Forum > Newbie Forum

Phase bij soundmate 1?

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-9-2005 15:17

Aart schreef:

Dat zou alleen van belang zijn als er een fikse DC-component op je uitgang staat..
dc-component. oke, even lezen wat dat is dan he sad :( laugh :D wink ;)
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-9-2005 16:02
heb net even gezocht maar kon het niet vinden.

maar als ik het even ui me hoofd doe id dc dan toch gewoon spanningen die niet op een/de goede manier word uitgegeven ?! en dan krijg je toch (wissel/gelijk?) stroom ?
dit heb ik niet kunnen vinden in het forum maar mischien kan iemand mij vertellen ofdat ik het wel goed heb. (of niet; dan graag aanvulllen wink ;) )

en naar mijn weten hebbem mijn versterkers wel dc beveiliging. (dap palladium p-2000's (niet de vintage) of heeft de 'oude' versie deze beveiliging niet?
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-9-2005 16:36
Sorry voor mijn antwoord, het is gewoon NIET schadelijk.
Zoek er verder niets achter.
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-9-2005 16:50

Aart schreef:

Sorry voor mijn antwoord, het is gewoon NIET schadelijk.
Zoek er verder niets achter.
oke, maar dan zit ik toch wel met het verhaal..
wat is dc ? zie bovenstaande bericht
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-9-2005 17:02
DC is een gelijkspanning, die behalve voor onnodige dissipatie in een speaker ook het effect heeft dat conus niet meer gemiddeld in het midden van zijn slag is.
Dan zou hij dus wat verder naar achteren (of voren ! dat hangt maar net van de polariteit van de DC component af) kunnen staan en zou het omkeren van de fase invloed kunnen hebben op de maximale slag.

Dit in verband met jouw opmerking over de maximale mechanische uitslag naar voren/achteren. Wat onder normale omstandigheden niet uit maakt, omdat de gemaakte uitslagen naar voren en achteren altijd even groot zijn en er geen DC is.

Geluid is altijd AC, het gaat om de opeenvolgende wisselingen in druk die wij horen.

Ik gaf een bij mijn weten theoretisch juist maar praktisch erg vergezocht en technisch antwoord op een in mijn perceptie domme vraag.

Domme vragen bestaan natuurlijk niet, domme antwoorden wel etc, maar soms is de verleiding groot en hoop je dat iemand het antwoord zelf inziet. happy :)

Kortom, mijn excuses. Ik zou het graag hier bij laten.
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-9-2005 17:50

Aart schreef:

DC is een gelijkspanning, die behalve voor onnodige dissipatie in een speaker ook het effect heeft dat conus niet meer gemiddeld in het midden van zijn slag is.
Dan zou hij dus wat verder naar achteren (of voren ! dat hangt maar net van de polariteit van de DC component af) kunnen staan en zou het omkeren van de fase invloed kunnen hebben op de maximale slag.

Dit in verband met jouw opmerking over de maximale mechanische uitslag naar voren/achteren. Wat onder normale omstandigheden niet uit maakt, omdat de gemaakte uitslagen naar voren en achteren altijd even groot zijn en er geen DC is.

Geluid is altijd AC, het gaat om de opeenvolgende wisselingen in druk die wij horen.

Ik gaf een bij mijn weten theoretisch juist maar praktisch erg vergezocht en technisch antwoord op een in mijn perceptie domme vraag.

Domme vragen bestaan natuurlijk niet, domme antwoorden wel etc, maar soms is de verleiding groot en hoop je dat iemand het antwoord zelf inziet. happy :)

Kortom, mijn excuses. Ik zou het graag hier bij laten.
oke, dank je wel. heb weer wat geleerd wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-9-2005 01:21

dj-d schreef:

maar ik heb nog me antwoord niet op vraag 1.. ik weet het zelf echt niet. want als je de + en de - omdraaid dan maakt de woofer inplaats van een voorwaartse beweging een achterwaartse beweging, maar achterwaards kan hij toch minder ver ??
Gelukkig niet zeg.

Je moet proberen zo min mogelijk af te gaan op je intuïtie (voor je het weet concludeer je dat de maan van kaas is)... Beter is het om af te gaan op goede informatie (sommige boeken en een enkele internetsite).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
4-9-2005 11:34

Dré schreef:

dj-d schreef:

maar ik heb nog me antwoord niet op vraag 1.. ik weet het zelf echt niet. want als je de + en de - omdraaid dan maakt de woofer inplaats van een voorwaartse beweging een achterwaartse beweging, maar achterwaards kan hij toch minder ver ??
Gelukkig niet zeg.

Je moet proberen zo min mogelijk af te gaan op je intuïtie (voor je het weet concludeer je dat de maan van kaas is)... Beter is het om af te gaan op goede informatie (sommige boeken en een enkele internetsite).
maar als er dan iniedergeval wel iemand is die mij kan uitleggen wat het dan is.. aagezien ik dat dan dus niet weet. ik heb de zoekmachine ook al gebruikt; kon niks vinden
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
4-9-2005 12:26

dj-d schreef:

Dré schreef:

dj-d schreef:

maar ik heb nog me antwoord niet op vraag 1.. ik weet het zelf echt niet. want als je de + en de - omdraaid dan maakt de woofer inplaats van een voorwaartse beweging een achterwaartse beweging, maar achterwaards kan hij toch minder ver ??
Gelukkig niet zeg.

Je moet proberen zo min mogelijk af te gaan op je intuïtie (voor je het weet concludeer je dat de maan van kaas is)... Beter is het om af te gaan op goede informatie (sommige boeken en een enkele internetsite).
maar als er dan iniedergeval wel iemand is die mij kan uitleggen wat het dan is.. aagezien ik dat dan dus niet weet. ik heb de zoekmachine ook al gebruikt; kon niks vinden
De woofer maakt inderdaad de beweging achter-voor in plaats van voor-achter. Een schommel kan toch ook beide kanten evenver bewegen?
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
4-9-2005 13:20

jadjong schreef:

De woofer maakt inderdaad de beweging achter-voor in plaats van voor-achter. Een schommel kan toch ook beide kanten evenver bewegen?
dat wel maar een conus die heeft lijkt mij meer uitslag naar voren dan naar achter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)