Forum > Geluid

Hoe bedraad (230V) ik veilig een flightcase?

(40 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
1-1-2005 16:17
stekker van de kabel afknippen en met de juiste geisoleerde kabelschoenen aansluiten op je powercon.
Of natuurlijk een zekering en/of schakelaar ertussen plaatsen naar eigen inzicht

Gebruik voldoende dikke kabel (flexibele aders! minimaal 1,5mm^2) en gebruik geïsoleerdekabelschoentjes NOOIT SOLDEREN aan 230 Volt aansluitingen tenzij het niet anders kan.

Leest dit ook eens door; https://www.elektuur.nl/safe/safe.htm
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-1-2005 23:11

Webbie schreef:

Het is echter wel zo dat alle apparaten met losse Euro-kabels zijn geleverd (behalve de RM-6, die heeft een losse adapter (ik haat adapters... angry,
Als je van die losse netkabels bedoelt, die je ook achteruit een app kan trekken, kan je ze eventueel wel aan de stekkerkant bij elkaar laten komen in een flinke kroonsteen, maar losse stekkers met een stekkerdoos genieten wat mij betreft wel de voorkeur.
Dus als ik je goed heb begrepen een losse meervoudig stopkontakt aanschaffen en zelf bekabelen. Kan dat zo op een Powercon of moet ik er nog een schakelaar/controlelampje/zekering er tussen zetten?
Schakelaar heb je niet nodig, het is zo in zo niet goed voor app. om alles tegelijk aan te zetten. we beginnen altijd met het aanzetten van de agspelers, daarna je mixer, dan pas je verterkers.
Zekering is ok niet nodig, alle app. hebben hun eigen zekeringen.
Tenzei je bijvoorbeeld een lampje gaat monteren, of iets anders waar geen zkering in zit, dan zet je daartussen, als je het helemaal prefect wilt doen, wel een zekering.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-1-2005 23:27
Dank je Tom,

Tom schreef:

Schakelaar heb je niet nodig, het is zo in zo niet goed voor app. om alles tegelijk aan te zetten. we beginnen altijd met het aanzetten van de agspelers, daarna je mixer, dan pas je versterkers.
Klopt dat doe ik ook altijd zo, bij het uitzetten precies andersom.
Zijn er speciale "kroonsteenkastjes" waar je alles netjes en veilig kan aansluiten?

Greetz Webbie
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-1-2005 23:47
Kroonsteentjes zijn prima veilig hoor.
Vrijwel iedere plafont lamp in huis is er mee aangesloten.
Maar als je het persé in een kastje wilt stoppen,
heb ik wel een goedkope tip voor je.
Ga naar een caravan of aanhanger boer, en koop een kastje, waarvanuit normaliter de centrale multikabel van de verlichting mee gesplits word.
Zit een ritsje steentjes in, en heeft een keurig afschroefbare deksel.
En anders gebruik je gewoon een afsluitbare lasdoos, die kan je bij elke DHZ halen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-1-2005 00:15
Alweer bedankt Tom,

Wat betreft de "normale" kroonsteentjes, die zijn bedoeld om een soort las te maken tussen twee uiteinden. Maar je krijgt toch nooit bijvoorbeeld 6 apparaten met elke ader in een gaatje van één kroonsteentje (dus 6 => 1). Je moet toch ergens alles laten samenkomen. Hoe doe je dat dan?

Excuseer me even voor mijn totale blondheid........ ashamed :$

Greetz Webbie.....
These go to Eleven ...
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
2-1-2005 00:26
Wil je het goed doen zou ik een stevige slof kopen (bv Mennekes), daar een 2.5mm2 draad aanzetten en aan je powercon solderen met krimpkous erover (en nog eens over het hele chassis). Slof in je case schroeven en kabels vast ty-wrappen.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2005 00:29
er zijn kroonstenen met grotere diameter hoor,
zoek maar eens goed bij de betere dhz zaak.
ik heb ze hier met een gaatje van 5mm om draad in te stoppen, en daar kan je zonder moeite 6 0,74 kwadraad-draadjes in krijgen.
De truuk zit hem er alleen wel in, om het zo netjes te te bundelen, dat er geen metalen delen uitsteken.
zal morgen wel ff een foto voor je maken, ben voor Fredje bezig met een licht-besturingskast.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-1-2005 00:47
Dan gewoon een adereindhulsje erover heen, nog mooier..?

Maar de powercon en dan een stopcontactendoos vind ik zelf het netste, veiligste en beste. Ook koop ik (heel stom eigenlijk, het boeit geen fl*kker als het in je case zit ingebouwd, MAAR toch.. ) liever een apparaat met orginele kabel/stekker eraan, en geen later opgezette stekker ashamed :$

Mogelijkheden zat dus, het is nu slechts de vraag welke de OP toepassen gaat.

Edie
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
2-1-2005 00:51
Ik wil niet de wijsneus uithangen hier, maar een kroonstekkertje is nou niet bepaald bedoeld om meerdere kabels bij elkaar in te gaan proppen.

Wil je geen slof gebruiken maar een harde aansluiting, ga dan voor 'doorgangsklemmen' (van bv Wieland) die je netjes in je flightcase op een dinrail bevestigd. Met verbindingsstrippen kun je dan meerdere aansluitingen creeeren. Officieel hoef je daar geen adereindhulzen voor te gebruiken, maar ik doe dat altijd eigenlijk nog wel (iets netter vind ik zelf).
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-1-2005 01:04
Heren allen bedankt voor jullie reacties en oplossingen,

Joost schreef:

Wil je geen slof gebruiken maar een harde aansluiting, ga dan voor 'doorgangsklemmen' (van bv Wieland) die je netjes in je flightcase op een dinrail bevestigd. Met verbindingsstrippen kun je dan meerdere aansluitingen creeeren. Officieel hoef je daar geen adereindhulzen voor te gebruiken, maar ik doe dat altijd eigenlijk nog wel (iets netter vind ik zelf).
Dat idee van jouw staat me wel aan, heb je toevallig een url of fotootje van jouw manier.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)