :$)
Hou je er wel rekening mee dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de vereiste kruipweg? (3mm voor Klasse-1, 6mm voor Klasse-2)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)